Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Piller i askeskuffen

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Allan1310
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 28 sep 2009 18:38
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 2 gange

Piller i askeskuffen

Indlæg af Allan1310 » 11 jan 2010 17:48

Hejsa...

Jeg har nogle uforbrændte piller i askeskuffen og jeg kan se, at når renseprogræmmet kører, så blæser der en hel del piller direkte derned. Under alm. drift, ryder der også konstant lidt piller ned i askeskuffen. Men der er også lidt alm. aske (kaffebrun) dernede, så et eller andet sted må den jo køre nogenlunde okay.
Jeg syntes at pillerne ligger langt ude på hærden, er der noget jeg kan gøre ved det.

Mine opservationer gjorde jeg ved en læst på 82% last
Kedlen er en Woody med version 6.05 styring


Mvh. - Allan


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Piller i askeskuffen

Indlæg af Frank_Rasmussen » 11 jan 2010 19:37

Er herden ren?

Allan1310
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 28 sep 2009 18:38
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Piller i askeskuffen

Indlæg af Allan1310 » 11 jan 2010 20:21

Ja, den er ren, eller det var den igår, der rensede/skrabede jeg de slagger af der lå på den...


Mvh. - Allan

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Piller i askeskuffen

Indlæg af Frank_Rasmussen » 11 jan 2010 20:33

Hvad er blæserhastighed under rensning?

Hvad er din Mætning høj?

Har du lavet 'Synlig røg ud af skorsten'-justeringen? (se evt. http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf )

Allan1310
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 28 sep 2009 18:38
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Piller i askeskuffen

Indlæg af Allan1310 » 12 jan 2010 07:35

Hej Frank

Blæserhastigheden er 70% og det kører med et interval på 20 min. og den blæser i 15 sek.

Mætningen er 3,44% ved lav ydelse og 28,90% ved høj ydelse.
Autoberegning er slået til, så mætningen kan jeg vel ikke justere på, uden at jeg sætter det i manuel/hånd?

Jeg har generelt svært ved at se røg fra min skorsten, der skal helst være helt klart vejr og vindstille, ellers kan jeg ikke se noget røg, for der kommer kun meget lidt af det. Jeg har haft lavet "Synlig røg ud af skorstenen", men lige nu, er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal starte med.
Vi er enige om at det er under "Korrektion" at jeg skal justere på blæseren, ikk....
Jeg har en ide om, at når jeg får min Interface og iltsonde købt og installeret, så vil det gøre det nemmere at gå ind og se, ved hvilken last at problemerne er og tyringen vil vel også ved hjælp af iltsonden, selv hjælpe med reguleringen af iltoverskudet. Er der andre sikkerhedsforanstaltninger/hjælpeenheder man kan købe og installere og som evt. giver et endnu bedre overblik over hvordan at kedlen/brænderen kører?


Mvh. - Allan


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Piller i askeskuffen

Indlæg af Frank_Rasmussen » 12 jan 2010 20:18

Er standardværdien for 'Rense blæs' ikke noget med 50%, og 'Rense tid' er 4-5 sekunder?

Og hvis du ligefrem har set rensningen blæse piller ud af herden, så kan du jo forsøge at sætte en af eller begge de to parametre ned.

Ellers siger man normalt, at sorte piller i askeskuffen betyder for meget luft (ret i Korrektion-menuen) ved Blæs Lav, Middel og/eller Høj.

Når du har tastet skortstenstræk og snegle ydelsen på 360 sek., så regner en version 6-styringen mætning lav og høj ud (og pause mængde, som vist ikke bruges meget mere, og eltændningens mængde).

(Tidligere skulle man i nogle versioner selv ud om kigge på et papir og aflæse mætning lav og høj mm.). Derefter, kan man for mig at se, lige så godt sætte Autoberegner til 'Nej', da den derefter kun virke som spærre for manuel ændring af mætningerne mm.

Det er i princippet ligegyldigt, om man justerer på mætning eller på blæs, da det er blandingsforholdet, der er afgørende. En version 6 lægger op til at korrigere blæs i Korrektions-menuen; men man skal selvfølgelig sørge for ikke at få for store pillemængde ved 100% ydelse, eller for små ved 10%. Der er nogle billeder i version 6-manualen til hjælp.

Hvad kan man gøre, hvis man er usikker...tja, man kan jo prøve et opstartsbesøg http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=31&m ... FEC0683E29. Jeg har ikke selv prøvet; men jeg synes, at det lyder som en rigtig god ide, som let kan tjene sig selv ind...Meget prisværdigt at nogle (bl.a. Jubilæum-modellen) bliver solgt med opstartsbesøg.

Iltstyring gør ikke den manuelle indstilling lettere. Tværtimod. Først indstiller man uden iltstyring (eller med iltstyringen sat i vis), og derefter indstiller man iltstyringen.

Iltstyringen prøver derefter inden for visse grænser at holde forbrændningen på det den er justeret til...

sødring
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11 jan 2010 08:55
Mit fyr: woody 16kw på418 opop kedel version 6,01
Areal: 110m2 i to plan
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Dagligt forbrug: 20 25kg
Årligt forbrug: ca 4 ton
Geografisk sted: sødring

Re: Piller i askeskuffen

Indlæg af sødring » 13 jan 2010 09:17

Allan1310 skrev:Hej Frank

Blæserhastigheden er 70% og det kører med et interval på 20 min. og den blæser i 15 sek.

Mætningen er 3,44% ved lav ydelse og 28,90% ved høj ydelse.
Autoberegning er slået til, så mætningen kan jeg vel ikke justere på, uden at jeg sætter det i manuel/hånd?

Jeg har generelt svært ved at se røg fra min skorsten, der skal helst være helt klart vejr og vindstille, ellers kan jeg ikke se noget røg, for der kommer kun meget lidt af det. Jeg har haft lavet "Synlig røg ud af skorstenen", men lige nu, er jeg lidt i tvivl om hvad jeg skal starte med.
Vi er enige om at det er under "Korrektion" at jeg skal justere på blæseren, ikk....
Jeg har en ide om, at når jeg får min Interface og iltsonde købt og installeret, så vil det gøre det nemmere at gå ind og se, ved hvilken last at problemerne er og tyringen vil vel også ved hjælp af iltsonden, selv hjælpe med reguleringen af iltoverskudet. Er der andre sikkerhedsforanstaltninger/hjælpeenheder man kan købe og installere og som evt. giver et endnu bedre overblik over hvordan at kedlen/brænderen kører?


Mvh. - Allan
Hej jeg har også sådan et fyr jeg har lige fået at vide af min montør renseblæs 35-40% hver 10min i 13 til 15cek. det virker perfekt

Allan1310
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 28 sep 2009 18:38
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Piller i askeskuffen

Indlæg af Allan1310 » 13 jan 2010 10:02

Hej Sødring

Tak for dit svar og gode råd.

Jeg er også lige nød til at indrømme over for Frank, at min rensningen af herden ikke har været opimal, da jeg kun har renset oven på herden. Igår slog det mig, at der måske også skulle renses under selve hulpladen (har faktisk altid troet at den selv ville holde sig ren pga. den konstante luft, men det gør den absolut ikke). Her til morgen tjekkede jeg så askeskuffen og den var som jeg havde håbet på, næsten tom og den aske der var der, havde den fineste kaffebrune farve.

Tak for hjælpen.


Mvh. - Allan


Besvar