Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varierende pille-priser?

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Varierende pille-priser?

Indlæg af Hans » 12 feb 2010 11:18

Jeg er novice udi biobrændsel, så bær over med mig.
Jeg overvejer kraftigt at skifte til træpillefyr, derfor disse spørgsmål:
-Er det med træpiller som med træbriketter, at prisen varierer voldsomt i løbet af blot én sæson?
Jeg købte i efteråret '09 celsicobrick briketter til 1200 kr/960 kg i Bilka. Nu ser det ud til at de koster omkring 2000 kr/960 kg. Det var nogenlunde samme billede sidste år.
-Kan man regne med at prisstigningen på træpiller kommer til at følge prisudviklingen for olie? Eller hvad er bestemmnde for prisudviklingen for træpiller?

Hans
(ny og uvidende i Stoker pro)
Mvh.
Hans


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Varierende pille-priser?

Indlæg af Flunk » 12 feb 2010 13:01

I de 3-4 år jeg har været med på træpillevognen, er prisen stort set holdt konstant.
fra 1700 kr op til 2200 kr/tons alt efter kvalitet og mængde der købes.
Priser er leveret på paller i sække.
Hvert efterår varsler forhandlerne prisstigninger i løbet af vinteren, men som jeg husker det er det endnu ikke sket i større omfang.
I år er priserne viast faldet lidt på trods af at der var store advarsler om at finanskrisen forårsagede lav produktion på møbel/vindues, og andre fabrikker der producerer råvaren til pilleproduktionen.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Varierende pille-priser?

Indlæg af Ole S. » 12 feb 2010 15:18

Hej
Kan kun tilslutte mig Flunk´s indlæg, jeg har fyret træpiller i ca samme periode, og hans udtalelese kan ikke siges mere præcist.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Varierende pille-priser?

Indlæg af Hans » 14 feb 2010 10:06

Tak for svar.

Mvh.

Hans
Mvh.
Hans

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Varierende pille-priser?

Indlæg af Meldgård » 07 mar 2010 08:26

Træpiller kostede i vinteren 99/00 680 kr pr.ton fyringsolieprisen husker jeg ikke presis,men vel omkring 4000 pr 1000 l
Den første storpruducent af træpiller var HP,der kom hurtigt flere til, hvilket ikke huede Statoil,så man skynte sig at overtage HP,så havde man jo indflydelse på prisudviklingen på træpillemarkedet,og hvis man kigger på pillepriser ligger HP næsten altid i front.
Hen over sommeren i 2000,bliver olieprisen faktisk fordoblet,men pillepriserne følger ikke med i første omgang,det er så her Ststoil går ind og overtager HP,så hvis man ser over en 10 års periode er der jo faktisk tale om en tredobling af prisen.
Økonomerne spår ved næste opsving,hvornår det så kommer,en råoliepris på den anden side af 200 dollar tønden,så hvis man påtænker at investere i bioanlæg vil det vel være fornuftigt at vælge anlæg hvor der er flere muligheder for valg af brændsel


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Varierende pille-priser?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 07 mar 2010 09:50

Kulfyrede (varme-)kraftværker kan forholdsvis let bruge træpiller. (De pulveriserer pillerne og blæser det ind sammen med kulstøvet.)

Jeg vil derfor tro, at vi små pillebruger har en meget lille påvirkning på det store globale sammenhængende marked.

Det kunne måske også være en af grundene til, at vores regering ikke vil give tilskud til opstilling af træpillefyr (eller stokere i det hele taget).

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Varierende pille-priser?

Indlæg af Meldgård » 07 mar 2010 17:04

Nu er det jo sådan,om du smider pillerne i et kulfyr eller det er Peter Pedal der brænder dem i sin stoker,så er det markedsprisen der skal betales,og det vil vel være naivt at tro, at hvis vi oplever mere end en fordobling af oliprisen,at pillepriserne ikke følger med op,nu har vi jo set mere end tredobling af prisen på bare 10 år.
Eksempelvis kornpriserne er jo ikke påvirket af de samme markedskræfter som træpiller,bare for at nævne et alternativ.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Varierende pille-priser?

Indlæg af Frank_Rasmussen » 07 mar 2010 17:28

Hvis man kan forudsige priserne på f.eks. træpiller, så er man sin vægt værd i guld. En sådan indsigt er direkte omsættelig i rede penge.

I min barn- og ung-dom så jeg en del til landmænd, der brugte mange kræfter på at være rystende nervøse for udviklingen i kornpriserne....selvom min nuværende families velfærd jo nok ikke ville være truet, hvis jeg dækkede vores begrænsede varmebehov med korn, så ville jeg ikke sætte stor lid til lave kornpriser...

Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Varierende pille-priser?

Indlæg af Meldgård » 08 mar 2010 09:15

Der er masser af mennesker på denne jord der tjener styrtende med penge fordi de kan forudse prisudviklingen på en vare,altså deres vægt værd i guld,det handler jo blot om at kende udbud og efterspørgsel.
Hvis vi holder os til træpillerne,og udbudet er større end efterspørgslen,ja så vil priserne falde,men omvendt hvis udbudet er mindre,stiger priserne,og sådan er det med alt,og jeg vil da mene at efterspørgslen på træpiller er med pilen op,og med udbudet i en flad kurve.
De landmænd du mener spilder deres tid med spekulationer om kornpriser,og kødpriser for den sags skyld,forsøger vel bare at danne et billede af årsomsætningen i bedriften,det er et væsentlig punkt når man driver virksomhed,at følge med her.

zagtells
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 12 mar 2010 21:16

Re: Varierende pille-priser?

Indlæg af zagtells » 12 mar 2010 21:26

Jeg syntes nu at vi har set stigninger i priserne denne MEGET kolde vinter.... Men det er jeg måske Ene om?

Om ikke andet er jeg MEGET glad for at jeg altid køber stort ind om sommeren, hvor det er billigst at få piller fra Biofuelz!!! Så kan jeg altid sælge resterne inden jeg køber ind igen! :=)


Besvar