Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af Ernst Drastrup » 17 jan 2010 21:59

Hej Pelle
Jeg synes, du kan hjælpe denne "kunde" rigtig meget, hvis du lagde et par billeder af din fantastiske røgkøler ind på forummet.
Med denne urimelige høje røgtemperatur, er det jo fuldstændigt helt gratis varmekalorier, han kan samle op, inden de forsvinder ind i skorstenen..
Du har jo et par gode billeder af dit projekt (RØGKØLER).
Det ene "ligger" bare ned, det skulle bare drejes 90 grader, så vil det være i vinkel.
Jeg kan bare ikke finde dette billede, var det her på forum, du lagde det ind.??
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af mr.mcp » 18 jan 2010 15:34

mejeristen skrev:Du kan slå alle de knuder og gøre alle de krumspring du vil temp er og bliver ALT for høj.
Hej
Det er da ellers noget af en påstand.
Jeg har ikke målt min røggas til over 300 grader endnu.
Jeg fyrer mest med pil, men ved ikke hvad fugtigheden er i det.
Så mon ikke det kan lade sig gøre, på en eller anden måde.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af mejeristen » 18 jan 2010 17:04

mr.mcp skrev: Hej
Det er da ellers noget af en påstand.
Jeg har ikke målt min røggas til over 300 grader endnu.
Jeg fyrer mest med pil, men ved ikke hvad fugtigheden er i det.
Så mon ikke det kan lade sig gøre, på en eller anden måde.
Overdrivelse fremmer forståelsen icon_cheesygrin.gif

Det kan da sikkert lade sig gøremen det er sgu ikke lige til højrebenet

Den forrige ejer af min (tidligere) mb solo 30 løste problemet med sjat fyring men så kan man jo rende og hælde på i tide og utide
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af pelle » 18 jan 2010 17:07

Hej

Jeg lægger lige lidt billeder ud. Og joh, jeg har sørme da et billede hvor man også kan se studsene. :)

Denne røgkøler virker fint, på mit anlæg. Og røgtemp. er helt nede på 100 grader og det også uden der skabes modstand. Lysnings arealet i røgkøleren er større end i røgrøret. Men den har en overflade på 1 m2 og et vandindhold på ca. 4 liter.

Men, det kan jo laves på mange måder sådan noget røgkøl. Min nabo har en røgkøl med vand. Det er en rund vandret liggende beholder hvor der er lagt 3 tommer damprør i. Og det er lavet sådan at den kan renses via en låge i enden af beholderen.

Hvis jeg ikke tager fejl, havde du også sådan en fætter på flisfyret i lillearden, Ernst.

røgkøler.JPG
solvarme 433.jpg
solvarme 435.jpg
solvarme 434.jpg
solvarme 437.jpg
med venlig hilsen

Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af Ernst Drastrup » 18 jan 2010 20:12

Stor tak til Pelle.
Ja, - Pelle, det var sådanne nogle billeder, jeg mente kunne være til stor oplysning for leo-pol.

På billedet, hvor man kigger ind og ser nogle firkanter.
Det er nogle , (jeg tror) 50 x 50 x 4 mm. sorte rør, der svejset sammen i begge ender.
D.v.s. rørene ligger ikke hel tæt sammen, der er ca. 5 mm. luft mellem dem, og det er dette hulrum vandet befinder sig.
Dengang jeg så tegningen over den første gang, da var jeg nok lidt bange for, at der ville være for lidt plads til vandet, så det måske ville gå hen og koge.
Men det ser ud til, at røgkøleren fungerer helt efter hensigten uden at koge, men alligevel piller en hel masse gode varmekalorier ud af røggassen, som ellers ville gå til spilde.
Så det er en god ide, for leo-pol, at få fremstillet sådan en svend.
Mål fra gulvet og op til midten af røgrøret på kedlen, og mål så igen fra gulvet og op til et nyt hul i skorstenen, så højt oppe du kan, - (overholde sikkerhedsafstanden til brandbart materiale.) så kan du jo regne ud, hvor lang den skal være fra midten af den ene stuts til midten af den anden.
God arbejdslyst med et rigtig godt projekt. Og tak til Pelle.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Fireman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af Fireman » 18 jan 2010 21:06

Hej allesammen!
Jeg har stadig høj røgtemp på trods af at jeg har forsøgt div forskellige løsningsforslag, jeg har pt trækstabilisator i både skorsten og på røgrøret. Jeg har pillet kæden af og lavet fast træk på ca en cm og det kan holde røgtemp på ca 350 grader, men det er jo ikke optimalt. Ser nok ikke anden udvej end at få fremstillet sådaan en røgkøler, ved dog ikke lige hvem der kan lavee sådan en fætter til mig. Har dog kigget på en Atmos men jeg er bange for jeg får samme problem med røgtemp med den kedel. Har iøvrigt skruet anlægget sammen efter en tegning som du sendte mig i sommer Ernst og det funker sgu godt. Det er bare surt at min SP opsparing gik til noget man ikke er tilfreds med, så kunne jeg ligeså godt ha beholdt min gamle Salamanderkedel den havde nemlig samme røgtemp, som denne Baxi.
Mvh og tak for jeres hjælp
Robert

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af John Skov Jensen » 18 jan 2010 21:56

Nu skal du ikke hænge med næbbet fireman :-)
Du har fået byttet din gamle møgkedel ud med en der udnytter træets energi meget bedre. En Salamander til brændefyring er noget nær det ringeste man kan eje. Så du er blevet meget bedre kørende. Nu skal du bare have monteret en røgkøler ala den som Pelle har fået lavet. Så vil du få en løsning der virkelig trækker energien ud af træet. jeg har selv en Atmos DC22S som også kører med alt for høje røgtemperaturer, jeg har også besluttet at få lavet en røgkøler.
Jeg skal selv besøge Just energiteknik i denne uge og kikke på en røgkøler til min Atmos. Så skal den røg temperatur f..... presses ned

/John

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af Keld » 18 jan 2010 23:28

Har også problemer med høj røgtempratur. jeg vil lave et forsøg med en ældre vølund 20 kw støbejernskedel. den er ikke ret stor ca 60*60*80 cm den har været brugt til oliefyr. Vil lave en ny plade der hvor oliefyret har været monteret, med et huld som røgrøret på brændekedlen .derefter montere kedlen på et højt rullestativ, så det kan flyttes ved rensning. Det er for mig en billig måde at få brugt en ellers ok gammel kedel på. hvis det ikke virker er det til skrot
har i nogle goder råd før jeg går igang?

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af Jens » 19 jan 2010 10:09

Keld skrev:Har også problemer med høj røgtempratur. jeg vil lave et forsøg med en ældre vølund 20 kw støbejernskedel. den er ikke ret stor ca 60*60*80 cm den har været brugt til oliefyr. Vil lave en ny plade der hvor oliefyret har været monteret, med et huld som røgrøret på brændekedlen .derefter montere kedlen på et højt rullestativ, så det kan flyttes ved rensning. Det er for mig en billig måde at få brugt en ellers ok gammel kedel på. hvis det ikke virker er det til skrot
har i nogle goder råd før jeg går igang?
Idéen er fin nok, men jeg frygter at du får et nyt problem - nemlig at røgtemperaturen bliver alt for lav :(
Tror at den bliver for effektiv som røgkøler, og måske også bedst lige at spørge fejeren, om han kan akceptere det.

Men lad os endelig høre mere om projektet :great:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Fireman
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 11 nov 2009 20:39
Mit fyr: Scotte Plus 10 kw/Blackstar BS 20
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4640
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Faxe

Re: Meget høj røgtemp ved brændefyring MB Solo 30

Indlæg af Fireman » 19 jan 2010 22:15

Sidder lige og funderer over sådan en røgkølerfætter, kan man ikke købe dem færdiglavet eller er det bedst at få den skræddersyet til ens anlæg. Kan den være vandretliggende? Er det evt en fordel at få den lavet i rustfri når nu man er igang? Er der nogen der evt har en udførlig tegning liggende, som man kan viderebringe til en smed?
mvh
Robert


Besvar