Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjemmelavet buffertank

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 feb 2010 10:39

I gamle dage, (det kan jeg vist godt tillade mig at skrive, idet jeg kom i lære 1946, og har arbejdet med varmeanlæg lige siden.) Da sagde vi til kunderne, når vi var færdig med et anlæg, at nu skulle han bare sætte ordentlig knald på fyret, så både radiatorer og v.v.beholder blev varmet ordentlig op, - gerne over 80 grader i et par dage.
Når de par dage var gået, kunne de godt køre ned på omkring de 60 grader.
Så var der efterfølgende ingen problemer med luft i anlægget.

Jeg går ud fra, at det er fremløbstemperaturen du snakker om, at du ikke kan få over 62 grader.
Der er mere modstand i termostaten end der er gennem kontraventilen
Fremløbet før termostaten kører ved naturlig cirkulation.
Når pumpen rykker i fremløbet, så vil vandet hellere cykle gennem kontraventilen end gennem termostaten.

Ventil nr. 1 skal være fuldt åbent. Når den er det, så får du en lille smule mere normalt drivtryk på fremløbet før termostaten.
Og eventuel luft skal frit kunne gå fra akku-tanken op i ekspansionen.
Og een ting mere, - du får hele ekspansionens hvilende tryk på sugesiden af pumpen.

Ventil nr. 2 og 3 skal også være åbent.
nr. 4 skal kun åbnes, når du vil "slæbe" hele akkumuleringstanken med.

Jeg ved ikke hvorfor du stadig har dette røde rør mellem shunt og akku-tank.
Det havde jeg også streget over, for det bør ikke være der.
Det skaber bare forvirring, og det gavner ikke noget som helst.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 12 feb 2010 17:29

Nu har jeg rettet lidt i dit diagram, som jeg synes det skal være.
Og nu fik jeg så lært lidt omkring paint programmet.
Og tænk dig. jeg bliver firs næste år. Det er frygteligt som tiden løber afsted.


leo-pol rettet diagram 12. Feb. 2010.JPG
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 12 feb 2010 18:46

Ernst Drastrup skrev:Nu har jeg rettet lidt i dit diagram, som jeg synes det skal være.
Og nu fik jeg så lært lidt omkring paint programmet.
Og tænk dig. jeg bliver firs næste år. Det er frygteligt som tiden løber afsted.

ja jeg kan godt se at du meget gerne vil have det fremløbs rør væk...
og jeg har skam også åbnet min ventil nr 1oppe mellem de to fremløbfor at se hvordan det opførte sig, og det gav ikke den store ændring udover at den smule luft som vandet bliver ved med at afgive her i starten helt stoppede med at ende oppe i min luft-potte...
og jeg tænker -... fedt... den lufter selvfølig ud oppe i T-stykket og op i ekspbeholderen...
men nej..... hvis jeg har kugle-ventilen stånde åben i 5-7 min og så lukker den....
så kommer der luft fra tanken og smutter gennem watt ventilen og havner i luftpotten...
det virker som om at fremløbet fra fyret trykker luften så den hobersig op i tanken og pumpen til kedlen står kun på laveste trin...
jeg ved godt at det kun er indtil at vandet er afiltet....
men det virker pt bedere den anden vej for så ender luften da trosalt i luftpotten..
men jeg må se hvad der sker nåvandet er blevet kogt og lidt mer dødt..... :zombie: :zombie:

men ja ernst..... paint er slet ikke så ringet til lige at slå en streg med...
men det har jo sine begrændsninger til kvaliteten...
men hvis man gemmer et billed man har lavet flere gange begynder kvaliteten at dale og faverne løber ud...
underligt nok...
mvh leo-pol

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 13 feb 2010 11:04

leo-pol
Den åbne ekspansion er der af flere grunde, dels til at rumme udvidelsen af vandet, når det bliver varm, men den fungerer sandelig også som en god udlufter.
Og endelig den giver pumpen de bedste betingelser.
Ventil nr. 1 skal slet ikke være der. Luften skal kunne sive op i ekspansionen, og du får ekspansionsbeholderens hvilende vandtryk på sugesiden af pumpen.
Sådan skal det altså være, hvis det skal være rigtigt.

Husk på det hedder Kedel - Ekspansion - Pumpe altså KEP og aldrig omvendt, sagde læren, så kan I vel huske det.
Hav en god weekend.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 14 feb 2010 02:14

hej ernst....
jeg er helt med på hvad du mener.... og den der "KEP".... er jeg også med på...
men jeg har flere gange åbnet for ventil nr 1... og det cykler også fint rundt... ingen problemer der...
faktisk lader det til at køre fint....
men det lader til at der "udvikles" luft i selve tanken.... det er vel det ilt der er i vandet der gerne vil ud...
og det lader til at det ikke kan komme ud så længe at jeg køre den vej rundt som du gerne vil have det...
for mig... virker det som om at luften samler sig i toppen at tanken, men kan ikke komme ud og op til ekspentionsbeholderen... pga at der heletiden bliver pumpet varmt vand "ned" gennem det rør ind i tanken....
men hvis jeg slukker pumpen kan jeg at luften får lov til at komme op gennem røret....
jeg vil skam gerne køre den vej du foreslår.... men jeg er bar lidt "bange" for at der en skønne dag går et eller andet galt fordi at det luft har ophobet sig......
det kan godt være at teoretisk skal luften smutte mod vand strømmen og op..... men det gør det bare ikke her....!!!
men det luft er vel kun fordi at det ikke er afiltet enu.....???
vandet er jo næsten stadig nyt...
jeg har ikke engang haft varme tanken helt op enu....!!!
mvh leo-pol og god weekend til dig også...


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af pelle » 14 feb 2010 02:41

Hej
Der kan jo godt gå lidt tid inden det ilt er væk. jeg har sat en tank mere til mit anlæg. Der er bare et langt lodret rør fra tanken. sommetider kom der et sprøjt vand ovenud. Det er noget luft der vil den vej og det presser vandet i røret ovenud. Nå. Det tog en måneds tid. Det er længe siden det er sket sidst. :)
mvh
Pelle
.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 14 feb 2010 11:22

Ja, - det er helt rigtigt det Pelle også skriver, at det kan gå lang tid, inden al luften er ude af vandet i beholderen.
Der vil udvikles luft i beholderen, lige så længe, at du ikke har haft den oppe på 80 - 85 grader i et par døgn, først herefter vil anlægget køre "normalt" uden videre udskillelse af luft.

Jeg har lidt svært ved at tro, at luften ikke kan boble op gennem dette 1" lodrette rør, selv om kedel-pumpen pumper vandet nedad gennem samme rør. Men det har du jo nok mere føling med.
Pumpehastigheden er vel ikke alt for stor gennem kedlen.
Kan du drosle denne pumpe en lille smule, uden kedlen går i kog, det vil være et godt tiltag.

Vandhastigheden i et anlæg må aldrig nogen steder være over 2 sekundmeter, hvis det er det, så vil der opstå turbolæns gennem rørene og de vil "slides" op ret hurtigt indvendigt fra.
Men så meget fart, har du forhåbentlig ikke på vandet.

Du må undskylde mig, men jeg forstår da ikke helt, hvordan du få kedelvandet op i beholderen, hvis du lukker ventil nr. 1. Kedelvandet skal jo altid køre denne vej.
Hvis dit anlæg kan give varme ind i dine radiatorer, når du lukker ventil nr. 1. Så er det et tydelig tegn på, at du ikke har fjernet det røde rør mellem kedelshunt og beholder.
Det stiller jeg et stort spørgsmålstegn ved. ??????????????????????????????????????????????


Ved "normal" drift, vil en luftboble trænge op gennem nedadgående pumpecirkuleret vand i selv et ½" rør.
Så der er altså et eller andet forkert ved dit anlæg.

For at være lidt nysgerrig, hvad laver du til dagligt.???? Jeg synes nemlig, det er prisværdigt, at du selv går igang med at ændre sådan et kedelanlæg, når ikke du selv er v.v.s-ser. Men man må da sige, at du har "gået til den".
For det kommer jo ikke af sig selv.

Gennem et langt liv, som v.v.s-ser oplever man mange forskellige ting ved vands opførsel.
Især ved selvcirkulerende varmeanlæg, hvor man skal tage sig vældigt i agt for vægtfyldeforskellen, som i sådanne tilfælder spiller en rigtig stor rolle.

Det var en meget stor forskel / lettelse, da man gik over til pumpecirkulation.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 14 feb 2010 23:23

hey ernst og pelle...
først vil jeg lige fortælle at anlæget køre kanont.... alle ure opføre sig lige som jeg vil have det og det er bare fint fint...
der lige det med luften der samler sig..... men den har jo heller ikke været oppe og "koge" igennem enu...
jeg køre jo kun med piller... men når jeg siger brænde til den.. vupti... og den begynder at fylde tanken....

men nej jeg har pt ikke pillet det rør væk mellem kedel og tank enu..... men jeg har også en hane der... det er den nr 5 jeg har indtegnet nu.....
hvis jeg åbner nr 1 og lukker nr 5..... så triller det jo den vej rundt som du gerne vil have ernst....
og det har jeg gjort flere gange og det virker fint.... ikke noget at se på urene at der er foreskæl.... det virker fint....
til at starte med var det jo for at det andet fremløbsrør at det "bare" skulle være til eks-beholderen.... så jeg lavede det bare i 3/4"..... og det er derfor at jeg ikke har endret det enu....
grunden til jeg ikke har "gidet" det er nok fordi at jeg ikke har kunne få anlæget til at vise mig at der er nogle foreskæld...
jeg er nok bare typen der skal se med egne øjne at det ikke virker før jeg tror på det....
men jeg kom til at tænke på at der er nok lige noget jeg ikke har tænkt over....
mit fremløb kommer lodret ud i toppen af tanken.... derpå har jeg skruet en 90* vinkel på for at få den ud fra isoleringen....
så jeg har jo så ca 40cm hvor røret går ud med en lille stigning over vandret...som jeg har tegnet på billedet...
så tænker jeg jo at der ikke er ret meget opdrift i luften i det rør....
kan det være der hunden ligger begravet mon....???

grunden til at jeg har lavet det "vandrette" rør er fordi at ellers vil røret der går op til eks-beholderen komme lige op gennem gulvet på loftrummet...... og det vil fruen nok ikke lige bryde sig om... det er lige der alt julepynten er opbevaret... AN6F5B~119.GIF

men jeg har luret lidt på sagerne og måske kan jeg endre lidt på sagerne.... så det øverst "fremløb bliver 1" og at jeg pille det andet helt væk......

men ernst... hvad er det lige at du mener med...prisværdigt, det ord forstår jeg ikke lige i det sammenhæng....

min pumpe står på 1..... og kan ikke køre langsommer... så der kan umuligt være noget med hastigheden... den kan ihvertilfælde ikke komme længere ned...!!!!

oprindeligt er jeg uddannet Gartner.... men det er der langt fra penge i og det har der heler ikke været nogle siden.....
men jeg har arbejdtet som mekanikker og kørt en del som udekørnde montør inden for gummi-hjuls industrien...(traktore/tærskere/lastvogne/div gravemaskiner....)
jeg er den type som løser opgaverne ved at tænke "logisk" og sætte mig lidt ind i tingene uden at have den store baggrundsviden.....
så det er nok grunden til at jeg har kunne gå som mekanikker uden at have nogen form for svendebrev.....
så nej...... jeg er ikke vvs`udannet eller noget i den stil....
men den gamle kedel der stod her da vi flyttede ind ville jeg ikke spender resten af min tid her sammen med..... så der skulle jo noget andet op....
og jeg er så også lige typen at jeg nægter at betale det hvide ud af ø.... for at fa en vvs`r til at lave det og så stå og se at det kunne man jo sakens selv..... det er jo ikke svært at sætte sammen hvis man får at vide hvordan......
det er jo derfor at jeg er herinde..... :great: :great:

mvh leo-pol
Vedhæftede filer
ksm19.JPG

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup » 15 feb 2010 18:07

Hej leo-pol
Og tak for en god forklaring.
Jo, - det er da prisværdigt / Fantastisk, at en gartner selv går igang med sådan et projekt, uden den store baggrundsviden.
Når du skal til at ændre anlægget, så vil jeg på det kraftigste anbefale, at du kører fremløb fra kedel ind i siden af tanken helt oppe ved toppen, f.eks. der hvor du havde det første fremløb der gik ind til røret med de mange huller i, og så går ovenud af tanken til ekspansionen, - herpå tager du stikledningen ud til pumpen på fremløbet til radiatorene.
Jeg har ændret tegningen, hvis bare jeg kan lægge den ind, eller også sender jeg et andet diagram, som viser hvad jeg mener.
Nå, - den vil ikke overføre billedet fra billedmappen.
leo-pol nr. 3..JPG
Nå, - nu fandt jeg ud af, at billedet var gemt et forkert sted, nu har jeg flyttet det over som JPG billede, og nu skulle det være OK.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol » 16 feb 2010 02:05

hej ernst....
jamen tak for det "prisværdigt" ord....
syntes ikke at der er det store i at hænge det sammen... når bare man har en god livline til at spørge sig frem som herinde....det skal i have tak for... :great: :great:

jamen jeg må igang her en af dagene med at ændre det sidste så det bare bliver iorden...
men jeg tænker lidt...
jeg kunne godt tænke mig i på et tidspunkt at kunne koble en lille olie kedl til systemet og forberede det til det....
så jeg har for en gangs skyld lavet en lille tegning... icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
hvis jeg nu smider en 3-vejs kugle ventil på returen der hvor jeg har tegnet den så jeg leder returen over i olie-kedlen...og smider et ekstre T-stykke på fremløbet... så vil vandet vel kun cirkuler i olie kedlen.....??? og det er vel bare det....???
det skal ikke kunne køre automatisk... men bare så jeg selv vrider den om og kan starte det op manuelt, hvis der pludselig skulle havne noget meget billig olie man ikke kan sige nej til.... icon_cheesygrin.gif :D

og så er der lige det med den AVTB.. som vendes til AVTA... hvis jeg smider den på nederste retur af tank...
hvor er det best at monter føleren... på fremløb fra kedlen tæt på tanken... eller er det bedere at sætte den på den øverste retur tæt på tanken.....???

mvh leo-pol
Vedhæftede filer
ksm21.JPG


Besvar