Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alpha2 på et Orlan fyr???

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af Zarge » 19 jan 2010 17:34

Hejsa, stark har en alpha2 til 1195 fra d.21 og har overvejet om jeg skulle skifte... jeg har en rød 25-40 nu, som konstant kører på trin 3 (60W) for at varme alle radiatorer op...
Jeg er lidt i tvivl, mit Orlan gasogen styrer pumpen, så den kun kører når fyret er over 65g, er det noget problem ang instillinger på pumpen, at strømmen til den slukkes og tændes, eller?
samt jeg er lidt i tvivl med kedelshunten. Jeg har en watts parallel på radiator kredsen, og kan se på grundfos's hjemmeside at de anbefalen en seperat pumpe på shuntkredsen... Er det virkeligt nødvendig, syntes det virker lidt voldsomt...
Lige et sidste spørgsmål... Hvordan virker dyret egentlig, jeg mener jeg har et par gamle radiatorer i nogle værelser med gamle "kugle haner" på istedet for termostater (ikke lige til at skifte:-() så de er lidt svære at indstille... jeg har aldrig spekuleret så meget på om radiatorerne er indstillet optimalt, hvis de står for højt så er returvandet jo bare lidt varmere, og skal ikke varmes så meget, samt alle rør kører i opvarmede rum, så det gør ikke det helt store...
Men vil det så resultere i at pumpen kommer til at kører for hurtigt, og derfor ikke falder nok i forbrug?
Jeg er lidt nervøs for om shunten kan følge med hvis returtemp bliver sænket alt for meget fra radiatorerne, returen kommer i et 60mm (har ikke lige regnet på hvad det er i "...) og wattsen er på et 3/4" rør så jeg er i tvivl om den kan blande nok fremløbsvand i til at holde temp høj nok hvis returen bliver for kold... Kan I følge mig?
Puha... noget af en smøre, hvad siger I, skal jeg købe, eller skal jeg nøes med hvad jeg har...

På forhånd tak
Tonni Madsen


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af Ole S. » 19 jan 2010 18:34

Hej
Jammen hvis det virker nu vil det jo også virke med den ny pumpe. Ved dog ikke om du ville kunne få gavn af proportionaltryks funktionen, med dine gammeldag ventiler, så vil den jo nok ikke drosle ned på lav ydelse. Men den nye kan jo også køre konstant tryk, også med et noget lavere energi forbrug.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Michael Poulsen
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 dec 2006 17:47
Mit fyr: Baxi 1,5
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4262
Dagligt forbrug: 16 kg
Årligt forbrug: 7-8 tons
Geografisk sted: Verdens nagle

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af Michael Poulsen » 19 jan 2010 23:34

hvis der shunt på kedlen hvad der er bestemmer den jo
så vil alpfa ogå kunne drosle ned for flovet og det gør den ganske godt
har en selv icon_cheesygrin.gif en hvis ikke der er flov nok til shunten
kan du i steddet sætte esbe shunt på i steddet whatts som der ikke har lige så
stor en gennemgang som essben har.
Hilsen Mic.

Baxi 1,5 opvarmer 170 kvm gulvvarme+40kvm med radiator+110l vvb
PILLEVARME ER GOD VARME

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af leo-pol » 20 jan 2010 10:34

U-AAARRRrreeeeee.....
jeg var fanneme lige i harald skrald og hente en igår til 1499kr....
det var det billigste jeg kunne finde her og nu....
pisse irternde....
nå men jeg skal sku bruge den idag..... så jeg henter sku lige en imorgen hos stark og trille i harald med den og får penge retur.... :great: :great: :great: :great:

det kan man sku godt tillade sig...!!!!

madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af madsen12345 » 09 feb 2010 16:23

Hej, er der nogen der ved hvad fordele der er ved at bruge sådan en Alpha 2 cirkulationspumpe, og hvad forskel er der af den og så en gammel model, ( hvordan virker Alpha 2 ) jeg kører med en gammel model med tre hastigheder ( på hastighed et) er der mon nogen besparelse ved at skifte til en ny, Mvh Madsen. :roll:


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af pelle » 09 feb 2010 17:47

madsen12345 skrev:Hej, er der nogen der ved hvad fordele der er ved at bruge sådan en Alpha 2 cirkulationspumpe, og hvad forskel er der af den og så en gammel model, ( hvordan virker Alpha 2 ) jeg kører med en gammel model med tre hastigheder ( på hastighed et) er der mon nogen besparelse ved at skifte til en ny, Mvh Madsen. :roll:
hej
Fordelen for mit vedkommende er at der spares strøm. Min pumpe bruger kun mellem 5 og 6 watt. Jeg har nu ikke undersøgt brugsanvisningen, men blot sat pumpen på "AUTO". Men, her et et godt link om pumpens funktion og egenskaber.

http://www.golan.dk/Files/Billeder/Nyhe ... lation.pdf

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af jordvarmekongen » 09 feb 2010 20:28

madsen12345 skrev:Hej, er der nogen der ved hvad fordele der er ved at bruge sådan en Alpha 2 cirkulationspumpe, og hvad forskel er der af den og så en gammel model, ( hvordan virker Alpha 2 ) jeg kører med en gammel model med tre hastigheder ( på hastighed et) er der mon nogen besparelse ved at skifte til en ny, Mvh Madsen. :roll:
som sagt kan det rigtig godt betale sig. alpha 2 kan virke helt nede fra 5 watt og op efter og samtidig kan den reducere susen i radiator(støj) hvis man lider af det. alpha pumper er styret efter hvvor meget flow der er i systemet. og det er en rigtig god pris de har i stark 1195 det er sku billigt icon_cheesygrin.gif
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af Zarge » 09 feb 2010 21:12

Hejsa, ja, jeg har nu fået monteret dyret, den gamle skulle stå på trin 3 (60W) for at få varme ud i alle radiatorer, men alphaen ligger og svinger på mellem 9-13W. Om det så var fordi den gamle var slidt at den skulle på fuld knald når den nye kan klare det med mindre ved jeg ikke... men men er nu glad for den... og så er den jo også fin med de digitale tal... Det er nu så hyggeligt at slå et blik på den når man alligevel skal ind til fyret... der var den gamle altså lidt kedelig... ;-)

Mvh Tonni Madsen

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af leo-pol » 10 feb 2010 01:21

Zarge skrev:Hejsa, ja, jeg har nu fået monteret dyret, den gamle skulle stå på trin 3 (60W) for at få varme ud i alle radiatorer, men alphaen ligger og svinger på mellem 9-13W. Om det så var fordi den gamle var slidt at den skulle på fuld knald når den nye kan klare det med mindre ved jeg ikke... men men er nu glad for den... og så er den jo også fin med de digitale tal... Det er nu så hyggeligt at slå et blik på den når man alligevel skal ind til fyret... der var den gamle altså lidt kedelig... ;-)

Mvh Tonni Madsen
ja jeg har også fået gang i min.... 7-8 W ligger den og svinger på.....
men jeg var i stark d 21 kl 8....og ville hente en så jeg kunne retuner den fra harald skrald der var noget dyere...
men....
næ.... vi har ikke fler....
jeg spurgte hende om de kun hade haft en, eller om hele danmark hade været ude og skulle have nye pumper...
næ.... men de hade solgt rigtig mange af dem idag....
ja i min bare røv.... de hade lige åbnet dørene....
2 andre stark var jeg også i...... samme dag..... og min svigerfar var i den anden ende af landet..... samme svar....
HAR I ALLE FÅET NYE PUMPER......??? icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

nå men lækker pumpe..... men de kunne da godt have givet en brugsforviring med man kunne bruge til noget istedet for det male-hæfte der fulgte med..... det troede jeg faktisk at der var en lov om at der skulle :evil: :twisted:

leo-pol

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Alpha2 på et Orlan fyr???

Indlæg af leo-pol » 10 feb 2010 02:04

arre... sad lige og plogge det link gannem som pelle hade lagt....tak for det pelle.....!!
fik lige de svar som jeg søgte.....bla... at den er selvudluftne.... det er jo fedt nok....

men er lidt skuffet over den skide manual at den ikke var i kassen, men kun en folder uden tekst og malerrier som man skulle gætte sig til hvad betyder.....

men nu er jeg blevet lidt klogere.... og det kan da lige anbefales at men pløjer den igennem...
bare dette hade da sikkert været nyttigt at vidden for nogle af deres kunder......

sitat....:::
AUTOADAPT-funktionen tilpasser pumpeydelsen til varmebehovet i
anlægget. Da tilpasningen sker gradvist, anbefales det at lade pumpen
stå i stilling AUTOADAPT i mindst en uge før pumpeindstillingen ændres.
og bla...bla...bla....


det betyder vel at hvis der stadig er pisse koldt i huset efter 3 dage skal man kun lige fryse 4 dage enu før den er færdig reguleret... så man kan konstater om den lever det ønskede varme mængde eller man skal slå den over på "tvangsfodering".....

stophierEmbarrassed08HL.gif


Besvar