Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

automatisk tænding

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: automatisk tænding

Indlæg af Landbo » 27 jan 2010 15:32

Hej.

Har fulgt diskutionen her og mener at kunne bidrage lidt.

På min stoker er der eltænding med et 400 w varmelegme, der ligger i kontakt med bunden af hærden, der er lavet af 2 mm rustfast plade. Den opskrift duer nok ikke på en rund hærd, som jeg erindre opbygningen.

Ifølge den tekniske manual til TM3006, den nye udgave, må der højst tilsluttes et varmelegme på 1000 wat til udgangen. Der er dog intet elektrisk til hindre for at tilslutte et større, bare det sker via et 220 volts relæ.

Vil umiddelbart formode at en billig varmepistol sagtens kan bruges, hvis der indsættes en form for klapventil der lukker hvis der starter en røggaseksplotion i kedlen. Ligeledes vil jeg personligt foretrække at klapventilen også er lukket af hensyn til eventuel iltsonde, så der ikke trækkes falsk luft ind gennem blæsepistolen/pustes røg fra bålet modsatte vej. Vil næsten skyde på at en standart vvs klapventil kan bruges. Man kan jo altid lave et forsøg ved at holde en pistol til en klapventil. Sørg for at spænde klapventilen op i en skruestik eller holde den i en poligrip/rørtang, den bliver lynhurtigt rigtig meget varm. icon_cheesygrin.gif
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: automatisk tænding

Indlæg af stokerbent » 27 jan 2010 18:02

Jo jo det må da lige prøves har da et par klapventiler til at ligge i messing men tror du ikke klappen er for tung den vejer jo en del i sådan en fætter den skal jo hav en hvis størrels for der kan komme nok flov igennem den

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: automatisk tænding

Indlæg af Landbo » 27 jan 2010 19:26

stokerbent skrev:Jo jo det må da lige prøves har da et par klapventiler til at ligge i messing men tror du ikke klappen er for tung den vejer jo en del i sådan en fætter den skal jo hav en hvis størrels for der kan komme nok flov igennem den
Hej Bent.

Da det er et godt spørgsmål, har jeg lige været ude på værkstedet og 'prøveblæst' en 1" klapventil jeg tilfældigvis havde liggende på lager. Den er efter mit bedste skøn lige vel lille til en praktisk opstilling men klappen åbner sig så meget den kan. Det er rigtigt at klappen er rimelig tung. Ligeledes er åbningen i klapventilen ikke så forfærdrntelig stor i forhold til det skal være en 1". Der er vel ikke andet at gøre end at skrue en opstilling sammen og prøvetænde en håndfuld piller.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: automatisk tænding

Indlæg af stokerbent » 27 jan 2010 19:52

Landbo skrev: Hej Bent.

Da det er et godt spørgsmål, har jeg lige været ude på værkstedet og 'prøveblæst' en 1" klapventil jeg tilfældigvis havde liggende på lager. Den er efter mit bedste skøn lige vel lille til en praktisk opstilling men klappen åbner sig så meget den kan. Det er rigtigt at klappen er rimelig tung. Ligeledes er åbningen i klapventilen ikke så forfærdrntelig stor i forhold til det skal være en 1". Der er vel ikke andet at gøre end at skrue en opstilling sammen og prøvetænde en håndfuld piller.
har dem vist også i 1 1/2" samt tror der er i 2" også men nu må vi lige se på det i weekenden
nu er relæ fundet samt blæsepistol klapkontra samt co2 på svejseren så går det nok ikke helt galt

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: automatisk tænding

Indlæg af Landbo » 27 jan 2010 20:13

Hej Bent.

Du skriver som om du vil montere en opstilling på stokeren/styringen. Det burde være nok og blæse på en håndfuld piller der ligger på et ubrændbart underlag. Du skal nok lige huske at holde afgangen i ca samme afstand fra pillerne, som hvis du har bygget den på herden. Hvis de begynder at gløde er den hjemme.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: automatisk tænding

Indlæg af stokerbent » 27 jan 2010 21:38

jamen stokeren står i værkstedet det er den gamle første stoker jeg startede med i tidernes morgen
den er nu renoveret med ny brændehoved iltstyring osv
nu skal der bare bygges en automatisk tænding på også skal den monteres

skulle det ikke lige lykkes med klap kontra ventil

så skilder jeg min varmeblæser af og ser om varmelegme evt kan monteres inde i selv røret fra blæseren så skal der jo ikke være nogen klap kontra

kent a
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: automatisk tænding

Indlæg af kent a » 27 jan 2010 21:46

Tror varmelegmet han holde til det i længden at få en masse luft igennem sig....

Det er ellers ikke en helt dum ide...
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: automatisk tænding

Indlæg af stokerbent » 27 jan 2010 22:10

kent a skrev:Tror varmelegmet han holde til det i længden at få en masse luft igennem sig....

Det er ellers ikke en helt dum ide...

jamen det ved jeg ikke skal lige have kigget hvordan det ser ud ellers må jeg til at google noget der kan hold til at sidde i blæse røret
tror det er det optimale at det sidder der
ser også lidt mere proff ud der ikke stikker en eller anden blæser pistol ud

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: automatisk tænding

Indlæg af stokerbent » 27 jan 2010 22:29

http://www.kensa.dk/gfx/man_80_varmepis ... manual.pdf

den kan da fint skilles af og så er det vel bare få isoleret 4 og 5 og få dem puttet ind i røret

skal sku lige have fundet det billigste på markedet så skal den sku flåes fra hinnanden skal da se hvor holdbart det er det varmelegme

er bange for det er sådanne små gløde tråde der sidder der i og de er nok ikke holdbare

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: automatisk tænding

Indlæg af Landbo » 27 jan 2010 23:17

Hej.

Ideen med at montere varmelegmet direkte i stokerens blæser syntes smart men men. Jeg vil mene den ikke duer i praktis da de metaldele hvorigennem luften passere højst sansynligt vil stjæle langt hovedparten varmen. Der kan måske også blive et problem med at få kørt stokerens blæser så langt ned i hastighed, at temperaturen på luften ikke bliver for lav til at antænde pillerne. Tror sagtens at varmetrådene kan holde til en smule rystelser fra blæseren, de er rimelig tykke.

Men alt kun gætteri herfra. Det burde jo ikke koste alverden at lave forsøget. Held og lykke.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Besvar