Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sammenkobling af stoker og akku tank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

sammenkobling af stoker og akku tank

Indlæg af RLStyling » 17 jan 2010 09:55

Hej

jeg har et multi 22 pillebrænder. hvor der er koblet en 750L akku tank til. men er kommet lidt i tvivl om det er koblet rigtig sammen. jeg kører det varme ind i toppen. og tager det kolde ud i bunden. sådan set godt nok tror jeg.
men når vi er hjemme i dagtimerne fyre vi med alm træ, og køre temp op på 80°c, men når vi køre over på piller igen sænker vi temp til 63°c.
det er nu mit problem kommer, for når jeg har varmet akku tanken op til 80°c og så kører over på piller. begynden jeg jo med at pumpe 63°c varmt vand ind i det 80°c varme vand, og måske derved selv begynder at køle akku tanken ned, i stedet for at gulvvarmen bruger det.
skal jeg sænke mit rør som kommer fra fyret, så det løber ind i midten af tanken eller hvordan gør man??
eller har det ikke nogle betydning??
det er jo spild af go varme hvis fyret selv køler det ned igen.
Vedhæftede filer
DSC028421.JPG
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: sammenkobling af stoker og akku tank

Indlæg af Ernst Drastrup » 17 jan 2010 21:15

Prøv lige at læse indlæggene vedrørende en leo-pol et andet sted i dette forum,
Der har jeg skrevet som så mange gange før, at man må gerne pumpe koldere vand hjem i toppen af en varm beholder.
Dette "koldere" vand daler stille og roligt ned i den højde, som vægtfyldeforskellen siger, det hører hjemme.
Det blander sig ikke med det varmere vand.
Nu kan du ikke mærke det med en hånd på din tank, nu den er isoleret.
Men på en uisoleret tank, der kan man rigtig føle på pladen lige under, hvor der lukkes koldt vand ind ved toppen af tanken i en varmt tank. pladen bliver hurtigt lige så kold som vandet, og dette fænomen kan føles helt ned i den højde, hvor vægtfyldeforskellen siger, det hører hjemme.

Omvendt, - pumper man noget varmere vand tilbage i en koldere tank, så bobler det lynhurtigt opad og skaber turbolæns og ødelægger lagdelingen i tanken totalt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: sammenkobling af stoker og akku tank

Indlæg af RLStyling » 17 jan 2010 22:42

Hej

takker for svaret.
syntes ellers jeg havde læse mange af dine indlæg, men ikke lige dette.
men tak
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: sammenkobling af stoker og akku tank

Indlæg af leo-pol » 17 jan 2010 22:43

hey der....
nu kan det god være at jeg har misset noget for jeg kender ikke så meget til pille fyring enu...
men hvis man har en buffer hvad er så foremålet ved at fyre pille-varme 63`c ind i de 80`c der stadigt er tilbage....
jeg kan godt se at de overlapper så man ikke mangler...
men jeg tænker bare at man har jo så altid en tank der minimum er 63`c og bruger huset "lad os sige 10L" så laver pillerne bare 10L ny varme...
og så tænker jeg bare at det er jo så kun er 17`c ekstre varme i hele tanken som kan hives af brænde....
grunden til at jeg spørger er at jeg er nygerrige...og forstår ikke helt hvad hensigten er i at have det på denne måde..

mit anlæg er meningen at jeg skal køre brænde... "meget brænde" til bufferen.... og så når den er tørlagt for varme er det meningen at pillefyret skal tage over af sig selv og køre uden om bufferen....
så når jeg kommer hjem og bufferen er tom og den køre piller.... så har jeg en "koldere" buffer at fyre på med brænde... "hvor kold ved jeg ikke men den skulle da gerne være en del under 63`c...
mvh leo-pol

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: sammenkobling af stoker og akku tank

Indlæg af RLStyling » 20 jan 2010 06:52

Hej Leo-pol

jeg kunne også godt tænke mig at der virkede sådan, men har ikke fået det bygget sådan endnu.
men hvordan får du fyret til at starte op automatisk hvis alt varmen fra akku tanker er brugt.
tror ikke jeg får ros af fruen hvis der er koldt når hun kommer hjem fra arbejde.

lige pt. bruger vi også mest akku tanken til de dage hvor fyret går ud, så er det rart lige at have lidt buffer...
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: sammenkobling af stoker og akku tank

Indlæg af leo-pol » 20 jan 2010 10:17

hey rene...

ja det er jeg ikke helt sikker på enu...
jeg skal først have det til at køre alm først... men det skulle snat være på plads...
men pt er mit rørsystem lavet så ved hjælp af to kugleventiler kan jeg køre uden om bufferen... og det var så planen at der skulle noget 3vejs magnet ventil på eller sådanne noget, styret af en føler i top af tank der fortalte at nu er den nede....
og ved hjælp af en selvtænder skulle fyret jo så bare selv starte op på piller som om det var et oliefyr.....
men så langt er jeg ikke nået... skal som sagt lige have det op og køre "manuelt" først....så må jeg se hvad det bliver til...
mvh leo-pol


Besvar