Buldren i kedlen

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Buldren i kedlen

Indlæg af thy »

jo faktisk kan feks i biler hvor køler er under tryk komme op på 110grader inden de koger :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Buldren i kedlen

Indlæg af Zarge »

ikke for at blande mig... har ikke en fløjtende forstand på det, men jeg faldt over begrebet "pletkoge" Jeg mener at ha lært i fysik timerne (det er mange år siden så hukommelsen kan ha "tilpasset" sig), at vand har den egenskab at den ikke kan bryde i kog uden at varmen er ens i hele væsken...
Men den kan måske tilføres så meget energi på et punkt at den ikke kan nå at transportere den videre, og derfor bryder i kog, eller hvordan?
Bare nysgerig, med diy fastbrændselsfyring duer det jo ikke med opdiktede fysiske virkeligheder der ikke duer i praksis... Så er det jo med at få den korigeret... :-)
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Buldren i kedlen

Indlæg af Landbo »

bamse skrev:Hej Leif,

Det er sku en imponerende hukommelse, men ja det er korrekt med murstenen. Jeg har dog for et stykke tid siden pillet den ud af samme årsag som du påpeger, så desværre er det ikke det.

Jeg har over et par dage prøvet ændre trykket (fylde mere vand på og af igen) min umiddelbare fornemmelse er hvis jeg hæver trykket aftager støjen. Det giver ikke mening gør det ?
Øøøøv, det var ærgeligt. Troede ellers lige at have 'skudt papegøjen'. icon_cheesygrin.gif

Og det er helt rigtigt THY. Jo større trykket er jo højere kan vandets temperatur blive før vandet overgår til dampform. Lige nøjagtigt hvordan det hænger sammen med temp/tryk kan jeg ikke erindre, men det kan da undersøges hvis..... Hvis jeg ikke husker helt fejl, er det næsten helt umuligt at koge et æg over 4000 meters højde. :)

Bamse: Du kan sætte trykket op til max. Men skyd os ikke, hvis anlæget bliver utæt eller det der er værre. icon_cheesygrin.gif
Zarge skrev:ikke for at blande mig... har ikke en fløjtende forstand på det, men jeg faldt over begrebet "pletkoge" Jeg mener at ha lært i fysik timerne (det er mange år siden så hukommelsen kan ha "tilpasset" sig), at vand har den egenskab at den ikke kan bryde i kog uden at varmen er ens i hele væsken...
Men den kan måske tilføres så meget energi på et punkt at den ikke kan nå at transportere den videre, og derfor bryder i kog, eller hvordan?
Bare nysgerig, med diy fastbrændselsfyring duer det jo ikke med opdiktede fysiske virkeligheder der ikke duer i praksis... Så er det jo med at få den korigeret... :-)


Øh, det fænomen har jeg aldrig hørt om. Tværtimod ved jeg at at et vandmolikyle har meget svært ved at afsætte varme til nabomolikylet. Netop derfor virker lagopdelingen i en akkumoleringstank.

Bamse: Der er en sidste mulighed. Hvis der et eller andet sted står en smule luft i kedlen kan den også pletkoge.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Re: Buldren i kedlen

Indlæg af bamse »

Ok, det vil jeg prøve. Tak for de mange input.

Det med trykket og et højere kogepunkt er jo rigtigt, et havde jeg ikke lige tænkt på
Med venlig hilsen
Jes

Besvar