Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alpha2 på et Orlan fyr???

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af frølårsraketten » 10 feb 2010 03:36

leo-pol skrev: men jeg var i stark d 21 kl 8....og ville hente en så jeg kunne retuner den fra harald skrald der var noget dyere...
men....
næ.... vi har ikke fler....
jeg spurgte hende om de kun hade haft en, eller om hele danmark hade været ude og skulle have nye pumper...
næ.... men de hade solgt rigtig mange af dem idag....
ja i min bare røv.... de hade lige åbnet dørene....
2 andre stark var jeg også i...... samme dag..... og min svigerfar var i den anden ende af landet..... samme svar....
HAR I ALLE FÅET NYE PUMPER......??? icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
leo-pol
Lidt OT men jeg kan ikke dy mig: det du omtaler er lige til højrebenet for DR´s Kontant :great:

Pierre
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1


Meldgård
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 132
Tilmeldt: 11 jan 2010 21:58

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af Meldgård » 10 feb 2010 08:38

De nye A pumper virker ved hjælp af trykændringer i systemet,dvs.når ventilerne åbner eller lukker.
Ifølge oplysninger fra Grundfos kan man ikke bruge automatikken hvis man har åben ekspansion,blandesløjfe,eller både gulvvarme og radiatorer,man skal ,hvis man har en af ovenstående typer anlæg,stille pumpen på manuel dvs. 1-2 osv.
A pumperne vil stadig være biligere i drift end de gamle
Der er iøvrigt andre end Grundfos som laver A cirk.pumper,eks,kan nævnes Tyske Wilo,og Smedegård.
Lavpris vvs. sælger Wilo A pumper til ca 1300,og Smedegård til 1233.hos vvs.Giganten sælger man Smedegård til 1195 VÆR OBS.PÅ MONTERINGSLÆNGDE.
Med hensyn til gamle pumper som bliver lidt sløve med tiden,er problemet i de fleste tilfælde,at lamellerne i pumpehjulet er fyldt med skidt og møg,her skiller man pumpen ad og renser lamellerne,så kører den som ny igen.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af Ulrik » 10 feb 2010 08:46

Meldgård skrev:Ifølge oplysninger fra Grundfos kan man ikke bruge automatikken hvis man har åben ekspansion,blandesløjfe,eller både gulvvarme og radiatorer,man skal ,hvis man har en af ovenstående typer anlæg,stille pumpen på manuel dvs. 1-2 osv.
Det vil sige at automatikken ikke kan bruges i de fleste hjem?
MvH Ulrik©

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af pelle » 10 feb 2010 14:57

Meldgård skrev:De nye A pumper virker ved hjælp af trykændringer i systemet,dvs.når ventilerne åbner eller lukker.
Ifølge oplysninger fra Grundfos kan man ikke bruge automatikken hvis man har åben ekspansion,blandesløjfe,eller både gulvvarme og radiatorer,man skal ,hvis man har en af ovenstående typer anlæg,stille pumpen på manuel dvs. 1-2 osv.
A pumperne vil stadig være biligere i drift end de gamle
Der er iøvrigt andre end Grundfos som laver A cirk.pumper,eks,kan nævnes Tyske Wilo,og Smedegård.
Lavpris vvs. sælger Wilo A pumper til ca 1300,og Smedegård til 1233.hos vvs.Giganten sælger man Smedegård til 1195 VÆR OBS.PÅ MONTERINGSLÆNGDE.
Med hensyn til gamle pumper som bliver lidt sløve med tiden,er problemet i de fleste tilfælde,at lamellerne i pumpehjulet er fyldt med skidt og møg,her skiller man pumpen ad og renser lamellerne,så kører den som ny igen.
Hej

Ja, jeg har stået med et anlæg hvor vi hundefrøs. Og det var ganske rigtigt, lamellerne der var fyldt af rust og andet ubestemmelig snask.

Men, jeg har jo åben eks og en alpha 2 grundfoss. Pumpen står på Auto og jeg bruger omkring 5 watt. Og der er ingen problem med nogen af radiatorerene. Har også en shunt . Når den er i brug går pumpen op på 7 watt.
Det lyder på det du skriver, med henvisning til grundfoss, at dette ikke skulle kunne lade sig gøre. Jeg syntes da ikke min pumpe bruger meget strøm. Pumpen sidder på fremløbet..

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af leo-pol » 10 feb 2010 16:54

Meldgård skrev:De nye A pumper virker ved hjælp af trykændringer i systemet,dvs.når ventilerne åbner eller lukker.
Ifølge oplysninger fra Grundfos kan man ikke bruge automatikken hvis man har åben ekspansion,blandesløjfe,eller både gulvvarme og radiatorer,man skal ,hvis man har en af ovenstående typer anlæg,stille pumpen på manuel dvs. 1-2 osv.
pelle skrev:Men, jeg har jo åben eks og en alpha 2 grundfoss. Pumpen står på Auto og jeg bruger omkring 5 watt. Og der er ingen problem med nogen af radiatorerene. Har også en shunt . Når den er i brug går pumpen op på 7 watt.
Det lyder på det du skriver, med henvisning til grundfoss, at dette ikke skulle kunne lade sig gøre. Jeg syntes da ikke min pumpe bruger meget strøm. Pumpen sidder på fremløbet..

mvh
Pelle
tja..... jeg har også både shunt /gulvvarme /radiatore og ikke minst åben eksp....
min lader til at den køre fint på AUTO...
og jeg har prøvet at åbne og lukke lidt hist og pist og kan fint se at den endre sig lidt i Watt...
så det lyder da lidt underligt hvis de foreskriver at det ikke skulle virke.....

men så er jeg da helt skuffet over deres manglende brugsforviring der medfølger til pumpen,
det burdte jo at stå ude på pakken med STOR SKRIFT..at denne kasse indeholder en pumpe der "måske" virker i dit hjem...
arre pjat.... man syntes bare at det er tarveligt at man skal have netadgang for at finde ud af hvad det er man har købt.

leo-pol


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af Ole S. » 10 feb 2010 17:39

Meldgård skrev:De nye A pumper virker ved hjælp af trykændringer i systemet,dvs.når ventilerne åbner eller lukker.
Ifølge oplysninger fra Grundfos kan man ikke bruge automatikken hvis man har åben ekspansion,blandesløjfe,eller både gulvvarme og radiatorer,man skal ,hvis man har en af ovenstående typer anlæg,stille pumpen på manuel dvs. 1-2 osv.
A pumperne vil stadig være biligere i drift end de gamle
Der er iøvrigt andre end Grundfos som laver A cirk.pumper,eks,kan nævnes Tyske Wilo,og Smedegård.
Lavpris vvs. sælger Wilo A pumper til ca 1300,og Smedegård til 1233.hos vvs.Giganten sælger man Smedegård til 1195 VÆR OBS.PÅ MONTERINGSLÆNGDE.
Med hensyn til gamle pumper som bliver lidt sløve med tiden,er problemet i de fleste tilfælde,at lamellerne i pumpehjulet er fyldt med skidt og møg,her skiller man pumpen ad og renser lamellerne,så kører den som ny igen.
Hej
Måske derfor jeg har døjet lidt med min Alpha+ pumpe, har du evt et link til grundfos, hvor de omtaler dette.

PS: Jeg mener bestemt at der skal medfølge brugsforvirring til alle 230v produkter.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af Jan_Al » 10 feb 2010 18:49

Selvfølgelig kan den bruges med fordel på alle anlæg. Den regulerer jo efter differentialtrykket og ikke bare efter trykket på afgangssiden af pumpen. :great: Det er jo derfor at man kan se at den regulerer ned når ventilerne lukker af for varmen.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af Landbo » 10 feb 2010 19:34

Meldgård skrev:Ifølge oplysninger fra Grundfos kan man ikke bruge automatikken hvis man har åben ekspansion,blandesløjfe,eller både gulvvarme og radiatorer,man skal ,hvis man har en af ovenstående typer anlæg,stille pumpen på manuel dvs. 1-2 osv.
Hej.

Har radiatore over hele huset+vbb og åben expangtion. Min A pumpe står og køre mellem 5 og 10 W i autoadapt mode uden problemer. Vil også hjertens gerne se noget på skrift, hvorfor min pumpe ikke skulle dutte når det nu går så fint. icon_cheesygrin.gif
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af madsen12345 » 11 feb 2010 10:06

Er der nogen der ved hvad størrelse der skal bruges (cirkulationspumpe Alpha 2 ) til et hus på 190m, mvh Madsen.

madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af madsen12345 » 01 maj 2010 16:03

Det var dog utroligt, er der virkelig ingen der ved hvad størrelse cirkulationspumpe Alpha 2 der skal bruges til et hus på 190m. (Alpha 2. 25-40-180 eller 25-60-180.) :roll:

mvh Madsen.


Besvar