Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KL15, succes.

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

KL15, succes.

Indlæg af Bo Andersen » 12 jan 2010 21:31

Så lykkedes det.

Nu er jeg kommet dertil hvor jeg synes fyret kører perfekt.
Jeg har skruet og drejet, forsøgt med flis (Ikke godt), forsøgt med små petrokoks (Slet ikke godt)
Dengang man kunne få Nitro-X blev det også prøvet, med OK succes.

Men det er vel nok de bedste træpiller jeg har lige nu af mærket 'Derome', fra Sverige vist nok.
Sammen med 'Stokerstyring 9002' og røgvender MK.I (Se tidligere tråd ang. dette emne)
Der gør at jeg ikke har mere at lave.

Nuvel jeg skal banke sodring ca. hver 2-3. uge.
Her iaften var jeg ude for at rense røgrør, efter ca. 2 måneders drift. Sikke en dejlig overraskelse, det var slet ikke nødvendigt !!! ca. 3mm på de værste og stort set 0 på de bedste, men det er 'ingenting' i forhold til hvad jeg ellers har oplevet.

Rensede kedelflader, og 100% ydelse = 129 grader røggas, og i 35% last (Laveste last før pausefyring) 86 Grader.

December måned kostede 832kg piller, hvilket er ca. 200 under sidste år.
Før rensning kørte jeg 5 døgn på en tank (192 kg) = 38kg/døgn.
Hvilket jeg betegner som ganske pænt/normalt for årstiden.

Nu mangler jeg bare at hitte ud af at rense fyret uden at ligne røven på en neger under en månefomørkelse. For jeg er bare SORT når fyret får den store tur 8)

Eller montere 4 ben på tanken med hjul under så jeg nemt kan afmontere tanken for ekstra grundig rengøring af herden. eller eller ?

Måske fuske nogle retardere til et Røgvender MK.II projekt......

-Bo Andersen-


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: KL15, succes.

Indlæg af Flunk » 13 jan 2010 07:34

Godt at høre at det kører for dig.
Det er også min erfaring, at man selv skal være villig til at ofre meget tid på at forstå sit anlæg, indregulere det, og måske ændre lidt på det før det kommer til at køre perfekt.
Men så er tilfredsstillelsen jo også meget større!
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

KL2 eren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 jan 2010 21:53
Mit fyr: KL2 Kombi
Areal: 140 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7850
Dagligt forbrug: ca. 35 kg.
Årligt forbrug: 7 ton

Re: KL15, succes.

Indlæg af KL2 eren » 13 jan 2010 23:08

Hej Bo.

Det lyder som om du har rimelig styr på den det kl værk.
Jeg har en kl2 fra nov. mdr. 08, og har en del problemer når fyret ikke yder så meget. Den soder helt til, havde faktisk sat den tilsalg, så gal var jeg på den.
Nu har jeg så læst lidt herinde, og det ser ud til det sagtens kan komme til at kører, men hva er det for styring jeg skal købe for det kommer til at spille helt 100????

Jeg har fået fat i en 1500 L akkutank, jeg regner med at skal ha sat op inden længe, så jeg kan fyrre om sommeren.

Mvh

Mads Bøvling-Kristensen

madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: KL15, succes.

Indlæg af madsen12345 » 14 jan 2010 11:01

Hej Bo, hvordan kan du køre med et modulerende system på dit fyr, jeg tænker på luft regulering det er da manuelt på den, og hvordan er din indstilling på stokeren , da du kan køre i op til 2 mdr immellem rensning af keddel, jeg kan køre max 2 uger. Mvh Madsen.

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: KL15, succes.

Indlæg af agentjensen » 14 jan 2010 16:08

Uha - det forbrug kunne jeg godt tænke mig at have på - mit Kl15 bruger en del mere lige p.t
og det er med retardere monteret - Crown piller og total rensning hver 14dg - både herd og kedel.

Mon ikke det er styringen der giver en del ekstra - jeg har "bare" standard styringen (Geco et eller andet)

Tillykke med det flotte resultat med et at de billige fyr.
Skal lige siges - at vi er rigtigt godt tilfredse med vores - det køre bare - ønsker mig et lidt lavere forbrug i nytårsgave :-)

/AgentJensen / Michael.


Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: KL15, succes.

Indlæg af Bo Andersen » 14 jan 2010 20:45

KL2 eren skrev:Hej Bo.
Det lyder som om du har rimelig styr på den det kl værk.
Jeg har en kl2 fra nov. mdr. 08, og har en del problemer når fyret ikke yder så meget. Den soder helt til, havde faktisk sat den tilsalg, så gal var jeg på den.
Nu har jeg så læst lidt herinde, og det ser ud til det sagtens kan komme til at kører, men hva er det for styring jeg skal købe for det kommer til at spille helt 100????
Jeg har fået fat i en 1500 L akkutank, jeg regner med at skal ha sat op inden længe, så jeg kan fyrre om sommeren.
Mvh
Mads Bøvling-Kristensen
Hej.
Jeg har altså også problemer om forår/efterår, når fyret skal lave lidt. Jeg tror bare ikke KL er specielt velegnede til det pause fyring.
Men lige nu er det, for mig, tilfredsstillende.
Jeg har købt denne styring der oprindeligt sidder på en Multi 22:
http://vvs-eksperten.dk/index/multi-print-ws-p6747

Om det så spille '100' er måske så meget sagt, men jeg kunne klart mærke en forskel.
En anden ting er at sikre at der ikke er for meget træk i skorstenen og den ej heller er for stor.
Jeg har selv en ø160mm med trækstabilisator på.

Jeg vil glæde mig til at høre om Akku-tank projektet. Hvordan har du tænkt dig at fyre med den på ?
-Bo-

Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: KL15, succes.

Indlæg af Bo Andersen » 14 jan 2010 20:53

madsen12345 skrev:Hej Bo, hvordan kan du køre med et modulerende system på dit fyr, jeg tænker på luft regulering det er da manuelt på den, og hvordan er din indstilling på stokeren , da du kan køre i op til 2 mdr immellem rensning af keddel, jeg kan køre max 2 uger. Mvh Madsen.
Hej.
Jeg bruger ikke den originale GECO styring som fyret er udstyret med.

Ellers sker det via styringen, man indstiller det mekaniske spjæld, på måske 1/4 åben og så giver man sig til at lege med styringen. Heri angives min og max. grænser for hvor hurtig blæseren skal køre ved laveste og højeste last.
Min er indstillet til min. 6% luft ved lavest last, og 27% luft ved fuld last.
Her er der jo 'uendelige' muligheder, da du hele tiden kan justere manuelt på spjældet. Så man skal prøve sig frem til en optimal spældindstilling, og så min-max grænserne i styringen.

Dvs. at når der ikke er behov for så meget varme skruer styringen ned for pillemængden og regulere omdrejninger på blæsern ned.

Mener styringen har 7 eller 8 trin samt pausefyring.
-Bo-

Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: KL15, succes.

Indlæg af Bo Andersen » 14 jan 2010 21:01

agentjensen skrev:Uha - det forbrug kunne jeg godt tænke mig at have på - mit Kl15 bruger en del mere lige p.t
og det er med retardere monteret - Crown piller og total rensning hver 14dg - både herd og kedel.
Mon ikke det er styringen der giver en del ekstra - jeg har "bare" standard styringen (Geco et eller andet)
Tillykke med det flotte resultat med et at de billige fyr.
Skal lige siges - at vi er rigtigt godt tilfredse med vores - det køre bare - ønsker mig et lidt lavere forbrug i nytårsgave :-)
/AgentJensen / Michael.
Hej.
Hvor mange 'bussemænd' har du i kedlen siden det er nødvendigt hver 14. dag. Det lyder ofte. Sidste år kunne jeg nok køre en månden mellem rens.
Jo, jeg har ikke fortrudt et øjeblik at jeg har en anden styring. Og jeg er sikker på at du vil kunne hente noget ved at skifte. Men det er svært at gætte om.
Selve fyret har jeg ikke noget at udsætte på. Styringen har dog være skiftet lidt for tit, dog altid på reklamation.
Se anden tråd herom.
Ja, jeg er squ lidt stolt af det, ser frem til hvad års forbruget løber op i.
-Bo Andersen-

KL2 eren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 12 jan 2010 21:53
Mit fyr: KL2 Kombi
Areal: 140 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7850
Dagligt forbrug: ca. 35 kg.
Årligt forbrug: 7 ton

Re: KL15, succes.

Indlæg af KL2 eren » 14 jan 2010 21:48

Hej igen Bo nu kommer der flere spørgsmål.

Jeg har kigget på styringen til den der multi 22. der er ingen display til den kan jeg bruge det der sidder på fyret? det er en economic 3000! og kan den kører med iltstyring?

http://www.fortunagroep.nl/cv/downloads ... nglish.pdf

Det med akkutanken håber jeg der er nogle herinde der kan, der kan hælpe med.
Kender du evt. nogle der ved noget om det?

Mvh Mads

madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: KL15, succes.

Indlæg af madsen12345 » 14 jan 2010 22:38

Hej Bo , har du nogen ide om hvad sådan en styring den koster, og kan man salv skifte den?. Mvh Madsen.


Besvar