Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Spørgsmål vedr. Pellux samt det tilbehør der laves til Pellux pillefyret
jeskasper

Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af jeskasper » 01 feb 2010 15:09

Hej alle,

Jeg er ny bruger af træpillefyr. Jeg har for 2 måneder siden fået installeret en Vølund Pellux 200 keddel med en Nibe PB 10 træpillebrænder. Tidligere har vi kun haft brændeovn. Vi opvarmer 116 kvm p.t. og bruger ca. 180 kg om ugen i det nuværende vejr med isdøgn. Pillen er en Greenwood 8 mm. Jeg har lagt mærke til at forbrændingen er begyndt at ose ret meget? Ved igangsætning var der stort set ingen os fra skorstenen, men nu 2 mdr efter ryger det en hel del. Jeg har prøvet at rense røgkanalerne, men det lader ikke til at have hjulpet.

Det skal lige siges at en VVSer har ændret på potentiometrene, og får han gjorde det røg den ikke. Hvordan går jeg frem hvis jeg skal justere brænderen for at minimere røggener?

Med venlig hilsen,

Jes


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af Jens » 02 feb 2010 00:03

Hej

Kender desværre ikke det pågældende fyr, - men det tyder på at brændsel og luft ikke er helt rigtig afstemt i forhold til hinanden.

Hvorfor skruede vvs-eren på potentiometrene ?

Det lyder som om det er en ny-installation, så der er nok ingen vej uden om brugermanualen ;-)

Kedlen skal sikkert fejes/renses ca en gang om ugen i denne tid, for optimal udnyttelse af pillerne. Men det løser næppe problemet med røggener, der må du igang med at justere på blandingsforholdet mellem piller og luft.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

jeskasper

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af jeskasper » 02 feb 2010 08:35

Hej Jens,

Tak for svaret. VVSeren skruede på potentiometrene fordi fyret gik ud. Det stoppede til i slangen. Det viste sig dog at være fordi faldet fra sneglen ned i brænderen ikke var stejlt nok - men fyret blev ikke justeret tilbage efter dette blev rettet. Asken er i øvrigt helt sort - det har jeg læst mig frem til måske ikke er helt godt?

Når du siger at det skal fejes/renses - hvad skal så renses i fyret? Skal man virkelig have turbulatorerne ud og rense røgkanalerne hver uge?? Og hvad med skorstensrøret? Er der mere end askeskuffe og brænderskål der skal renses inde i fyrkammeret?

Med venlig hilsen,

Jes

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af thy » 02 feb 2010 14:47

kenner ikke til fyret men.. sænk pille mængde eller hæv luftmængde... ellers vil det sode helt til.... når så kedlen er blevet lysere kan du fin justerer... den må lige nøjaktig ikke ryge(sort røg) kun hvidlig røg må der være
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

jeskasper

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af jeskasper » 02 feb 2010 14:50

OK - så når den er sat til at give 3,7 sekunders tilførsel hvert 15 sekund, så sæt den til f.eks. kun at give 2,5 sek?


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af thy » 02 feb 2010 15:05

det vil da give en lede tråd til om det er nok
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

jeskasper

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af jeskasper » 02 feb 2010 15:11

Det har jeg prøvet, så må vi se.
Det er et specielt fyr, med vejrkompensation, så det pausefyrer ikke. Det varmer op, slukker og starter så når der kaldes på varme igen.

Jeg har 5 potentiometre:

Tilføringstid 30-165 sek (står til 75 sekunder)
Fyringstilførsel 1,5-8,2 sek (står nu til 2,8 sek - default 3,7 sek)
Pausefyringstid 30-300 sek (150 sekunder)
Overgangstid 45-450 sek (270 sekunder)
Fotocelle 0-9 (5 følsomhed)

Jeg har ingen potentiometer for blæserhastighed, men der står i manualen:

"Ved for højt træpilleniveau skal lufttilførslen øges ved at åbne spjældet på ventilatoren eller reducere træpilletilførslen).

Nå prøver lige tilførslen og ser om huset stadig holdes varmt. Ellers prøver jeg at finde det omtalte spjæld?

Jes

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af Jens » 02 feb 2010 15:18

jeskasper skrev:OK - så når den er sat til at give 3,7 sekunders tilførsel hvert 15 sekund, så sæt den til f.eks. kun at give 2,5 sek?
Ja, prøv dig frem, - den skal jo stadig have nok til at producere nok varme, ellers skal der mere luft til.
jeskasper skrev:
Når du siger at det skal fejes/renses - hvad skal så renses i fyret? Skal man virkelig have turbulatorerne ud og rense røgkanalerne hver uge?? Og hvad med skorstensrøret? Er der mere end askeskuffe og brænderskål der skal renses inde i fyrkammeret?

Med venlig hilsen,

Jes
De skal renses efter behov, hvilket selvfølgelig er et lidt diffust svar :wink:
Men tænk på at det er på kedelsider og i røgkanaler at varmen skal overføres til vandet, - og jo mere rent, jo større overførsel af varmen.
Har læst et sted at blot få mm sod på kedelsider og i røgkanaler sænker udnyttelsesgraden med flere procent.

Hvis du monterer et røgtermometer i røgrør lige bag kedel, så kan du få et fingerpeg om hvor meget det betyder. Du aflæser røgtemperatur på nyrenset kedel ved normal belastning, og så når den begynder at stige for meget, så er det nok tid for en grundig rensning.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

jeskasper

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af jeskasper » 02 feb 2010 15:27

Hej Jens,

Tak for svar. Vølund Pellux siger at man ikke skal rense røgkanaler, da der er automatisk fejning. Skan man så stole på det?

Jes

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Justering af Vølund Pellux 200 med Nibe PB 10 brænder?

Indlæg af Jens » 02 feb 2010 15:41

jeskasper skrev:Hej Jens,

Tak for svar. Vølund Pellux siger at man ikke skal rense røgkanaler, da der er automatisk fejning. Skan man så stole på det?

Jes
Ja, det skulle man da gerne kunne :roll: måske :) Nej pjat, vidste ikke det var med automatisk rensning, - men ville nok alligevel en eller to gange i året give den, den helt store tur, - og så lige børste kedelsider af når du alligevel fjerner aske, hvis de da er til at komme til.

Hvis du monterer røgtermometer, så kan du jo følge lidt med i, - hvor meget varme der suser ud i skorstenen.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar