Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

udskiftning af rapsoliefyr til pillefyr

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
storebjoern
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 jan 2010 20:22

udskiftning af rapsoliefyr til pillefyr

Indlæg af storebjoern » 11 jan 2010 20:32

Hej alle sammen.
Jeg håber at der nogle herinde der kan svare på mine spørgsmål.
jeg har idag et kroll rapsolie fyr som jeg vil udskiftet til et pillefyr.
Jeg har set på et Scotte.
Jeg har 264 kv der skal opvarmes, bruger normalt omkring 3000 liter raps olie om året. Ja iår må jeg nok bruge 4000 L.
Problemet at det ikke altid til at få en olie som er iorden, og så stoppe fyret med at lave varme.

Så mit spørgsmål er:
Et scotte pillefyr på 24KW med en Opop kedel på 16-24 KW, vil jeg kunne opvarme mit hus med det?
En anden ting er, jeg har læst en del på dette forum, er Scotte en god vare, eller skal jeg gå efter noget andet?


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: udskiftning af rapsoliefyr til pillefyr

Indlæg af thoken » 11 jan 2010 20:54

storebjoern skrev:Hej alle sammen.
Jeg håber at der nogle herinde der kan svare på mine spørgsmål.
jeg har idag et kroll rapsolie fyr som jeg vil udskiftet til et pillefyr.
Jeg har set på et Scotte.
Jeg har 264 kv der skal opvarmes, bruger normalt omkring 3000 liter raps olie om året. Ja iår må jeg nok bruge 4000 L.
Problemet at det ikke altid til at få en olie som er iorden, og så stoppe fyret med at lave varme.

Så mit spørgsmål er:
Et scotte pillefyr på 24KW med en Opop kedel på 16-24 KW, vil jeg kunne opvarme mit hus med det?
En anden ting er, jeg har læst en del på dette forum, er Scotte en god vare, eller skal jeg gå efter noget andet?
Hej!
Scotte er ganske udmærket(jeg er nok lidt farvet, da jeg selv har en scotte :oops: )
Hav en ekstra eltænder, og en lysføler liggende så er du godt kørende.
Du skal bare købe 16 kw modellen, den er mage til 24 kw, bortset fra at der er ændret lidt i bl.a. blæser parametre i styringen, det kan du sagtens gøre selv!
Jeg synes det er et driftsikkert fyr, hvor man for en rimelig pris kan tilkøbe en masse ekstra udstyr, alt efter hvor nørdet man er!
De eneste gange mit fyr er gået ud er når jeg har glemt at fylde piller i magasinet :roll:
Der er desuden super tilbud på scotten flere steder iøjeblikket p.g.a NBE 10 års jubilæum!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: udskiftning af rapsoliefyr til pillefyr

Indlæg af Ole S. » 11 jan 2010 20:56

Hej
Ingen tvivl om at en Scotte er her du får aller mest for pengene, og med mange muligheder i styringen. Om det er en god vare, tja så må du nok definere nærmere, hvad "god" er for dig. :)
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

storebjoern
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 jan 2010 20:22

Re: udskiftning af rapsoliefyr til pillefyr

Indlæg af storebjoern » 11 jan 2010 21:17

Et fyr der virker hele tiden "ja speciel" om vinteren, da jeg iøjeblikket må stå op imellem tre til fire gange om natten for at holde varmen i huset. Ikke et fyr som hele tiden går istykker. Det er det jeg mener er en god vare, Ole S.
Og til Thoken, ja det kan godt være at du er farvet af at du har en Scotte, men som du kan læse af mit indslag, så er jeg meget træt af mit rapsolie fyr, så det er også vigtigt at få svar fra dem som har et godt fyr.
Men hvorfor kun en 16 KW og ikke et 24 KW.
Hvis jeg skal bruge de omregningstabeller som der er, så skal jeg bruge min. 20KW til mine 3-4000 L rapsolie. og jeg vil også gerne have lidt mere i overskud end det jeg har idag. Jeg har nemlig fundet ud af at en 20 KW rapsbrænder er lige i underkanten af hvad der skal bruges til 264 Kvm.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: udskiftning af rapsoliefyr til pillefyr

Indlæg af Ole S. » 11 jan 2010 21:29

storebjoern skrev:Et fyr der virker hele tiden "ja speciel" om vinteren, da jeg iøjeblikket må stå op imellem tre til fire gange om natten for at holde varmen i huset. Ikke et fyr som hele tiden går istykker. Det er det jeg mener er en god vare, Ole S.
Og til Thoken, ja det kan godt være at du er farvet af at du har en Scotte, men som du kan læse af mit indslag, så er jeg meget træt af mit rapsolie fyr, så det er også vigtigt at få svar fra dem som har et godt fyr.
Men hvorfor kun en 16 KW og ikke et 24 KW.
Hvis jeg skal bruge de omregningstabeller som der er, så skal jeg bruge min. 20KW til mine 3-4000 L rapsolie. og jeg vil også gerne have lidt mere i overskud end det jeg har idag. Jeg har nemlig fundet ud af at en 20 KW rapsbrænder er lige i underkanten af hvad der skal bruges til 264 Kvm.
Hej
Ok, jammen så kan vi jo svare. :)
Jeg har bestemt ikke indtryk af at en Scotte går i stykker tit. Men det er selvfølgelig ikke vedligeholdelsesfrit, kræver en ugentlig rensning, og bruger man ca en halv time på det, så tror jeg man er kørende. Men det er jo ren luksus i.f.t det du har nu. :D :D :D
Som sagt et fint fyr til pengene, med en ret god virkningsgrad. Vil du ha lidt bedre display, kan du jo evt. overveje en Woody f.eks. med den nye kedel, med en lidt bedre virkningsgrad, dog også noget dyrere.
http://www.hedestoker.dk/shop/item.asp?id=2952
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: udskiftning af rapsoliefyr til pillefyr

Indlæg af Frank_Rasmussen » 11 jan 2010 21:48

I følge http://nordjyskbioenergi.noweb.dk/index ... umentId=43 skulle en 16 kW Scotte svarer til et årligt olieforbrug på op til 6000 l.

16 kW bliver jo også solgt som velegnet til 250 m2 opvarmet bolig (hvordan man så lige kan sige noget så generelt :) )

Brænderen i et 16 kW og 24 kW-anlæg skulle være nøjagtig ens. Faktisk er blæseren ens op til og med 60 kW, og den intern snegl er ens op til 30 kW).

Den eneste forskel på et 16 kW og et 24 kW-anlæg skulle være prisen...og standard-værdierne i styringen, som man selv kan ændre...

Der er mindst en (Bylov), som er lidt stram i betrækket efter at have købt et 24 kW-anlæg..

PS: Du har vel set viewtopic.php?f=102&t=6646

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: udskiftning af rapsoliefyr til pillefyr

Indlæg af Ulrik » 11 jan 2010 22:11

Hvad med kedlen, den skal vel være 24 kw?
MvH Ulrik©

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: udskiftning af rapsoliefyr til pillefyr

Indlæg af Frank_Rasmussen » 11 jan 2010 22:20

Samme Opop Kedel H418 http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=5&md ... A9FD280326, som står til ydelse 16-24 kW.

(se evt også http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=5&md ... A9FD280326)

PS: Ser at tilbudet måske allerede løber ud ved midnat for q-pro...tid til en hurtig beslutning :) Det er som regel de bedste..

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: udskiftning af rapsoliefyr til pillefyr

Indlæg af salemander » 12 jan 2010 18:40

jeg ved godt at det er lidt uden for indlæget men hvad er det for et mærke rapsoliebrænder at du har i dag??? og hvor får du olien fra??
Du kunne måske prøve med en anden type olie. Du eks hvis prøve fiske olie eller bio diesel det har jeg selv prøvet og det brænder virkelig godt specielt bio dieselen men også noget dyrere end fiskeolien .Fiskeolien kan godt være lidt mere vanskelig fordi at der godt kan være nogle fiskeben der i men det afhænger også af hvor meget man vil give pr liter.Jeg løste problemet med fiskebenene med et godt gammel dags oliefyrs filter så skulle jeg kun rense filteret engang om ugen
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

storebjoern
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11 jan 2010 20:22

Re: udskiftning af rapsoliefyr til pillefyr

Indlæg af storebjoern » 12 jan 2010 20:07

salemander, jeg har en Kroll 20 UB KW, og i øjeblikket får jeg olie fra St. Heddinge. i de tre 1/2 år jeg har haft dette hus med rapsoliefyr, jeg har brugt mange, mange liter forskellige olie.
Det første år brugte jeg næsten 5000 L alene på vinteren, biodiesel, fiskeolie, dyreolie, rapsolie, rapsolie med affaldsstoffer i. Jeg fik olie fra Fåborg, Rødby og et sted mere som jeg ikke kan huske. Sidste år fik jeg olie fra sydenegi i Esbjerg, det var godt, men de levere ikke mere til sjælland eller øerne herovre. Markedet er simplehen fyldt forhandler som ikke har god olie. Og finder man et sted er det ikke sikkert at man kan få olie derfra næste gang, for så er der udsolgt.
Så derfor har jeg opgivet med rapsoliefyr.


Besvar