Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vinterdæk vs Helårsdæk

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Vinterdæk vs Helårsdæk

Indlæg af Landbo » 31 jan 2010 12:23

Hej Ulrik.

Uden stort kørselsbehov og bosiddende på landet med egen 300 meter grusvej til asfalt, har jeg valgt at beholde sommerdækkene og i stedet købe et par ordentelige snekæder og en stærk sammenfoldelig skovl. Erfaring sige mig, at forskellen i trækevnen på sne/isglatte veje er minimal. Og kører man fast i en snedrive, hænger bilen sgu altid med et af de trækkende hjul svævende mere eller mindre i fri luft. icon_cheesygrin.gif

Hvis der er den såkaldte 'brun sæbe' på vejbanen, er det nærmest ligegyldigt hvilke dæk vognen er monteret med.

Men hvis jeg derimod kørte mange km hver dag, er det klart der ville være vintersutter på dytten da jeg ikke kan komme uden om vinterdæks meget kortere bremselængde på isglatte/tørre veje.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Vinterdæk vs Helårsdæk

Indlæg af danni-nielsen » 31 jan 2010 15:03

kent a skrev:Jeg køre med sommer dæk hele året rundt...

Jeg gider ikke at invistere i vinterdæk da det ikke synes der er nok fordele i dem......

Grund er at det næsten aldrig er vinter, holder ikke dog i år...

Man kan bare køre lidt langsommer og holde øje med hvad der er på vejen...


Vinterdæk, ABS bremser, airbag, antispændog hvad de ellers kan finde på at fylde i en bil af "sikkerhedsudstyr" er kun for folk der er stresse og ikke ved hvad det er at køre i bil...

Jeg har en gammel vectra fra 89 og det eneste ekstre udstyr der er i den er servo, elruder og c-lås.

Den følder jeg mig 100% mere sikker i end en ny'er bil..

Når man har alle de sikkerudstyr får det chaufføren til at være mindre opmærksom og der ved nemmer ved at lave fejl.... Som køre forstærk og bremse forsendt....


Forskellen ligge i den gummiblandning de er lavet af
Sommerdæk bliver hårde som plastik når temperaturen kommer under 5 grader det er der vinterdæk kommer ind i billedet ders gummiblandning bliver nemlig ikke hård unden 5 grader men tilgængæld bliver de bløde som snot når temperaturen kommer over de 5 grader.
Ligeledes er viner dæk opbygget af lameller der holder dækket fri for sne og sjap. så man altid får de meste optimale bremse egenskaber.
Et sommerdæk holder sig ikke fri for sne og sjap og i det øjeblik man skal bremse kan man ligeså godt have dæk af plastikskiver de har nemlig samme egenskaber.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: Vinterdæk vs Helårsdæk

Indlæg af kent a » 31 jan 2010 18:29

Tass skrev:
Førhen var jeg af samme opfattelse :)
Men efter vi er flyttet på landet har tingene ændret sig.
På sommerdæk kommer vi simpelthen ikke ud af indkørslen som vejret er nu. Så hos os står den på vinterdæk.

Kører desuden knap 1000 km om ugen og så er det altså rart at kunne stå nogenlunde fast :)
Og som vejret er nu må jeg sige der er himmelvid forskel på vores normale sommerdæk og vores vinterdæk.
Jeg høre tit den her... efter jeg har fået nye vinter dæk på stå min bil meget bedre fast end på de sommer dæk jeg havde på...

ja men dine sommer dæk er gamle og næsten opslitte og pisse dårlig dæk. fordi du er nærig og køber de billigste dæk der er på market...

personlig gider jeg ikke at spille mine penge på noget jeg ikke føler jeg har brug for....

Men dæk er som regelion... Nogle mener det ene og andre mener noget andet....

Det er lige som hvor skal de bedste dæk side på bil... Foran eller bag på....
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Vinterdæk vs Helårsdæk

Indlæg af leo-pol » 31 jan 2010 19:28

tja.....
efter at havede arbejdet inde for dæk brancen i rigtig mange år har jeg gang på gang hørt denne diskution...
der er ingen tvivl.... vinter dæk er bedere....
nogle test siger enda at det billigeste vinterdæk fra hut-la-but-la-land.. man overhovedet kan fremskaffe skulle være bedere en det dyrets sommerdæk man kan finde...
det er der så delte meninger om....
men vi har hvert år menge kunder med sommerdæk som npr der ligger sne ude foran porten næsten ikke engang kan komme ind på værkstedet pga at det lidt glat uden for...
men dem der mener at sommerdæk er lige så gode som vinterdæk, ligger nok mer i at de ikke har prøvet at køre i glat føre med sommerdæk og så få skiftet til vinterdæk og så ud og køre igen... der er en helvet`s til foreskeld.....
og så er der dem der selv føler at de er sikkeret godt nok med deres sommerdæk..... ja ja... dem er jeg sku lidt lige glad med.. det er sku mer dem de smadere ind i jeg har ondt af....
og sjovt nok har vi et stigende antal front skader når det er sådanne et vejr uden for.... og det er meget tit at de har sommerdæk på.... man må da håbe at det kun er dem selv det er gået ud over.....

men for at vende tilbage til vinterdæk vs helårsdæk...
igen ingen tvivl.... et vinterdæk er godt om vinteren.....
et helårsdæk er dårligt om vinteren og om sommeren...
vi plejer at sige til kunderne at de får noget lort at køre på.... hele året rundt.... men om vinteren er det da lidt bedere en et sommerdæk....
et helårsdæk er et halvt af hvert...
i midden af dækket er det vinter mønstre og i hver side er det sommer mønstre....
og gummiblandingen er "generalt" næsten li et sommerdæk.....
og generralt er et helårsdæk en hel del dyere en et vinterdæk...
men nu er der jo heller ikke så mange fabrikanter der laver helårsdæk....... så det siger jo lidt om hvorfor....
så hvis det ikke er den store penge-pung der skal op så vælg ef godt mellemklasse vinterdæk...
mange dyre dæk og buget-dæk ligger ikke langt fra hinanden rent sikkerhede messigt....
men der hvor den store foreskæld ligger er gerne på komfort... støj.... og "rundhed" af dækket...
men som tommetot-regl med dæk kan man bare gå efter prisen.... den forteller om meget godt om hvor godt dækket er .... pris og kvalitet hænger sammen....
der er så bare lige en "upser"... goodyear....
goodyear har desvære nogle kedelige tindenser....
de virker fint i starten men har "desværre" den kedlige egenskab at de begynde at rejse sig.... og det giver støj af helvet til...
det har de i mange år ikke været ret gode til at komme efter....
og så er der "pilemønstret"... det skal man også holde sig langt fra... det ser da meget frægt ud.... men det virker ikke på sigt.... det er også det goodyear benytter i mange af deres serier...
hvis er er nogle der vil have lidt gode råd fra om nogle mærker kan de bare spørge løs...
selv køre jeg på Nokian vinterdæk gå min chevy 4X4 som er et godt kvalitets vinterdæk til en pris lidt under hvad andre i samme klasser koster...
og om sommeren Micheling..... tja... fås ikke ret meget bedere... top kval på højdte med conti.. smag og behag...
leo-pol

Brugeravatar
Smut 25
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 637
Tilmeldt: 02 jul 2007 18:24
Mit fyr: Scotte 10 kw blackstar 1016bs v7 styring
Areal: 178 dårlig isolering
Brændsel: 6 mm Barlinek..
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: 7500kg
Geografisk sted: Roerslev Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: Vinterdæk vs Helårsdæk

Indlæg af Smut 25 » 31 jan 2010 19:55

http://www.daekonline.dk
der er de forskellige dæk og trykker man på test ja så kan man sammenligne
om det er godt og handle der skal jeg være usagt men de er meget rost på Mercedes 124 forum


kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: Vinterdæk vs Helårsdæk

Indlæg af kent a » 31 jan 2010 21:32

Jeg køre med Micheling sommer dæk. Jeg har næsten altid kørt med v mønster. Men efter jeg fik sat Michelin energy sommer dæk på fat jeg ud af at v mønster slet ikke dur til en skid ud over at se smart ud...

Jeg køre omkring 2200-2500km om måneden på de samme veje vær dag. Så vinterdæk kan ikke rigtig betale sig.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Vinterdæk vs Helårsdæk

Indlæg af mejeristen » 31 jan 2010 23:07

kent a skrev:Jeg køre med sommer dæk hele året rundt...

Jeg gider ikke at invistere i vinterdæk da det ikke synes der er nok fordele i dem......

Grund er at det næsten aldrig er vinter, holder ikke dog i år...

Man kan bare køre lidt langsommer og holde øje med hvad der er på vejen...


Vinterdæk, ABS bremser, airbag, antispændog hvad de ellers kan finde på at fylde i en bil af "sikkerhedsudstyr" er kun for folk der er stresse og ikke ved hvad det er at køre i bil...

Jeg har en gammel vectra fra 89 og det eneste ekstre udstyr der er i den er servo, elruder og c-lås.

Den følder jeg mig 100% mere sikker i end en ny'er bil..

Når man har alle de sikkerudstyr får det chaufføren til at være mindre opmærksom og der ved nemmer ved at lave fejl.... Som køre forstærk og bremse forsendt....

Sådan kan man kun skrive hvis man aldrig har prøvet at skifte fra vinterdæk til sommerdæk en frost kold dag bare lige for at prøve!

Nu har du jo sikkert heller ikke prøvet så mange vintre med sne, is, sjap, og frysende våde veje, det har der jo ikke været for meget af de sidste 6 år.

Tro mig du kan tydeligt mærke at du ikke står nær så godt fast!!

Men du er altså en af dem som ikke sætter egen og andres sikkerhed særligt højt!

Husker du at blive hjemme hvis der er lidt sne på vejen?


Personligt mener jeg vinterdæk burde være et lovkrav fra omkring 1/11 til omkring 15/3
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Vinterdæk vs Helårsdæk

Indlæg af MichaelK » 31 jan 2010 23:44

Jeg er overvejende enig med mejeristen. Det er altså ikke uden
grund, at det er smart at skifte til vinterdæk. De står altså bedre
fast når temperaturen kommer unde 5 grader, det er et faktum!

Om det så lige skal være et lovkrav, er jeg lidt uenig i. Vi har altså
flest "grønne" vintre. Og man skal selvfølgelig gøre op med sig selv,
om man vil køre med det ene, eller det andet.
Man kan i mange tilfælde klare sig med gode sommerdæk, men der
er altså tilfælde, hvor vinterdæk er at foretrække.

Jeg skifter dagligt mellem en VW LT 35 og en VW Passat. Der er
sommerdæk på den LT 35 jeg køre firmakørsel i. Og på min egen
89'er Passat, har jeg vinterdæk. Der er stor forskel, også selvom
jeg har 200 kg. sand på ladet af LT'eren og ABS.

Lt'eren står ikke ret godt fast. Det er i mange tilfælde ABS
systemet, der træder til når der skal bremses. Til gengæld skal
der rigtig meget til for, at Passaten ikke kan komme frem. Og
den bremse godt, selv uden ABS.

Jeg ved godt man ikke direkte kan sammenligne i baghjulstrukket
ladbil, med en forhjulstrukket personbil. Men fornemmelsen af
forskellen mellem sommer- og vinterdæk, er stadig til at få øje på.

Om vinterdæk skulle give en falsk tryghed, kan debatteres i en
uendelighed. Falsk tryghed giver vinterdæk vel kun de få idioter,
der ikke fatter at man altid skal køre efter forholdende.

Til gengæld kan det altså være rigtig trælst, hvis vejen blokeres
af en forankørende med sommerdæk, fordi vedkomne ikke lige
kan komme over den næste lille bakke. Eller at man skal have buler
i bilen, fordi ham der kom på tværs, ikke kunne bremse i tide på
sine "glatte" sommerdæk.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Vinterdæk vs Helårsdæk

Indlæg af leo-pol » 31 jan 2010 23:48

kent a skrev:Jeg køre med Micheling sommer dæk. Jeg har næsten altid kørt med v mønster. Men efter jeg fik sat Michelin energy sommer dæk på fat jeg ud af at v mønster slet ikke dur til en skid ud over at se smart ud...

Jeg køre omkring 2200-2500km om måneden på de samme veje vær dag. Så vinterdæk kan ikke rigtig betale sig.

ja V-mønstre er noget skod hvis det ikke kun for at det skal se smart ud....

de sidste godt 5år har jeg tilbagelagt ca 700km.. om ugen....
jeg har en stor Chevrolet Silverado 4x4.... og jeg vil erligt indrømme at jeg har kørt mange lange ture i sne-storme for at hente biler og det der er værere..
og de michelin 4x4 synkro jeg køre på om sommeren er nok noget af det beste man kan købe sig til for penge....
det er dæk der er lavet til store 4x4 som når det bare skal spille 100% når bilen køre på veje til hverdag...
og det er bare en fryd at køre med... den der lyd man kender fra 4x4 når de kommer trillende at det rumler er pga grovheden og når det er "billige" skævt-slidte dæk..... den kender jeg slet ikke til.....
men når det er sagt har jeg prøvet en tur i sna med dem... det gør jeg aldrig mer,... bilen skøjtete rundt selv med 4-hjulstræk på... det var et sant maridt....
men mine nokian vinterdæk er skam heller ikke helt billige... de "snakker" lidt som man kalder det... men ikke meget... men til gængæld æder de sig igennem alt... fra et par år siden hhusker jeg nok den værste tur jeg har kørt.... skulle omkring 100km for at være hjemme... de første 50km var motorvej.... et lille snævert spor kunne man trille i.... der lå biler og flød mer eller mindre for hver 100meter...
men jeg hade jo ikke de store problemer.... men de få biler der trillede foran mig lå og tullerede 20-30kmt....
modsatte retning på motorvejen holdte alt stille...
da jeg kom til "køge" og skulle ud mod de små lukkede småveje og manglede vel 30km skulle jeg lige ind og have noget brændstof på.... tænk hvis man skulle løbe tør....
men der holdte jeg ved siden af en gut i en personbil, og han grinede til mig og sagde at det var sku lidt noget skod med sommerdæk....
kors tænkte jeg... landet er lukket med monster fye-sne`s dynger og klokken er 2-3 stykker om natten....
sikke en idiot ....
da jeg trillede ud fra tanken kunne jeg godt se i spejlet at han fik travlt og skulle efter mig....
jeg vil næsten tro at det var for at han regnede med at han hade mig som livline.....
jeg trillede forsiktigt vel mellem 20-og 40kmt.... hele vejen.... jeg mødte ikke en eneste bil der kørte....
men jeg så rigtigt mange der lå i siden og var kørt fast... selv sneploven var kørt fast.... det var sku lidt skræmmende....
og den idiot lå stadig og kæmpede for at være efter mig....
da jeg manglede vel omkring 5-8 km fra mit hjem forsvant han`s lygter og jeg tænkte at han var drejet fra til nabo-byen.... og jeg foresatte... det blev så værrere... jeg måtte igennem nogle fye-sne`s dynger hvor den øverste cm af dyngen kurrede over min front.... flere gange måtte jeg lige holde og tage tilløb til den næste dynge....
nå men jeg kom hjem... utroligt.... og så kom der to dage hvor vi var sne`t inde.... men jeg var lige ude og trille...
og hvad så jeg så ved nabobyen..... den personbil med sommerdæk som jeg mødte på tanken....
fronten var knust... og siden var total skrallet....... så han ver slet ikke drejet .... kun af vejen og ind i at træ og noget hegn..... gad vide hvor lang tid han har været ude og skulle gå.....
jeg fik lidt dårlig samvittighed efterfølgende over at jeg ikke hade tænkt tanken...
men okay--...... han har sikkert lært lidt af det....
men jeg er sikker på at jeg hade også sidet fast hvis jeg hade sommerdæk på.... men så hade der helt sikkert været 100km tilbage......

så jeg forstår ikke at selv om man kender vejen og køre mange km... at det ikke kan betale sig med vinterdæk...???

nå men alt om det.. :great:

..... DAEKONLINE kan man roligt handle med..... rigtig gode priser...god levering.... der hvor jeg har arbejdtet svare indkøbsprisen til deres.... selv de dæk som firmaet selv hade inporten på svaret til deres...
jeg har selv handlet en del dæk der til venner...
men gør jer lige den tjeneste at find et sted hvor de vil monter dem for jer inden i handler....
mange dækcentere vil ikke monter kunder`s egne nye dæk fra net-køb.... eller ogse bliver det en dyr omgang,,,,
dækcenterne bander og svovler over net-butikker der handler med dæk...

leo-pol

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Vinterdæk vs Helårsdæk

Indlæg af Tass » 01 feb 2010 07:04

kent a skrev: Jeg høre tit den her... efter jeg har fået nye vinter dæk på stå min bil meget bedre fast end på de sommer dæk jeg havde på...

ja men dine sommer dæk er gamle og næsten opslitte og pisse dårlig dæk. fordi du er nærig og køber de billigste dæk der er på market...

personlig gider jeg ikke at spille mine penge på noget jeg ikke føler jeg har brug for....

Men dæk er som regelion... Nogle mener det ene og andre mener noget andet....

Det er lige som hvor skal de bedste dæk side på bil... Foran eller bag på....
Ja du har ret i jeg køber billigt http://www.daekonline.dk :)
Men tror nu ikke det er de dårligste "sommerdæk" på markedet det er Michelin og de er helt nye.

Om du vælger at holde dig til "Sommerdæk" er jo dit valg :)

Mht hvor de bedste dæk skal side ja det afhænger jo af dig, men den ende hvor de sidder i, er formodentlig også den ende der vil vende bagud hvis tingene går galt :)
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski


Besvar