Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvor store kobberrør

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Sol-eco
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: hvor store kobberrør

Indlæg af Sol-eco » 25 jan 2010 09:56

Hej

Med hensyn til rørdiameter, så er der et par ting man skal være opmærksom på, ved dimensionering.
Såfremt der vælges et for stort rør, så vil flowet i røret blive langsomt, med den konsekvens at der vil blive et større varmetab. På de tidspunkter hvor styringen får pumpen til at køre i korte intervaller, kan man komme ud for at det varme vand aldrig når ned til tanken. Derfor for stor rørdiameter giver lavere ydelse på anlægget.

Omvendt hvis man vælger for lille rørdiameter, så risikerer man ikke at kunne flytte det varme vand hurtigt nok, hvilket kan give problemer med kogning af anlægget, alternative et højere energiforbrug på pumpen som skal arbejde mere for at overvinde tryktabet.
Tryktabet i din rørledning afhænger utroligt meget af hvor mange bøjninger du har på røret, og hvor skarpe de er, det afhænger i mindre grad af hvor langt røret er.

Jeg har leveret flere anlæg med op til 4 elementer af 30 rør, hvor kobberrøret har været 15 mm, hvor der ikke har været nogen problemer. Selv har jeg brugt 18 mm til 4 elementer med 30 rør, det var med tanke på at jeg gerne ville kunne udvide antallet af rør. Jeg forventer umiddelbart at kunne udvide til det dobbelte uden problemer.

mvh.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: hvor store kobberrør

Indlæg af Ernst Drastrup » 25 jan 2010 10:26

Hvis det er nogen der bliver brugt til frem- og retur mellem fangere og akku-tank, så sker der jo ikke noget ved at bruge dem.
Og så vil du jo heller ikke have nogle problemer med at montere flere vacumrør, hvis du kommer i tanke om det.

Størrelsen på et solvarmeanlæg kan godt afpasses lidt efter hvor stor familien er.
Det er dog bedre at lægge flere m2. op, jo mere varme henter du helt gratis hjem efterfølgende.
Det skal bare altid laves, så solfangerne kan komme af med varmen, når solen rigtig brænder på.
Og du henter også meget energi hjem om vinteren. En dag med klar frost og blå himmel, kommer du nemt op på 60 - 70 grader i den tid, hvor solen skinner.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: hvor store kobberrør

Indlæg af Flemming DJ » 25 jan 2010 11:41

Ernst> De 60-70 grd. må vist være temperaturen i fangeren. 8)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: hvor store kobberrør

Indlæg af hudle » 25 jan 2010 13:37

jeg har netop købt q-pro, så tror jeg går op i 18mm... jeg har 1500 liter akku tank til fastbrændsel så det er vel fint med den... det er 60 rør jeg har købt med 500 l vvb...

er det så ikke bedst at gå i 18mm

kom gerne hurtigt med jeres indlæg for skal have bestilt rør så jeg kan få det lagt i etageadskillelsen nu hvor jeg har gulvet oppe alligevel på 1. salen :-)
Last edited by 1 on hudle; edited 25 times in total
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: hvor store kobberrør

Indlæg af Ole S. » 25 jan 2010 13:42

Ernst Drastrup skrev:Ja, - det synes jeg du skal.
For så kan du rolig montere 30 vacumrør mere engang, uden at skulle udskifte rørene.
Og det vil jo komme dig tilgode, hvis også du vil køre overskudsvarmen ind i et badeværelsesgulv eller i et par radiatorer et par kolde sommeraftene.
Og så en ca. 1200 liter akkumuleringstank på, så opnår du en mere jævn fremløbstemperatur.

Man regner med ca. 15 liter i akkumulering pr. vacumrør, hvis du kører med Q-PRO rør, som er de bedste, der er fremme på nuværende tidspunkt.
Hej Ernst
Hvad baserer du din påstand om at Q-Pro rør er de bedste på. Ikke fordi jeg ikke tror på det, kan jo også se deres priser ligger langt over flere andre grosister på markedet???
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: hvor store kobberrør

Indlæg af Flemming DJ » 25 jan 2010 13:49

Du er i hvert fald bedre sikret i.f.t. evt. udvidelser af anlægget ved at gå op i rørdiameter - så jeg tror ikke, du vil fortryde at gå op i 18 mm.

Der var nogle tommelfingerregler vedr. rørdiameter i det dokument fra vvseksperten, der blev linket til tidligere.

Der er så vist noget om, at man ikke skal fodre en for stor akkutank med for lille fanger, da temperaturen i tanken risikerer altid at være for lav til at ku' bruges til noget.

Men, det er der med garanti nogle af de garvede, der kan fortælle mere om. :wink:

(.... jeg glæder mig bare lige nu til at komme hjem og se, hvor meget det lille anlæg derhjemme laver her i det skønne solskin... :D)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: hvor store kobberrør

Indlæg af hudle » 25 jan 2010 19:33

jeg ved ikke om det er stort eller lille det anlæg jeg´har købt men det lyder som om det kan give noget godt varme....
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: hvor store kobberrør

Indlæg af andersen2009 » 25 jan 2010 22:32

Flemming DJ skrev:Ernst> De 60-70 grd. må vist være temperaturen i fangeren. 8)
Jeg har været oppe på 87 grader i fangeren i dag og 83 grader målt ved indgangen i tanken..!

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: hvor store kobberrør

Indlæg af andersen2009 » 25 jan 2010 22:35

Jeg har 135 rør og 16 meter til fangeren og 5 meter fra fangeren.... Jeg køre med 15mm rør uden nogen former for problemer.!

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: hvor store kobberrør

Indlæg af hudle » 26 jan 2010 07:50

hmm andersen.. dt lyder som om jeg kan beholde 15mm ud fra det du skriver.... jeg har 60 rør ca 15 meter ml. rør og beholder
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Besvar