hvor stor trykekspension

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: hvor stor trykekspension

Indlæg af pille bruger »

Her er en historie der maner til eftertanke :shock:

http://ing.dk/artikel/97981-solvarmeanl ... eftermidda

Det siger lidt om hvilke kræfter der er gemt i et solfanger anlæg.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: hvor stor trykekspension

Indlæg af MichaelK »

Hej


OK :shock: Det virker voldsomt. Sonnenkraft mener altså, at solfangeres trykekspansion skal
beregnes efter samme principper, som åben ekspansion til alm. centralvarmeanlæg.

Nå, men de må jo antages at vide bedst. Derfor er det selvfølgelig også det du skal rette
dig efter. Selvom det unægtelig var et andet udfald, end det jeg havde regnet med. Det
kunne jo så også være derfor, at din gamle 12 liters beholder blev utæt. Den har ikke kun-
net rumme vædskeudvidelsen.

Held og lykke med projektet :great:



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: hvor stor trykekspension

Indlæg af Flemming DJ »

Hej, Seve

Jeg mener godt nok, fortrykket i min eksp.beh. er 2,5 bar..... (Sonnenkraft).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Seve
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 75
Tilmeldt: 23 sep 2008 07:47
Mit fyr: Twin-Heat cpi 12 + Arcon solvarme
Areal: 230 bolig+170 garage
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Dagligt forbrug: solvarme lige nu
Årligt forbrug: sådan ca
Geografisk sted: støvring

Re: hvor stor trykekspension

Indlæg af Seve »

Problemet omkring størrelsen på min ekspansion er nu løst. Samtidig med at det er løst er der opstået en ny udfordring: I og med at jeg skal have en større trykekspansion er der ikke længere plads til den under lagertanken. Min tanke er derfor at placere den inden for taget - der hvor kobberrørene fra fangerne går ind gennem taget. (staldbyning). Ekspansionsbeholderen placeres dermed på et uopvarmet loft, hvor der selvfølgelig vil kunne forekomme frost. Er der nogen risiko forbundet med det ? - jeg tænker her på frost. Der er selvfølgelig kølervædske på anlægget. Jeg har mener at det burde kunne lade sig gøre - også uden isolering - idet det eneste der er i sådan en er en membran, der adskiller luft/vækdske.

Seve
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: hvor stor trykekspension

Indlæg af Flemming DJ »

Vores ekspansionsbeholder er placeret ovenpå fyrrummet i vores udhus. Og der har også været frost i vinter. Der er ingen, der har foreslået mig at isolere den under installationen, som blev udført af fagfolk.

Når der er glykol i systemet, ser jeg ikke andet problem end, at der kan forsvinde noget varme via beholderen.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Seve
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 75
Tilmeldt: 23 sep 2008 07:47
Mit fyr: Twin-Heat cpi 12 + Arcon solvarme
Areal: 230 bolig+170 garage
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Dagligt forbrug: solvarme lige nu
Årligt forbrug: sådan ca
Geografisk sted: støvring

Re: hvor stor trykekspension

Indlæg af Seve »

Hej Flemming

Tusind tak for hurtig svar. :great:

Har bestilt en 35 ltr. ekspansionsbeholder (fylder en del). Går i krig med ændringerne her i weekenden - det skulle gerne laves inden solen får for meget magt icon_cheesygrin.gif

mvh.

Seve
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hvor stor trykekspension

Indlæg af Ernst Drastrup »

Efter at have læst hele smøren vedr. ekspansionsbeholder i forbindelse med solvarme, tar jeg mig virkeligt til hovedet, og tænker på de store firmaer, som kommer med sådan en redegørelse.
Jeg kender udmærket historien fra kælderen, der blev oversprøjtet med skoldhed glÿcol.

Det var også et velanerkendt stort v.v.s firma, der havde lavet dette anlæg.
Sagen er meget mere enkelt og ligetil.
Et solvarmeanlæg skal udføres på en sådan måde, at hvis der sker et pumpesvigt / strømsvigt, så vil en pladesolfanger straks (to - tre minutter) begynde at koge, og det starter altid oppe i toppen af fangeren, så skal det være således, at væsken frit kan trykkes baglæns ned i trykekspansionen, som helst skal kunne rumme al væsken, der normalt er oppe i fangerne.
Når fangerne er kogt tørre, vil temperaturen fortsat stige i selve fangerne, men nu er der ikke mere væske der kan gøre skade.
Og selvfølgelig skal væskeindholdet i spiralen i combitanken ikke regnes med.

Men når det går ritig galt, det er når ekspansionen sidder før kontraventil, samt pumpe og andre ventiler.
Der må ikke være nogen form for komponenter mellem ekspansion og returstutserne på fangerne.

Hvis du monterer en 12 liter trykekspansion, så vil du opleve det, hvis der sker pumpesvigt, så vil væsken trykkes tilbage i beholderen, og når solen forlader fangerne igen, vil trykket i ekspansionsbeholderen selv trykke væsken op i fangerne igen. Og næste dag vil pumpen starte igen, og anlægget vil køre normalt igen.

Jeg har netop skrevet til teknisk skole, hvor der bliver uddannet v.v.s-sere, at deres tegning er lavet forkert. De har trykekspansionen siddende foran både pumpe samt kontraventil og andet armatur (set i vandløbretningen).
Og i sådan et tilfælde så kan væsken ikke trykkes tilbage i beholderen, men kommer ned gennem fremløbet i form af damp, som nu er udvidet til 1100 gange så meget som væsken.
Det er det, der gør detfarligt.
Jeg tillader mig at skrive, at jeg har høstet en del erfaring med talrige solvarmeanlæg.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hvor stor trykekspension

Indlæg af Ernst Drastrup »

Jeg ville have vedhæftet et par diagrammer, som tydeligt viser, hvor ekspansionsbeholderen skal sidde.
Men kom til at klikke på den forkerte knap.
Her er et par diagrammer.
Diagram til Lea og Ronnie 7. Okt. 09.doc
(39 KiB) Downloadet 140 gange
Diagram til Martin Laursen. 4. Feb. 2010.doc
(36.5 KiB) Downloadet 127 gange
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Seve
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 75
Tilmeldt: 23 sep 2008 07:47
Mit fyr: Twin-Heat cpi 12 + Arcon solvarme
Areal: 230 bolig+170 garage
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9530
Dagligt forbrug: solvarme lige nu
Årligt forbrug: sådan ca
Geografisk sted: støvring

Re: hvor stor trykekspension

Indlæg af Seve »

Hej Ernst.

Tak for diagrammerne.

Mit anlæg er lavet stort set som du har skitseret i diagrammet til Martin Vestergaard. Der er dog den forskel, at jeg har monteret trykekspansionen på fremløbssiden oppe under taget (bag solfangerne hvilket vore lokale VVS-mand mente en fin placering) jeg ved godt at den normalt sidder på retursiden a.h.t. temperatur(det kan nu forholdsvis nemt ændres - hvis du mener den skal sidde på retursiden) Derudover har jeg ingen automatiske luftudladere idet jeg har monteret manuelle udluftere. Til sidst har jeg monteret en 6 bar sikkerhedsventil med opsamling i beholder.

mvh.

Seve
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hvor stor trykekspension

Indlæg af Ernst Drastrup »

Der noget du har totalt misforstået, og som bør rettes NU..
Ekspansionen skal sidde på returen, så al væsken i fangerne kan trykkes tilbage i ekspansionen i tilfælde af pumpesvigt / kogning.
I tilfælde af, at dit anlæg går hen og koger, så vil væsken komme ud gennem fremløbet i form af meget varm damp. Det kan jo ikke gå baglæns ned i returen, når der sidder en kontraventil.
Når vand overgår til dampform, så udvider det sig 1100 gange.
D.v.s. 1 liter væske bliver til 1100 liter damp.
Det kan både være ret ubehagelig og direkte farlig.

Når folk selv vil lave sit solvarmeanlæg, bør de være fornuftige og tænke sig grundigt om.
Jeg kan godt se, det kan være svært for dig, at vælge det rigtige, når din v.v.s.ser siger du skal sætte den på fremløbet. Han arbejder mod bedre vidende. Jeg vil gerne have ham i skole, for det er altså direkte farligt, at montere ekspansionen på fremløbet. Og det bør han sandelig vide.
Ja, - hvem skal du tro..?????
Jeg taler af mange års erfariing, og har været ude for ret meget l... vedrørende solvarme.
Jeg startede med solvarme i sommeren 1972, året før den første oliekrise kom. Og jeg har arbejdet med solvarme lige siden.
Du kan rolig rette dig efter mig, så gør du ikke noget forkert.
Jeg kan altså godt blive lidt harm, når jeg ofrer meget (gratis) tid på, at informere om solvarme, og så folk ikke gider retter sig efter det.
Det er da ikke bare for sjov, at jeg ofrer rigtig mange timer ved computeren, i håb om at vejlede folk i solvarme.
kan du have en god weekend.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar