Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til valg af fyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
soje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26 feb 2007 21:31

Hjælp til valg af fyr

Indlæg af soje » 26 feb 2007 22:30

Jeg har prøvet på stokerforum.dk, men der er vist flere brugere her :D

Jeg er ved at bygge nyt hus (af rockwool :lol: ) og skal have købt noget at varme det med.

En beregning siger at det skal bruge ca. 23kwh pr. døgn i varme og brugsvand.

Jeg regner med at sætte en solfanger op til at tage en del af varmen, vel ca. 40%

Med det begrænsede behov ca. 12kwh pr. døgn efter solvarmen (ja, det skifter alt efter sommer og vinter :) ) er jeg havnet i noget der ligner en scotte eller multi 22 (eller måske eco-climax).

- Hvad er der af reelle (mærkbare) forskelle mellem f.eks. scotte sættet fra vvs-grossisten, og multi 22 sættet fra vvs-eksperten?
- hvordan er de henholdsvis at rense?
- hvor stort slid er der, hvor tit skal man købe ny xxx?
- hvordan er styringen, hvad er mulighederne?
- er der nogen reel forskel mellem scoote, boink osv?
- er der nogen andre fyr jeg overser
- er der nogen der kan svaree på ovenstående mht. eco-climax?
- er der nogen der kender zafira 18
- holder jeg ikke snart op

Mvh.
Søren


Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af BVMP » 27 feb 2007 01:23

Velkommen Søren
Først skal du passe lidt på med at regne solvarmen med i dit regnskab, for de dage og nætter der ikke er sol skal du vel have varmet hytten op?
Og en fanger på taget virker - uanset sol - ikke ret meget i dec og jan. Hvis du skal bruge solvarme til vinter opvarming bør fangerne sidde lodret og mod syd, så fanger de mest af vintersolen.
Ellers vil jeg råde dig til at kigge meget rundt her på siden, du kan finde mange svar på dine ? Der er 6283 indlæg og de fleste er om stoker.
Endnu en gang velkommen...
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 27 feb 2007 05:10

Hej Søren og velkommen
Du skal også lige overveje om du vil fyre med andet end piller?, for vil du ud og indvestere i en stoker som kun kan fyre med træpiller, som er det dyreste stokerbrændsel og et solvarme anlæg som også koster 20-25000kr, så ville jeg nok kikke på jordvarme eller lign i stedet for da det er billigere i drift og meget nemmere..
Syntes også 23KW lyder af meget, medmindre dine 170kvm ikke er isolerede og med enkeltlags vinduer..
Forresten hvorfor vil du sende 40% af varmen ud af solfangeren ? :lol: Ja vi er også frække på det her forum :)

soje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26 feb 2007 21:31

Indlæg af soje » 27 feb 2007 13:06

Solvarmen lagres i en buffertank, og er her tilgængelig indtil forbruget har tømt den (eller den har stået tilstrækkelig mange dage til at tabe varmen). Der laves sflg. mere varmt vand om sommeren end om vinteren. Men hvis rum-varmen regnes med, skulle et moderne solvarmeanlæg kunne levere ca. 40% af det samlede varmebehov over et år. Det betyder jo så, at fyret skal lave mere om vinteren, og næsten intet om sommeren. Ikke desto mindre skulle en solskinsdag i jan. kunne producere varme til f.eks. gulvvarmen.

Jeg vil gerne have fleksibilitet mht. brændselstype, men umiddelbart virker det som om det skyder anlæget op i 40k klassen (benekov, passat, baxi mm.) med mindre vi kigger på eco-climax eller andre. Det er bla. her jeg efterlyser nogle udmeldinger fra folk med erfaringer. Til trods for 6283 indlæg (eller måske derfor) er det en kaotisk jungle at samle info i et forum, og holde dem op mod hinanden, når man er newbie :shock:

Jordvarme er en meget spændene form for varme, men koster i den billige ende omkring 78k + det løse. En variant er en luft-vand pumpe. Den inkluderer også luftcirkulationen i huset, men yder ret dårligt i de kolde vintermåndeder, hvor der er mest behov for varme :roll:

23kwh er vel egentlig ikke så meget. Det svarer vist til 730 liter olie om året. Det er nok taget i betragtning, men jeg skal lige gøre opmæksom på forskellen mellem kw og kwh :wink:

...i siger jo man gerne må være fræk :)

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 27 feb 2007 13:25

Et skud fra mig vil være en træpillebrænder.
Det kan være en scotte, boink, woody på en Opop kedel.
Høj virknings grad og de brænder kun når der er behov for det.

Men du er bundet til træpiller hvilket ikke skulle have så meget at sige med dit forventede lave forbrug.
MvH Ulrik©


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 27 feb 2007 15:09

Hø hø .. Havde slet ikke set KWH.. Men i den forbindelse ville jeg slet ikke kikke på stoker... Elvarme og brændeovn eller en træpilleovn og varmeflytnings anlæg.. Så sparer du også en masse dyre vvs installationer..
Det er jo kun 1 til 2 kw du skal bruge...

soje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26 feb 2007 21:31

Indlæg af soje » 27 feb 2007 19:45

Ja den har jeg også været omkring :|

Desværre er elradiatorer ikke tilladt, og så manglede vandet stadig. En pilleovn med gris har jeg også været "forelsket" i, men de koster i nabolaget af 40k. Så kan jeg jo lige så godt købe en benekov :)

Jeg ville ønske der var nogen flere indskud fra folk der havde prøvet eco-climax'en. Umiddelbart ser den jo spændene ud, men det lader ikke til at der står mange af dem rundt omkring. Desuden virker det med selvblandene magasin lidt som en ordentlig gang salgslak......

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 27 feb 2007 20:12

Nu har jeg løsningen, du skal lave et kollektiv med ca 6 mand, et menneske afgiver nemlig ca 300watt whistle.gif
Men du har ret i selvblandende magasin.?? Hvad er det lige man skal blande hvis den kan fyre med det hele ?
Men skal du have noget der kan gå ret langt ned i ydelse er en Benekov R15 da en mulighed og alsidig, men det kan Ulrik sikkert fortælle mere om..
Og hvis du vil fyre med korn eller andet end piller kan din indvestering i solvarme, økonomisk ikke svare sig så..

Brugeravatar
Thor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 31
Tilmeldt: 09 jan 2007 11:59

Indlæg af Thor » 27 feb 2007 21:28

Hej Søren

Skulle jeg bygge nyt var der kun et alternativ og det var en varmepumpe enten luft/luft eller luft/vand (gulvvarme) valget er afhængig af valg af gulvetype (klinker/træ) + varmtvandsbeholder med en elpatron (der kan slås fra) kombineret med en god brændeovn. De fungere i Nordnorge, Alaska og Ganada, hvor de i de kolde tider (-15 - -25 grader) trækker udeluften ind i gennem et nedgravet spirorør, således at luften kommer op i nærheden af de 0 grader før det når aggregatet. Et komplet anlæg koster ikke mere end et centralvarmeanlæg og driften på el til pumper og elpatron (pas på med den) koster omkring 5.000 kr. i et hus isoleret efter det nye bygningsreglement.
Se dette link (kun inspiration - jeg har ingen aktier deri):
http://www.volundvt.dk/varmepumper/boli ... pumper.htm
Ved ovennævnte er solvarme irrelevant, men ved opvarmning med forsil-, fast- eller øko-brændsel er solvarme et godt supplement med hensyn til økonomi, miljø og komfort (det er rart med et varmt klinkegulv forår og efterår, hvor vi er for nærrige/dovne til at fyrer)

soje
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 26 feb 2007 21:31

Indlæg af soje » 27 feb 2007 23:11

aahhh, nu begynder det at svirre med info og erfaringer, dejligt!!! :D

Tja, jeg har lavet et (rodet) regneark hvor forskellige fyr (og solvarme) er stillet op med udgifter og forrentning over 15 år. Der tegner sig et billede af, at et solvarmeanlæg har meget svært ved at hamle op med en billig pilleløsning alene. Og benekov r15 ser endna ret godt ud, da den jo er fleksibel med brændsel=billig i drift. :cry: :cry: :cry:

...ævævæv, jeg er ellers blevet glad for tanken om solvarme.

Jeg har også kigget på en ventilations varmepumpe fra vølund, der laver varmt vand fra varmen i udsugningsluften. Men vølund siger selv at når temperatuen nærmer sig 0 grader er det el-patronen der tager over. Anlæget koster mig bekendt i nabolaget af 50k. Dertil kommer så en lille brændeovn+skorsten for at hjælpe om vinteren.

Det er billigere end en benekov r15 og et regulært genvex anlæg (og fyrrum), men brændslet er til gengæld stadig billigere ved benekov'en. Til gengæld skal denne jo så køre på minimal drift, og der skal måske investeres i en varmtvandsbeholder?

Hmm, need more input :?


Besvar