Røgtemperatur

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
17
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Re: Røgtemperatur

Indlæg af BVMP »

Hvad måtte du gi' for den lamdasonde?
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

nimbus49
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 26
Tilmeldt: 28 dec 2009 22:33
Mit fyr: Benekov VL 25 silver
Areal: 300
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Årligt forbrug: 14
Geografisk sted: Odder

Re: Røgtemperatur

Indlæg af nimbus49 »

980 kr + moms!
Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
16
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Røgtemperatur

Indlæg af Tass »

nimbus49 skrev:Jeg måtte til sidst bide i det sure æble og bestille en montør fra Liagro. De sendte martin som jeg har haft på besøg før. Han gik det hele efter og konstaterede at lamdasonden var stået af. Den ville godt kalibrere i fri luft, men "kortsluttede"når den blev skruet i igen. Det korte af det lange blev at den blev skiftet ud, Martin brugte så en del tid på fintuning af systemet. Nu kører den som i de gode gamle dage, fra 40-75%, med en røgtemperatur på 110-160 grader alt efter belastning. Godt arbejde!
Til orientering for de der frygter at lamdasonden står af kan jeg oplyse at mit fyr har kørt 3,5 år siden start, det er ok synes jeg. Jeg har aldrig måttet skifte andet i den tid, nu skal jeg lige se om forbruget også falder så melder jeg mig snart ind i "Jeg elsker min benekov" gruppen.
mvh
Poul
Lyder lidt som min sensor fejl, hvor en kortslutning i ledningen til sensoren på sneglen fik lambda sensoren til at gå agurk. Lambda sonden virkede fint så længe den ikke var monteret i fyret.
viewtopic.php?f=23&t=4004&hilit=ledning

Så du føleren efterfølgende og hvis ja kunne du se om kablet var helt og ikke smeltet nogen steder?
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski
nimbus49
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 26
Tilmeldt: 28 dec 2009 22:33
Mit fyr: Benekov VL 25 silver
Areal: 300
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Årligt forbrug: 14
Geografisk sted: Odder

Re: Røgtemperatur

Indlæg af nimbus49 »

Ja det lyder ikke usandsynligt. Sensoren blev klippet af og efterladt hos mig, der er ikke noget at se på ledningerne, men de har været snoede igennem årene når den har været skruet ud og i, måske er der en skade under yderkablet?.
Brugeravatar
Smedstoker
Stoker VI
Stoker VI
17
Indlæg: 216
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:14
Mit fyr: Benekov VL25 m. Iltstyring
Areal: 250m²
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Rebild Syd
Kontakt:

Re: Røgtemperatur

Indlæg af Smedstoker »

Undskyld det er ikke for at det skal lyde forkert eller jeg er bedre vidende, men hvornår er det nødvendig at kalibrere ilt? er det godt at gøre det engang imellem eller er det hvis styring har været slukket?
Har læst om flere der gør det, jeg har ikke kalibreret min siden opstart vil det give en anden forbrænding ved at gøre det?
Mvh Gert

Drift og installation for VL25/50, stokerdagbog,
teknisk og servicemanual til TM3006 kan ses på
http://www.familien-smed.dk

nimbus49
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 26
Tilmeldt: 28 dec 2009 22:33
Mit fyr: Benekov VL 25 silver
Areal: 300
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Årligt forbrug: 14
Geografisk sted: Odder

Re: Røgtemperatur

Indlæg af nimbus49 »

Jeg ved det ikke, jeg har kun gjort det når fyret kørte underligt. F.eks. når det simpelthen ikke rammer den ønskede iltprocent ved 100% drift. Jeg har ikke bemærket den store effekt af det, før selvfølgelig her til sidst hvor den stod helt af. Mon ikke det er med det som med så meget andet: når muligheden er der kan man jo ligeså godt pille lidt...
Brugeravatar
Nillerbee
Stoker II
Stoker II
16
Indlæg: 53
Tilmeldt: 06 aug 2007 11:58
Mit fyr: Benekov PL 27 (Tornado)
Areal: ca. 250 m2+100L VVB
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 12-14t
Geografisk sted: Bornholm

Re: Røgtemperatur

Indlæg af Nillerbee »

Smedstoker » 24 Jan 2010, 15:22 skrev:Undskyld det er ikke for at det skal lyde forkert eller jeg er bedre vidende, men hvornår er det nødvendig at kalibrere ilt? er det godt at gøre det engang imellem eller er det hvis styring har været slukket?
Har læst om flere der gør det, jeg har ikke kalibreret min siden opstart vil det give en anden forbrænding ved at gøre det?
Mit bud.
Så vidt jeg har forstået så skal ilt sonden stå på ca 21% når man renser stokeren og der kommer "frisk" luft ind til sonden via alle åbne låger.
Er den ikke 21 % så er det en god ide at kalibrere ilt...
Hvilken betydning det har at den ligger 1 % skævt har jeg ingen anelse om :|
(TM3006 vers 7.90.02b)

Besvar