hjemmelavet buffertank

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

og så lige... hvis jeg skal have den ekkstre pumpe på... så kan jeg vel lige så godt ændre min kedel-shunt så den tager fra fremløb fra kedel.... som på dette billed.....!!!

årre... jeg skal da lige fortelle at lag-delingen i bufferen lader til af virke perfekt.....
hvis jeg ligger hånden på tanken.... så brænder jeg fingerspidserne og selve håndfladen er is-kold....
så jeg kan mærke prisis inden for få cm hvor varmen skiller.... det må da være sådanne det skal være... :great: :great:

og så er der lige en lille ting mer... når man varmer vandet op her de første par gange i buffertanken skal det vel først "afiltes"..... jeg syntes at det virker som om at den nogle gange har lidt luft den vil af med.....
er det normalt....??? eller er jeg ved helt siden af....???

mvh leo-pol
Vedhæftede filer
ksm8.JPG

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Vær nu fornuftigt.
Når du kortslutter fremløb og retur ind til huset,
så får du jo et pumpetryk hjem gennem det blå rø og det er med til at suse op til sugesiden af pumpen, og så kommer der ikke så stort et tryk på det røde rør lige før ventilen.

Anlægget vil opføre sig helt anderledes, når du får mere modstand gennem ventilerne på radiatorene.
Så tror jeg, dit anlæg vil virke efter hensigten.

Husk på, - vand er lige så doven som mennesker, det vil løbe den letteste vej.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

hey ernst...
ja det kan jeg godt se....
men grunden til at jeg har "kortsluttet" frem og retur er fordi at så kunne jeg afprøve det med selvcirkuleringen inden jeg pillede det gamle fra og slippe for at stå en uden varme hvis det ikke virkede....
men der er vel ingen tvivl om at der ikke er nok selvcirkulering når fyret går i pause når jeg vil fylde bufferen.....???
leo-pol
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af pelle »

Hej

Hvis det shunt til centralvarmen, alligevel, vil drille. Kan du med fordel montere en kontraventil på forbindelses stykket mellem retur og fremløb. Så vil jeg godt garantere dig at temp. vil ligge helt jævnt.

Du skal selvfølgelig kun montere den, hvis det er nødvendigt. :)
shunt.JPG
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

mange tak pelle.... det var noget i den stil jeg tænkte...
men jeg giver den lige en changse og ser om det virker når det bliver koblet på huset....

men det med selvcirkulationen.... når jeg fyre til bufferen og fyret går i pause.. så tyder det vel på at der ikke er nok cirkulation........??????????
det er vel meningen at fyret skal knokle hele tiden indtil tanken er fyldt....???
mvh leo-pol

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup »

De to helt overflødige rør, der går ind i tanken.
Hvordan vender disse huller f. eks. oppe i fremløbet.
Er rørene lukket ude i den yderste ende, og vender hullerne nedad, - opad, - eller ud til siderne..??
Og hvordan vender hullerne nede på returen.??

Det er altså helt unødvendigt at lave alt dette med rør i tank.

Både fremløb og retur arbejder fuldt ud lige så godt, når du har sat dem ind på siden af tanken.

Jeg skriver det gerne en gang til, at.:
Vand er sådan en underlig størrelse. Hvis man pumper noget varmere vand tilbage til bunden af en koldere tank, så bobler vandet meget hurtigt opad inde i tanken og skaber turbolæns og ødelægger lagdelingen.
Omvendt pumper man noget koldere vand tilbage til toppen af tanken, så daler dette kolde vand stille og roligt ned i den højde, som vægtfyldeforskellem siger, det hører hjemme.
Du vil med en hånd udenpå tanken kunne mærke, at pladen bliver lige så kold som vandet, og det kan du følge hele vejen ned til vandet når ned til det noget andet vand, der har samme temperatur. Det er vægtfyldeforskellen, der bestemmer, hvor vandet vil nå ned.

Dette fænomen kan du ikke følge, når vandet går ind i tanken mange steder, der er fordelt tværs gennem tanken.

En anden måde at klare det på er.: Sæt et lang 2" rør, lige så lang, som yanken er høj, lodret ved siden af tanken.
Lav 4 - 5 stk. 1" forbindelser fra det 2" rør til tank, fordelt på rørets længde.
Så fører man returen fra radiatorene, hjem til et passende sted på dette 2" rør, så vil vandet selv kravle ind i tanken i den højde, hvor temperaturene er nogenlunde ens.
Jeg prøver at vedhæfte et diagram, som du kan kigge på.
På diagrammet til Sørn P. er der tegnet en varmtvandsbeholder foran tanken. Den fungerer som veksler til et solvarmeanlæg.
Kombianlæg til Søren P. den 8. Juni 07.doc
(39.5 KiB) Downloadet 117 gange
.
Her er vist, hvordan vandet selv finder på plads.
Ingen rør indvendig i tankene.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

hej ernst..... tanken er et overstået kapittel....
lag-delinge lader til at virke perfekt...
som jeg skrev.... hvis jeg ligger hånden på siden brænder jeg fingerspidserne og fryser på selve håndfladen....
rettere.. jeg kan mærke inden for 3-4cm at hvor den deler lige så fint inde i tanken mellem iskold og brænd varm...
men jeg har lige lavet en tegning så kan du se hvad jeg har gjort.... og hullerne i rørne inde i tanken er i alle retninger.... op-ned og til begge sider....

men svaret jeg søger er bare et simpelt ja-nej -ved ikke.....at hvis fyret går i pause når jeg fyrere tyder det vel på at jeg skal have mer cirkulation mellem kedel og tank..... retter... på med en pumpe og glem det med selvcirkulation.....

MVH leo-pol
Vedhæftede filer
tank5.JPG
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af pelle »

leo-pol skrev:hej ernst..... tanken er et overstået kapittel....
lag-delinge lader til at virke perfekt...
som jeg skrev.... hvis jeg ligger hånden på siden brænder jeg fingerspidserne og fryser på selve håndfladen....
rettere.. jeg kan mærke inden for 3-4cm at hvor den deler lige så fint inde i tanken mellem iskold og brænd varm...
men jeg har lige lavet en tegning så kan du se hvad jeg har gjort.... og hullerne i rørne inde i tanken er i alle retninger.... op-ned og til begge sider....

men svaret jeg søger er bare et simpelt ja-nej -ved ikke.....at hvis fyret går i pause når jeg fyrere tyder det vel på at jeg skal have mer cirkulation mellem kedel og tank..... retter... på med en pumpe og glem det med selvcirkulation.....

MVH leo-pol
Hej

Jeg ville montere en pumpe. Kedlen skal overhovedet ikke pausefyre.. Hvis det skal ske , er det først når bufferen er varmet helt op. Men det af passer man jo fyringen efter, så det helt undgåes...

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
jesperrl
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 272
Tilmeldt: 08 jul 2008 20:01
Mit fyr: Scotte 16 Kw på opop 418
Areal: 200 m2 + 45 m2
Brændsel: Barlinek ecopellets 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 20 kg i nov
Årligt forbrug: ca. 7
Geografisk sted: Lyby, Skive

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af jesperrl »

Kan man ikke forestille sig at det netop er pga. de lange hullede rør inde i tanken at selvcirc ikke virker tilstrækkelig. Vandet møder jo en del modstand ved at skulle igennem hullerne.
16 KW Scotte sw ver 4.13 på Opop 418 kedel, Alpha pro pumpe, 18 meter 2x32 mm preisoleret pex mellem fyrrum og beboelse, 110 liter vvb i beboelse.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Når jeg spurgte om, hvordan hullerne sad inde i røret i tanken, så var det fordi, hvis hullerne i det øverste rør kun vendte nedad, og røret var lukket i enden, så ville der jo sidde luft i dette rør.
Men det er så ikke det, der er skyld i, at kedlen går i pausefyreing, inden tanken er varmet jelt op..

Jeg har nemlig en anden "kunde" der har nøjagtigt det samme problem.
Og man bliver jo aldrig for gammel til at lære noget nyt.
Så når du finder ud af hvorfor, så må du meget gerne skrive om det.

Kan det være noget med selve styringen til kedlen.???

Jeg synes bare det er spild af tid, - kræfter og materialer, med at lave disse hullede rør og sætte dem ind i tanken, når det fungerer rigtig godt uden.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar