Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til valg af fyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re:

Indlæg af BVMP » 28 feb 2007 05:53

Hej soje
Det jeg mener er at du ikke kan regne med at et solvarme anlæg giver varme "som du kan regne med", det kan give et tilskud. Men ikke noget du skal planlægge en varm og hyggelig aften med :-)

Jeg havde i vores gl. hus et anlæg bestående af 5,5 m2 solfanger, lagt på 30 grader tag, samt en BaxiMultiheat 1,5. Dertil en 300 l varmtvandsbeholder.
Solvarmen (SV) varmer fra bunden af tanken - fyret ca, 1/3 fra toppen. SV styrring finder selv udaf om der er varme nok på taget til at hæve temp i tanken, hvis ikke måler den om SV kan hæve temp på returvandet. Det er her der i fyringsperioden kan spares. Undtagen i dec og jan - hvor solen står for lavt - giver SV tilskud til returvandet. Der er jo forskel på om træpiller skal hæve temp fra 42 eller fra 55 grader.
Og en klar frostdag giver nok SV til at fyret kun lige skal "overvåge" temp. Men til natten skal fyret igen overtage.
Derfor kan det være lidt koldt at regne SV med i den samlede opstilling. Jeg kan da huske vintre med temp omkring 0 og rigtigt gråt i ugevis = 0 SV
Uden for fyringsperioden klare SV alt det varmevand, og også varme på de gulve man ønsker skal være lune.

Hvis du vil have mere opvarming fra SV skal du over i vakuumsolfangeranlæg og det bør være lodret monteret - for at få mest sol om vinteren - og så er det et noget andet prisleje.

Hvormeget mit nuværende anlæg giver ved jeg ikke pt. da det ikke er helt færdigt, selvgjort er vel..., men det tager lidt tid :-) Det siger konen! (altså det sidste)

Du kan se meget mere bla herhttp://www.solvarme.dk/
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 28 feb 2007 06:34

Hvis du kikker på Benekov, så sælger Karsten(Liagro) også varmepumper, måske skal du give ham et ring han kan sikkert råde dig hvilken retning der er den bedste for dig.. Han er også flink hvis man ikke køber noget !
Du kan i øvrigt også se priser..

pinball
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10 jan 2007 19:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af pinball » 28 feb 2007 15:23

Jeg havde nok kikket i retning af jordvarme da det må være begrænset med slange der skal graves ned til den smule forbrug.
eller en lille pille breænder med en 1000 l akumulerings tank

Niels Hansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 14 jan 2007 15:18
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn

Eco climax

Indlæg af Niels Hansen » 28 feb 2007 21:43

hej Soje.
Jeg har en Eco-climax 22kw og vil da gerne fortælle lidt om den.
Jeg har kørt siden september sidste år og har, ud over en enkelt tilbagebrand, ikke oplevet problemer af nogen art.
Jeg fyrer med piller, men vil da også gerne forsøge med noget alternativt brændsel.
Jeg rengører varmevekler og brændkammer ca 1 gang pr. uge og det tager max 15 min.
Hvis du vil vide noget mere specifikt, er du velkommen til at spørge løs.
Dog er jeg enig i flere af de andre indlæg i om du overhovedet har behov for en stoker, med et forbrug svarende til 743 ltr olie på 1 år.

Køb dog et oliefyr til brug når solvarmen ikke magter opgaven. Er en besparelse på ca. 2000 kr pr. år besværet med rensning osv. værd??
Et fyr som kører pausefyring, vil spilde alt for meget energi, ved et så lavt behov som du har - efter min mening!

Nitro-x Ultra
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 21 feb 2007 11:41
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af Nitro-x Ultra » 01 mar 2007 13:52

Hej Soje.

Blander mig lige lidt i debatten. Jeg vil foreslå en brændeovn med gris i jeg har monteret en hos en kammerat den yder 7,3 kw på vandsiden og 5,7kw på luftsiden.

Den koster ca. 12.000 kr. du kunne lade vandet gå i buffertanken. Hvis du forventer et forbrug på 800 l olie skal du ca. bruge 5 meter træ måske mindre.
Min kammerat har brugt 15 m træ i vinter og han har 194 kvadratmeter at fyre på et husmandssted fra 1920 erne og har ingen anden opvarmning.

Du har en væsentlig bedre udnyttelse i en brændeovn med gris, vandsiden næsten bliver opvarmet gratis. I en almindelig brændeovn er røg temperaturen er ret høj, dette udnytter grisen så de 7,3 kw på vandsiden får du ”kastet i nakken”

Mvh

Peter


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Claus Birth » 01 mar 2007 23:04

Hej Soje(Søren)!
Hvis du har beregnet at dit varmetab er så lille at boligen kan varmes op med det der svarer til ca.750l. olie, skal du passe på ikke at investere i et fyr der vil fedtefyrer det meste af året, sørg for at ydelsen er så lille som mulig.
Køb ikke fordi det er billigt , det vil du fortryde.
Glæd dig hellere over et lidt dyre kvalitetsprodukt, som ikke bør give dig nogen sorrger i de næste 15 - 20 år.

Hilsen

Claus Birth :idea:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af fyr

Indlæg af Falck » 03 mar 2007 17:15

Hej Søren.
Det var da ikke et rart dilemma at stå i :-)
Hvad med ta overdimensionerer dit solvarme anlæg, og istedet for at have 300 liter, så sætte en 500 liter op, og så forbinde 6-8 fangere til den. Og så sætte en billig olie kedel til at stå ovre i skammekrogen hvis det er skulle gå galt....
Jeg har selv haft en varme pumpe fra nilan, som både lavede varme (luft) og vand, men den er blevet udskiftet med solvarme (den er ved at blive udskiftet, nilanen er væk, men solfangerne står stadig omme i haven)
Men som sagt, så tror jeg at hvis jeg var gal nog til at bygge et "klø" hus, så ville jeg gå hele vejen og kun lave et volsomt solanlæg. I de soltanke er der iøvrigt også en elstav, så man kan godt snyde i en kold tid :-)

Jan
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

henbri
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 dec 2006 15:48
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: lolland

Indlæg af henbri » 04 mar 2007 01:00

ja ville nok sætte et oliefyr op til dække de sidste ind..

et pillefyr hvis du valgte det ville ikke andet stå og pausefyre hele tiden med så lavt et forbrug som du ville få.
så kedelen ville sode til hele tiden :(

hilsen Henbri

jorn
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 22 jan 2007 09:08
Mit fyr: Scotte, Dor 16 kw
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 5-30 kg
Årligt forbrug: 4000 kg
Geografisk sted: Korsør
Kontakt:

Re: Hjælp til valg af fyr

Indlæg af jorn » 04 mar 2007 15:26

soje skrev:Jeg har prøvet på stokerforum.dk, men der er vist flere brugere her :D

Jeg er ved at bygge nyt hus (af rockwool :lol: ) og skal have købt noget at varme det med.

En beregning siger at det skal bruge ca. 23kwh pr. døgn i varme og brugsvand.

Jeg regner med at sætte en solfanger op til at tage en del af varmen, vel ca. 40%

Med det begrænsede behov ca. 12kwh pr. døgn efter solvarmen (ja, det skifter alt efter sommer og vinter :) ) er jeg havnet i noget der ligner en scotte eller multi 22 (eller måske eco-climax).

- Hvad er der af reelle (mærkbare) forskelle mellem f.eks. scotte sættet fra vvs-grossisten, og multi 22 sættet fra vvs-eksperten?
- hvordan er de henholdsvis at rense?
- hvor stort slid er der, hvor tit skal man købe ny xxx?
- hvordan er styringen, hvad er mulighederne?
- er der nogen reel forskel mellem scoote, boink osv?
- er der nogen andre fyr jeg overser
- er der nogen der kan svaree på ovenstående mht. eco-climax?
- er der nogen der kender zafira 18
- holder jeg ikke snart op

Mvh.
Søren
Der er ingen der har nævnt en masseovn- det må da være lige noget for dig- wvt med vandgris til det varme vand
:wink:

levi

Indlæg af levi » 09 mar 2007 22:20

Hej Søren - Jeg har en zafira 18 monteret derhjemme, du skal være velkommen til at spørge hvis du vil vide noget om den :0)

Mvh Søren Oldenborg


Besvar