Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Råd søges

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Råd søges

Indlæg af Ulrik » 06 jan 2010 20:04

Så må du se om du ikke kan udnytte noget af den varme der ryger ud i skorstenen.
Jeg ved at Pelle har bygget en radiator sammen med sig røgrør for at udnytte den høje skorstens temperatur.
MvH Ulrik©


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Råd søges

Indlæg af John Skov Jensen » 08 jan 2010 19:20

Hej Kim
Jeg indkøbte en dragex trækstabilisator og monterede den på røgrøret mellem kedel og skorsten. Det er bare sådan at når min skorsten er helt kold er trækket et sted mellem lille og meget lille, og i hvertfald så lidt at røgsugeren sørgede for at der i starten af en fyring blev et lille overtryk i skorstenen med det resultat at røgen væltede ud af trækstabilisatoren. Den slutter nemlig ikke helt tæt når den er lukket. Så den blev pillet af igen omgående og planen er at jeg vil prøve at montere den nederst i skorstenen, 60cm under røgrøret, for at se om det ikke skulle fungere bedre. Jeg er bare ikke kommet så langt endnu, desværre. Hvis ens skorsten aldrig nåede at blive helt kold ville det problem her sikkert ikke opstå da der så altid vil være et vist træk også ved opstart.

Ang den artikel mejeristen nævner, mon ikke det er denne her
http://www.fyens.dk/article/600653:Boli ... toert-trae
Sagen er bare at han saver hele røgkassen helt af og monterer extra køleribber på bagsiden af kedlen, en ikke helt nem løsning.

mvh
John

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Råd søges

Indlæg af pelle » 08 jan 2010 19:44

Hvis man har plads bag kedlen, kan man forsøge sig med dette.
solvarme 434.jpg
solvarme 436.jpg
solvarme 437.jpg



Der er ikke ændret noget ved kedlen. Røgkøleren indeholder kun 4 liter vand og har en overflade p 1 m2. Den er sat til en halvtommer studs i bunden af kedlen. Der man fylder vand på anlægget . Når pumpen kører ind ved returen på kedlen , presses der vand ud af det hul , op igennem røgkøler og fra røgkøler ind på fremløb. På denne måde er røgkøler shuntet. Sammen med retardere i kedlen har dette sænket røgtemp. ned til 100 grader.

Jeg har brugt dette i et helt år nu og det fungerer godt. Skorstensfejeren har ikke sagt noget til det.

Røgkøleren er nem at feje, er lavet af 60x60 mm firkant rør og har kostet 1000 kr incl materialer og løn.
solvarme 068.jpg
retardere
med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Råd søges

Indlæg af mejeristen » 08 jan 2010 20:33

John Skov Jensen skrev:.

Ang den artikel mejeristen nævner, mon ikke det er denne her
http://www.fyens.dk/article/600653:Boli ... toert-trae
Sagen er bare at han saver hele røgkassen helt af og monterer extra køleribber på bagsiden af kedlen, en ikke helt nem løsning.

mvh
John
Jeps det er den, men enig en røgkasse som tidligere beskrevet er sikkert både nemmere at lave og billigere. og nok lige så god
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Råd søges

Indlæg af John Skov Jensen » 08 jan 2010 20:45

Pelle, kan du ikke prøve at lave en lille skitse der viser vandkamre osv i din røgkøler. Lavede du den selv eller fik du nogen til det??

mvh
John


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Råd søges

Indlæg af pelle » 08 jan 2010 22:40

Hej

Nu har jeg prøvet at tegne denne røgkøler. Den er fremstillet i alm. sort jern. Tror profiler er 2,7 mm i gods.

Min kedel shuntes ved 61 grader. Det er altså temp. på vandet ind i røgkøler og det går ud af røgkøler med en temp. på 80-90 grader. Vandets hastighed, kender jeg ikke, men røgtemp. er nede på 100 grader når kedlen rigtig arbejder for fulde knald.

Om kedlen hedder vigas, orlan eller atmos er ligegyldigt. De virker på samme måde, med undtagelse af at atmos har røgsuger.
Det virker fint for mig, men når jeg tænder op, må jeg ikke glemme kedlen, så begynder det at koge i røgkøler. Det sker der nu ikke noget ved. Men bør undgåes. Det er da nok også den eneste hage jeg lige kan se. Men, som sagt virker det godt for mig. Jeg kan dog ikke give nogen garanti for andres vedkommende, men det bør dog give et fingerpeg om at det kan sænke røgtemp.

Nej. Det er ikke noget jeg har svejset. Dertil rækker mine evner ikke. :)

Jeg fik en smed til det. Det tog ham ikke lang tid. Han har også valset de røgrør og han har brugt elektrodesvejser.


røgkøler.JPG
solvarme 890.jpg
Den sorte termometer viser temp. fra kedlen . Den hvide er temp. fra røgkøler.
solvarme 892.jpg
temp til røgkøler. ligger konstant intil akkutank er helt varmet op. Det er jo den temp. shunten er fremstillet til.
solvarme 896.jpg
røgtemp. efter røgkøler.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Råd søges

Indlæg af pelle » 08 jan 2010 23:22

Lige et par kommentarer. Det var ikke elektrodesvejser, men co2 smeden brugte.

Laver man sådan en røgkøler, er det tilrådeligt at rense både kedel og røgkøler samtidigt. Har prøvet kun at rense røgkøler og undlade kedlen. Så kom vand temp. sku op på over 100 grader efter røgkøler. Så hellere rense kedlen og undlade røgkøler end omvendt....

Nå ja. Jeg har også bukket nogle patent bånd som retarderne lige som dem længere oppe i tråden. De er også proppet op i røgkøler.
De er fine at have til at regulere med. Måske skal der kun bruges et par stykker eller ingen eller måske skal alle huller fyldes ud.

Men igen.. Det funker fint for mig. Når man har noget der virker godt, syntes jeg bare godt man må fortælle det til andre.

Det er dog vigtigt at en røgkøler shuntes. Ellers vil den ikke blive ret gammel. Præcis som med en plade kedel.

Naboen har også røgkøler på hans halmkedel. Han har brugt en gasflaske, som han har lagt 3 tommer damprør ind i. Det har også givet ham en god besparelse på halmen. Det kan jo laves på mange måder. :)

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Råd søges

Indlæg af John Skov Jensen » 09 jan 2010 08:22

Pelle, jeg er ikke helt sikker på at jeg har fattet det godt nok til at kunne tegne det inde i mit hoved.
Er det i gabet/spalten mellem firkantprofilerne og i gabet/spalten mellem yderskallen og profilerne at vandet befinder sig??
Kunne du f.eks tegne hvordan den ser ud hvis man savede hele røgkøleren over på miden og kikkede ind i enden af dette snit, samt en tegning der udelukkende viser de to endestykker der svejses på til sidst med røgrørs studser og renselåge på.

mvh
John

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Råd søges

Indlæg af pelle » 09 jan 2010 09:03

John Skov Jensen skrev:Pelle, jeg er ikke helt sikker på at jeg har fattet det godt nok til at kunne tegne det inde i mit hoved.
Er det i gabet/spalten mellem firkantprofilerne og i gabet/spalten mellem yderskallen og profilerne at vandet befinder sig??
Kunne du f.eks tegne hvordan den ser ud hvis man savede hele røgkøleren over på miden og kikkede ind i enden af dette snit, samt en tegning der udelukkende viser de to endestykker der svejses på til sidst med røgrørs studser og renselåge på.

mvh
John
Hej

Det der er tegnet blåt, er vandet. Jeg har tegnet så køler. Der er så 3-4 mm der hvor vandet ligger mellem de firkantede profiler og kassen.

Ja, køleren er jo lavet i tre dele. først svejser man det vandbårne. og trykprøver. dernæst sætter man kasserne på i enderne.
røgkøl.JPG
mvh
Pelle
Last edited by 1 on pelle; edited 9 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Per A
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 okt 2008 14:56
Mit fyr: Bio Comfort og Atmos 32 KW
Areal: 230 m 2
Brændsel: DLG piller, 8 mm
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: v.Hobro

Re: Råd søges

Indlæg af Per A » 09 jan 2010 09:10

Hej Atmosfolk!
Jeg har prøvet forskellige ting, men har ikke en sikker løsning på problemet med for høj røgtemp.
Der er mont. trækstabilisator på røgrør og dette hjælper sikkert når det blæser.
Jeg har også en dims der kan regulere røgsugerens omdr. trinløs - mellem 125 volt og 230 volt.
Også dette virker, men så sker der dette at dels varer det længere med at fylde akkutanken og
så skal der rages i brændet så det falder ned til skrippen da der ej er sug nok til at hente flammen længere oppe i brændkammeret. Nu er jeg hjemme hele dagen så dette kan jeg leve med, men for Jer der skal hjemmefra er det mindre godt. Løbehjulet / røgsuger har jeg også opereret på. Jeg har klemt 3 af de 6 flapper ind på plads - der er fin balance da der intet er fjernet

Dette med forbrug af brænde er ikke nemt at sammenligne. men da jeg vejer brænde af hver dag
så kan jeg sammenligne mit eget forbrug. Dette er 45-55 kg grantræ i disse kolde dage med en vandprocent på 8-12 procent vand.
Een ting er sikkert - suget i kedelen er - uden visse forholdsregler - enormt, men det ser flot ud med den store stikflamme i bunden og dette sikrer nok også en ren forbrænding.

Per


Besvar