Stop af pumpe med termostat !!!

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Stop af pumpe med termostat !!!

Indlæg af Aussieboy »

Hej !!

jeg kunne godt tænke mig noget til at stoppe min pumpe samt røgsuger, ved godt man kan få danfoss kp77, 78 og 79 blandt andet, men jeg snakkede med en vvs engang for lang tid siden at man kunne lave en termostatstyring om fra en varmtvandsbeholder, noget der skulle vendes, mener jeg. noget i kender til herinde, jeg vil nemlig kun have den skal slukke for dem, ikke tænde dem. og jeg har en sådan termostat liggende.

mvh matti

Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Stop af pumpe med termostat !!!

Indlæg af jordvarmekongen »

Aussieboy skrev:Hej !!

jeg kunne godt tænke mig noget til at stoppe min pumpe samt røgsuger, ved godt man kan få danfoss kp77, 78 og 79 blandt andet, men jeg snakkede med en vvs engang for lang tid siden at man kunne lave en termostatstyring om fra en varmtvandsbeholder, noget der skulle vendes, mener jeg. noget i kender til herinde, jeg vil nemlig kun have den skal slukke for dem, ikke tænde dem. og jeg har en sådan termostat liggende.

mvh matti
jeg går ud fra at du gerne vil ha din røgsuger/pumpe til at stoppe når temp er blevet for lav.
jeg tror ikke du kan bruge sådan en kontakt da den "slutter"(laver forbindelse mellem 2 ledninger) ved lav temp og bryder ved høj temp. og jeg mener bestemt ikke fa sådan kontakt har valgfri slutte/bryde funktion.
mit bedste råd er at bruge danfoss løsning med en af kp modellerne de er meget stabile og der er variabel hysterese på. og der er valgfri slutte/bryde på dem, de ligger i et prislege på ca 500-600 kr
evt. kan du også bruge en simens kender bare ikke prisen på dem, men de er elektroniske og ikke med rælæ som danfoss og er udstyret med en meget betjeningsvenlig kontakt på fronten så hvis det er noget du tit skal stille på anbefaler jeg klart denne til det behov du har. hvis du evt både har gulvvarme og radiator kunne det tænkes du på nogle tidspunkter ville lade din pumpe køre længer ned i temp for fx. at holde et badværelsegulv varmt lidt uden for fyringssæsonen, så er det en fordel at lade pumpen køre helt ned til 35 g. dog kun hvis du har returløbs sikring på fyret da jeg går ud fra det er en pladejerns kedel.
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk
Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Stop af pumpe med termostat !!!

Indlæg af Aussieboy »

Når okay, forstod bare i sin tid man godt kunne lave et eller andet med den fætter der, så det var bare inden jeg købte den fra danfoss som er meget tiltalende, er lidt træt af man altid skal være der til at slukke fyret. det er delt lidt op så jeg har en laddomat der kører til tank, også en pumpe der kører fra tank til hus, så det var til at stoppe laddomaten, ved godt jeg også kan købe den til røg. den pumpe til huset har jeg kørt over min gulvvarmestyring som har indbygget pumpestop, så pumper kun når er brug for det, syntes dog min tank bliver meget hurtigt kølet ned igen, det er jeg ved og vil prøve og lave lidt om på. men tak for svaret. det var hurtigt :)
Brugeravatar
jordvarmekongen
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 83
Tilmeldt: 04 feb 2010 21:17
Mit fyr: Atmos DC50
Areal: 380
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: vestsjælland
Kontakt:

Re: Stop af pumpe med termostat !!!

Indlæg af jordvarmekongen »

Aussieboy skrev:Når okay, forstod bare i sin tid man godt kunne lave et eller andet med den fætter der, så det var bare inden jeg købte den fra danfoss som er meget tiltalende, er lidt træt af man altid skal være der til at slukke fyret. det er delt lidt op så jeg har en laddomat der kører til tank, også en pumpe der kører fra tank til hus, så det var til at stoppe laddomaten, ved godt jeg også kan købe den til røg. den pumpe til huset har jeg kørt over min gulvvarmestyring som har indbygget pumpestop, så pumper kun når er brug for det, syntes dog min tank bliver meget hurtigt kølet ned igen, det er jeg ved og vil prøve og lave lidt om på. men tak for svaret. det var hurtigt :)
helt iorden.
og rigtig god ide med af få stoppet ladomat og røgsuger når der ingen ild er i pejsen icon_cheesygrin.gif
jeg har selv en atmos Dc50 og den har indbygget termostat.
Mvh. Kristian Andersen
Energi Rådgiver
http://www.kirkevangenergi.dk
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 28 gange

Re: Stop af pumpe med termostat !!!

Indlæg af john m »

Jeg har brugt en til røg den er rigtig god, en der føler på vandet vil jeg mene er
langsommere virkende da vandet fra akkuen bliver ved med at cirkkulere
gennem kedlen indtil den når ned på den indstillede temp.En på røg stopper så snart kedlen
går ud, dette er bare min erfaring held og lykke med opgaven.

mvh john
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Besvar