Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til valg af fyr/brænder (igen igen!)

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
NLA
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 06 jan 2010 21:05
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 160
Brændsel: 8mm pt. fra stampemøllen
Årligt forbrug: Håber på 5-6 ton
Geografisk sted: 4200 Slagelse

Hjælp til valg af fyr/brænder (igen igen!)

Indlæg af NLA » 06 jan 2010 21:27

Hej alle! er ny herinde, og endnu ikke pillemisbruger :) Vi har lige købt en nedlagt landejendom, med dertil hørende oldgammelt oliefyr. Det er ca.130kvm. delvist fornuftigt isoleret, dvs. køkken/bad/bryggers ialt ca.40-50kvm. er nyt og velisoleret med gulvvarme, ellers generelt 100mm. isolering. Jeg har ikke mulighed for opbevaring af korn/flis mm. altså regner jeg med,at slæbe piller i sække(av min ryg) :) Jeg har snuset lidt omkring herinde på forum, og det lyder som om at en woody 16kw kunne være sagen for mig, hvad mener i???
Det skal installeres, i en tilstødende staldlænge der er indrettet med fyrrum. Jeg er blevet anbefalet, af en bekendt(vvsèr) at få installeret en KSM stoker,men som jeg ser det, er det overkill da jeg ikke regner med at kunne udnytte dens potentiale.Jeg kunne også forestille mig ,at den er lidt dyrere :) Hvad vil i anbefale? hvorfor? og hvorhenne handler jeg det?? :)
Scotte 16kw v.6.16(tror jeg) på OPOP 418,180l rustfri VVB til 160kvm i 1,5 plan fra 1877 middel isolering.


Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Hjælp til valg af fyr/brænder (igen igen!)

Indlæg af Jan_Al » 06 jan 2010 21:39

Hvorfor er det overkill med en KSM? Effektmæssigt en den jo mindre end Woddy og de fleste andre pillebrændere. Kort og godt: Kan det gå gå igennem sneglen, så æder den det og hvis ikke, så er der en stor lem hvor du hælder det ind :great: Enkelt og solidt kram, sådan en KSM :great:

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Hjælp til valg af fyr/brænder (igen igen!)

Indlæg af Jens » 06 jan 2010 21:42

Du er fejl på den, - en KSM er MEGET dyrere end et billigt pillefyr :)

Men Jan_Al har givetvis ret i at det er et godt fyr.

Et pillefyr lyder som et fornuftigt valg til dine kvm, - synes du skal kigge på tilbuddet på en Scotte, som findes her på siden, det er i mine øjne et kanon tilbud .... som vist gælder til den 10. jan.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

NLA
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 75
Tilmeldt: 06 jan 2010 21:05
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 160
Brændsel: 8mm pt. fra stampemøllen
Årligt forbrug: Håber på 5-6 ton
Geografisk sted: 4200 Slagelse

Re: Hjælp til valg af fyr/brænder (igen igen!)

Indlæg af NLA » 06 jan 2010 21:48

Jan_Al skrev:Hvorfor er det overkill med en KSM? Effektmæssigt en den jo mindre end Woddy og de fleste andre pillebrændere. Kort og godt: Kan det gå gå igennem sneglen, så æder den det og hvis ikke, så er der en stor lem hvor du hælder det ind :great: Enkelt og solidt kram, sådan en KSM :great:
Med overkill mener jeg selvfølgelig, at den kan æde det hele sådan en KSM ,men jeg vil i praksis kun komme til at bruge piller. :)
Scotte 16kw v.6.16(tror jeg) på OPOP 418,180l rustfri VVB til 160kvm i 1,5 plan fra 1877 middel isolering.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hjælp til valg af fyr/brænder (igen igen!)

Indlæg af Landbo » 08 jan 2010 22:35

Hej Nla.

Vil også anbefale dig et pillefyr af en eller anden slags. Hvilket mærke vil jeg helst ikke klove i, men kun anbefale dig at kigge lidt på virkningsgraden af fyret. Nogle modeller har kun en virkningsgrad på under 85% ved 3o% drift. Den burde ligge op nær de 90 ! Ved 100% drift bør virkningsgraden være 90% eller bedre. Du finder værdierne på anlægets prøveattest.

Kan oplyse dig, at den KSM der omtales, høre til i den dårlige (ringe) gruppe hvad 30% virkningsgrad angår.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hjælp til valg af fyr/brænder (igen igen!)

Indlæg af thoken » 09 jan 2010 00:29

Hej!
Jeg er overbevist om at det vigtigste er virkningsgraden ved lav last. Min scotte kører en stor del af året mellem 20-40 % ydelse(den er 16kw), og det det handler om her er evnen til at køre stabilt med et lille bål, og kedlens evne til at optage varmen.
Og så er der jo den mega store fordel at mange pillebrændere kan progammes til sommerdrift, dvs. starte op på bestemte tidspunkter og kun varme vvb op. Om sommeren laver jeg varmt vand med ca 3-3,5 kg piller i døgnet, det kan vist ikke gøres meget billigere(jeg kan ihvertfald ikke forrente et solfanger anlæg med en fornuftig tilbagebetalingstid)
Der findes dog også få stokere der selv kan tænde op(bl.a. benekov), men det er de færreste, og dermed kører de jo med en dårlig virkningsgrad om sommeren, da de er nødt til at pausefyre(=rent spild)

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Besvar