Korn i Passat C! erfaring søges

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
citronix
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 12
Tilmeldt: 10 sep 2007 20:59
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: fyn

Korn i Passat C! erfaring søges

Indlæg af citronix »

Min C1 er monteret med 7,5m rustfast skorsten. PGA kulden vil jeg forsøge mig med at fyre med korn. Men hvordan. Har hørt at der skal blandes kalk i - hvilken slags, hvorfor og hvor meget?
Hidtid har jeg kørt med BArlinik piller, det fungerer godt. Skal jeg evt blande træpillerne med korn og i hvilket forhold.
Hvor stor en besparelse kan jeg forvente? Træpillerne koster ca 2100kr/ton, kornet ca 1/3, men brændværdien er næppe den samme. Hvis pillerne har en brændværdi på ca 4200 kj/kg, hvad kan jeg så regne med at få ud af korn? Her spiller sorten og vandindholdet sikkert også ind, men sådan cirke?
Som det fremgår er jeg helt grøn på området - alle tips modtages med taknemmelighed.

Michael - Fyn

HenrikN
Stoker I
Stoker I
16
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 jan 2008 15:21
Mit fyr: Reka HKRST-10
Areal: 156 m2
Brændsel: Skovflis
Fremviser gerne i postnummer: 4583
Dagligt forbrug: Ca. 500 l pr. døgn
Årligt forbrug: 60 - 80 m3 flis
Geografisk sted: Nordvestsjælland

Re: Korn i Passat C! erfaring søges

Indlæg af HenrikN »

Hej Michael!

Jeg har selv fyret med korn det meste af vinteren, og det kører superfint. Du skal blande foderkridt (calsiumcarbonat)
i ca. 1 - 1,5 %. det gør du for at reducere de slagger der kommer ved forbrændingen af korn. Du må eksperimentere lidt med hvor meget du blander i, da det afhænger af hvad korn du brænder. Du skal være opmærksom på at du ikke må køre med for lav kedeltemp. med korn, da det danner syre i røgen og hvis den kondenserer, kan det tære hårdt på din kedel. Jeg kører med kedeltemp. på 78 gr. og min kedel er helt tør og hvid inden i. Hvordan herden ser ud indeni har også noget at gøre med hvor meget kridt du har i, men det må du som sagt eksperimentere lidt med.
Mht. forbruget ,så bruger jeg i øjeblikket ca. 20 kg.(hvede) mere pr. døgn end med træpiller, men med dagens kornpriser svarer det til ca. 16 kr. !! så det er vel til at komme over :wink: Nu kender jeg ikke passaten, så der kan jeg nok ikke hjælpe dig. Men har du en landmand i nærheden, så kør ud til ham og spørg om du kan købe et par hundrede kg. og så er det bare hjem og eksperimentere :wink:
Rigtig god fornøjelse!
Venlig Hilsen
Henrik
Besvar