Råd søges

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Råd søges

Indlæg af pelle »

Per A skrev:Hej Atmosfolk!
Jeg har prøvet forskellige ting, men har ikke en sikker løsning på problemet med for høj røgtemp.
Der er mont. trækstabilisator på røgrør og dette hjælper sikkert når det blæser.
Jeg har også en dims der kan regulere røgsugerens omdr. trinløs - mellem 125 volt og 230 volt.
Også dette virker, men så sker der dette at dels varer det længere med at fylde akkutanken og
så skal der rages i brændet så det falder ned til skrippen da der ej er sug nok til at hente flammen længere oppe i brændkammeret. Nu er jeg hjemme hele dagen så dette kan jeg leve med, men for Jer der skal hjemmefra er det mindre godt. Løbehjulet / røgsuger har jeg også opereret på. Jeg har klemt 3 af de 6 flapper ind på plads - der er fin balance da der intet er fjernet

Dette med forbrug af brænde er ikke nemt at sammenligne. men da jeg vejer brænde af hver dag
så kan jeg sammenligne mit eget forbrug. Dette er 45-55 kg grantræ i disse kolde dage med en vandprocent på 8-12 procent vand.
Een ting er sikkert - suget i kedelen er - uden visse forholdsregler - enormt, men det ser flot ud med den store stikflamme i bunden og dette sikrer nok også en ren forbrænding.

Per
Hej

Jamen, du har ret. Der skal komme et brøl når underforbrænding slår til. og det er også vigtigt at brændslet falder ned til revnen i brændkammer.

solvarme 420.jpg
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Råd søges

Indlæg af John Skov Jensen »

Jeg er også overbevist over at det bedste er at køre kedlen for fuld skrald og så tilsikre bedre køling af røgen, ved enten at svejse køleribber bag i røgkassen eller ved at montere en extra røgkøler ala den Pelle har lavet. Det med at drosle kedlen ned er i min overbevisning en skidt løsning da man ikke kan være sikker på at få udnyttet gasserne optimalt.

/John
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Råd søges

Indlæg af pelle »

John Skov Jensen skrev:Jeg er også overbevist over at det bedste er at køre kedlen for fuld skrald og så tilsikre bedre køling af røgen, ved enten at svejse køleribber bag i røgkassen eller ved at montere en extra røgkøler ala den Pelle har lavet. Det med at drosle kedlen ned er i min overbevisning en skidt løsning da man ikke kan være sikker på at få udnyttet gasserne optimalt.

/John
Hej

Du har fuldstændig ret. Lad være med at drosle blæser/Suger. Men forsøg i stedet med noget røgkøling.
Kik på asken/ forbrændingen. Lysgule blå flammer. ikke for korte, men med lidt haler på. Og asken skal være pulveragtig lysgrå. Så er den der... :great:

Jeg ville jo vælge en laddomat med en 63 graders termostat. Så får kedlen sværere ved at drøvle for blæser.

Her er lidt go læsning... Er dog ikke enig i fugtigheds procent for træ. Han skriver 30-35 procent. fugtighedsprocent skal så langt ned som muligt.

http://www.landogliv.dk/Artikler/2009/2 ... nytter.htm



mvh Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
kims
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 61
Tilmeldt: 21 nov 2009 15:04
Mit fyr: Atmos 32 2 stk 1000 akk
Areal: 272 + 50
Brændsel: Brænde og briketter
Fremviser gerne i postnummer: 4892
Dagligt forbrug: 60 kg
Årligt forbrug: 10 t
Geografisk sted: Lolland Falster

Re: Råd søges

Indlæg af kims »

Hej alle

Fredag monteret min elektriker, en justerbar dæmper på min røgsuger, begrænset til ca 50% når den køre min "brøler" min forbrænding stadig.
fyrede briketter af i går. omregnet ca 3.9 kw pr kilo plejer kun at "køre ca 3.2 kw pr kilo. prøver her til morgen at give den fuld gas igen og se om forskellen er det samme som jeg "plejer"
Med venlig hilsen
kim

Håber jeg måske kan hjælpe andre, med lidt viden om. vvb/gvv gulvvarme og radiator.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Råd søges

Indlæg af pelle »

Hej

Det bliver da spændende, Kim. :)

Det jeg egentlig mener med jeg har imod neddrosling af blæs, er . Man skal ikke gøre det for at sænke røgtemp. Det er forbrændingen man skal stille efter.

Fandt lige lidt mere læsning. Og her har jeg gået og troet, min billige kedel var en underforbrændings kedel. Men, de gasogen kedler er med "omvendt forbrænding". Noget af det bedste.

Så, kan man se at gennemforbrændingskedler ligger på mellem 40 og 60 procent i udnyttelse. Underforbrænding , mellem 60 og 80 procent. Men med "omvendt forbrænding" ligger udnyttelsen på 80 og 90 procent.

http://www.energitjenesten.dk/files/res ... r%20PL.ppt

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

kims
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 61
Tilmeldt: 21 nov 2009 15:04
Mit fyr: Atmos 32 2 stk 1000 akk
Areal: 272 + 50
Brændsel: Brænde og briketter
Fremviser gerne i postnummer: 4892
Dagligt forbrug: 60 kg
Årligt forbrug: 10 t
Geografisk sted: Lolland Falster

Re: Råd søges

Indlæg af kims »

Hej igen

Mener selv at der skal luft til for at det fungere.
smed 40 kilo briketter i banditten og skruede røggassuger på max = fabriks omdrejninger og ud fik jeg 123 kw
Det er omregnet 3.1 kw pr kilo brændsel.
igår var røgtemp max 260 mod idag op til 310,
så vi får altså mere ud af kedlen ved at sænke røgens hastighed og mens (vigtigt) forbrændingen stadig er ok.

jeg målte under den keramiske del igår, mens jeg kørte blæser op og ned, temp under den ændrede sig under 5 grader. har en temp på ca 550-600 grader der

Måler hver dag så beretter igen senere på ugen om jeg kan holde de 3.9 kw pr kilo.

Men vil stadig have lavet lidt ekstra udstyr(røggas køler), men tror det med at regulere suger er godt hvis man vil fyre med briketter(når prisen er rigtig).
Med venlig hilsen
kim

Håber jeg måske kan hjælpe andre, med lidt viden om. vvb/gvv gulvvarme og radiator.
kims
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 61
Tilmeldt: 21 nov 2009 15:04
Mit fyr: Atmos 32 2 stk 1000 akk
Areal: 272 + 50
Brændsel: Brænde og briketter
Fremviser gerne i postnummer: 4892
Dagligt forbrug: 60 kg
Årligt forbrug: 10 t
Geografisk sted: Lolland Falster

Re: Råd søges

Indlæg af kims »

Jeg ved ikke om jeg glemte at tælle briketter i kampens hede eller hvad,
men efter en uges kørsel med røgsuger på halvt blus, får jeg 3.2 kw pr kilo briketter. så det med røgsuger ned i hastighed er vist ikke nok.

Er i gang med at montere lidt køleribber i kedel, men uden at skære hele kedlen fra hinanden.
Med venlig hilsen
kim

Håber jeg måske kan hjælpe andre, med lidt viden om. vvb/gvv gulvvarme og radiator.
kims
Stoker III
Stoker III
14
Indlæg: 61
Tilmeldt: 21 nov 2009 15:04
Mit fyr: Atmos 32 2 stk 1000 akk
Areal: 272 + 50
Brændsel: Brænde og briketter
Fremviser gerne i postnummer: 4892
Dagligt forbrug: 60 kg
Årligt forbrug: 10 t
Geografisk sted: Lolland Falster

Re: Råd søges

Indlæg af kims »

Hej alle her.

Nu har jeg svejst 6 stk 5#50#550 fladjern inde i "brændkammeret" nederste på kedlen. og fra en brændværdi på 3.2 kw pr kilo brændsel til 3.5 kw pr kilo. kun prøvet med briketter. og selvfølgelig er min røgtemp faldet. men kunne godt forestille mig at det ville være super, hvis man fyrede med brænde. tar lige et billede en dag.

Det med at nedsætte hastighed på røgsuger gir kun en effekt ved blæst (hos mig) og så kan man ligeså godt montere en trækstabilator. som mange her har gjort.
Med venlig hilsen
kim

Håber jeg måske kan hjælpe andre, med lidt viden om. vvb/gvv gulvvarme og radiator.

Besvar