Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr hvad skal jeg have

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af Jens » 05 jan 2010 17:16

Har du iøvrigt set den TwinHeat M40 (48kw), som er til salg her på stokerpro

viewtopic.php?f=28&t=6678

Den kan tage 110 cm træstykker og der er mulighed for at fyre med korn, som vel er billigste næst efter gratis træ.

Forbrændingen af brænde er naturligvis ikke så optimal som i en gasogen-kedel, men formodentlig på højde med dit halmfyr (bare noget jeg tror).
Til gengæld synes jeg muligheden for at kunne fyre med korn kan opveje rigtig meget, det er ikke sikkert du synes det er så sjovt at rende og fylde pinde på om en 4-5 år.

Det er da vist ikke så frygtelig langt fra hvor du bor, så du kunne altid prøve at kigge på den, - når du har fået dig gravet ud 8)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af mejeristen » 05 jan 2010 20:18

KimK skrev:Ja det skulle jo ske, men historien er da god. Kedlen begyndte i nat at være mærkelig :oops:

Tanken var 60 i top og 40 i bund, havde haft en smed på om eftermiddagen, som udluftede og sagde, nu var alt fint. At manometeret på toppen af kedlen var på 0 og ikke 0,5 som den plejer, det betød intet. Nå men kl 22 fyrede jeg op det var jo det tanken ville ha. 8) Den frøs jo icon_cheesygrin.gif

Kl. 0200 vækkede konen mig, "det lyder som om der er luft i pumpen igen", Tja, muligt tænkte jeg, men jeg kunne da lige mande mig op til, at gå ud og kigge. :shock: :shock: Det var damp der kom ud af ekspansionen. Set i bakspejlet lignede det faktisk lidt et lille lokomotiv. Afsted i kun det mest nødvendige over gådsplads til fyr rum.

Jeg ved godt, at jeg er fræk i underbukser, men genert blev jeg "og LØB min vej" da kedlen tilsyneladende ville danse med mig. Den hoppede rundt på betonen. Godt konen ikke så det, så var det sku nok svært at virke overbevisende maskulin på onsdag.

Aldrig har jeg prøvet noget ligende, det smældede og bragede. Tanken var stadig på 60 i top og 40 i bund, men det lød akkurat som en der spillede på bongotromme fra den. Jeg mandede mig nu op :wink: og krøb ind og åbnede for noget vand. :wink: og så LØB jeg ud igen for nu gik det da helt sjovt til derinde, det lød faktisk som om, at kedlen udvidede sig, som information lyder det som enn let skrigende lyd, kombineret med lyden af kinesere der sprang i rørene.
Med ørene nede og maskuliniteten i bund, men sjovt nok frøs jeg ikke, gik jeg ind til fruen og forklarede, at det var som det skulle være, men jeg lukkede lige lidt vand på, bare for at være på den sikre side :oops:. Larmen fra pumpen forsvinder når der ikke er mere luft i systemet. Noget har jeg da lært herinde :great:

I dag lukkede jeg så igen vand på, det gik rigtigt godt, jeg vidste jo den var tom, jeg fyldte og fyldte,Luftventilerne vislede sødt og alt var som det skulle være, lige indtil der kom vand ud af skorstenen.

Tja mon ikke jeg skal få fat i en ny kedel engang i den nærmeste fremtid.

AV for den. har også prøvet at koge en kedel tør, så kan man mange ting meget hurtigt og det på sikker afstand. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif :wink:
Håber du har alt. varme i hytte i disse dage
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

KimK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29 dec 2009 09:40
Mit fyr: CTC 45 KW & Atmos Dc75
Areal: ca 800
Brændsel: alt
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kjemtrupvej 20 Nørager

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af KimK » 05 jan 2010 20:23

Nej ingen varme så smeden og jeg skal i morgen skaffe en ny kedel og igang. Håber i er friske på råd. Jeg køber nok en kedel 70+kw. Men er i tvivl om mærket. Vil have noget der virker i lang tid og som kan varme mange liter vand på en optænding. Har kigget baxu men de er sku lidt kleine. Så er der orlan atmos mm. Men hvad med rengøring osv.

Har kun til i morgen med til at beslutte mig så kom glad med ros og ris til fabrikater af store kedler

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af Jens » 05 jan 2010 22:15

Føj for en situation at være i :( (Men historien var godt fortalt :wink: )

Personlig så ville jeg vist i første omgang opsætte et oliefyr eller pillebrænder (brugt eller nyt), som kunne løse det akutte opvarmningsproblem, og som fremover vil kunne bruges som backup i forbindelse med bortrejse ved ferie og lign.

Det med at skulle vælge det rette fastbrændselsfyr "over-night", det er dælme en svær opgave :|
Der er ikke så mange med erfaringer i den størrelses kedler, og jeg tror bestemt du vil vinde ved at udskyde den beslutning til du har undersøgt markedet bedre.
Det bedste ville nok være at kunne se dem på eks Landskue i Herning, hvor alle de store vil være og du kunne sammenligne dem mere direkte.

En stor Atmos kunne være en løsning, men du ville få langt den bedste udnyttelse af den, hvis du kunne få monteret en ekstra røggas-køler på den, i stil med den brugeren Pelle herinde har fået en smed til at lave. Behøves jo ikke være på med det samme, blot der er tænkt på muligheden når røgrøret føres.

Jeg ville selv stadig, hvis pengene var til det, og der er mulighed for opbevaring af korn, nok gå efter en TwinHeat M-et-eller-andet.
Du har stadig mulighed for at brænde noget træ af, og samtidig muligheden for automatisk fyring med korn, hvis du engang ikke har tiden/muligheden for at fylde pinde på (man kan jo blive ramt af sygdom eller andet, som umuliggør manuel fyring)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Henning H
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 10 nov 2007 21:28
Mit fyr: Twin Heat CPI 12
Areal: 225
Brændsel: Træpiller/Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8800
Årligt forbrug: Anslået 6-7 ton
Geografisk sted: Viborg

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af Henning H » 05 jan 2010 22:51

Du bor i Nørager. Der er ikke langt fra Nørager og til Gedsted, hvor Twin Heat bliver lavet. Det er rart at vide at der ikke er langt til fabriken hvis uheld er ude.

Servicen er også noget man skal have med i sine overvejelser.

Jeg havde en medbringer til omrøreren der var defekt, den blev hurtigt ombyttet.

Hilsen

Henning


KimK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29 dec 2009 09:40
Mit fyr: CTC 45 KW & Atmos Dc75
Areal: ca 800
Brændsel: alt
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kjemtrupvej 20 Nørager

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af KimK » 06 jan 2010 17:59

Ja så er jeg ved at bestemme mig, bliver en Atmos dc-75 så burde den være stor nok.

Men heldivsi orienterede min smed "den ny" mig om at mit anlæg var ulovligt sat sammen, min åbne ekspansion sidder på stuehuset ca 40 meter væk og er først ført ned i jorden så op på taget. Så nu må advokaten i arbejdstøjet :twisted: .

Mon ikke det er ejerskiften der napper det meste af regningen på omkring 65000, installeret.

Ringede til Finn, fik en super service, men vælger nok det firma som ejerskifte forsikringen sendte ud, sparer mig en masse dokumenttions besvær.

Men ros til Altona, dog var der ikke nogen Atmos på lager selv om der stod på hjemmesiden de var hjemme.

Men får den installeret Onsdag, så skal i sku se billder af sådan en svend, tror jeg med stolthed kan sige a der er en af de større kedler også herinde 8)

Kim

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af mejeristen » 06 jan 2010 19:32

AAJJ. du blir sgu nødttil at holde os opdaterede mht sagens udvikling icon_cheesygrin.gif ÆLLSKEER sladder icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

KimK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29 dec 2009 09:40
Mit fyr: CTC 45 KW & Atmos Dc75
Areal: ca 800
Brændsel: alt
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kjemtrupvej 20 Nørager

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af KimK » 06 jan 2010 20:49

Sladder :shock: , nej det er ikke noget for mig. Kvinder sladre. Mænd deler informationer.

Men jeg skal nok holde dig informeret icon_cheesygrin.gif .

KimK

KimK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29 dec 2009 09:40
Mit fyr: CTC 45 KW & Atmos Dc75
Areal: ca 800
Brændsel: alt
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kjemtrupvej 20 Nørager

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af KimK » 13 jan 2010 17:53

Så var det dagen inden dagen. I morgen tidlig skulle smedene installere mit nye Atmos, men så var det pludselig blevet væk. Atmos havde bekræftet over for Passat. Men så kom fakturaen til Passat fabrikken og så var der pludselig ingen kedel. :evil: :evil: :evil:

Der kan gå ihvertfald 14 dage inden de havde bygget et til mig på Atmos og så skulle bilen fyldes op inden transport så omkring en måned, var beskeden. Egentligt nok godt at jeg ringede og ikke stod derovre. Så var jeg jo kommet på forsiden.

Men Altona havde bestilt et hjem som kom på fredag. Så han blev min engel. Men klog af skade vil jeg nu alligevel spørge. Hvad er reglerne for gamle olie fyr/kedler er der noget der skal huskes på hvis jeg ikke får Atmos fredag og skal fyre med olie.

Kim

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af mejeristen » 14 jan 2010 19:47

KimK skrev: Men klog af skade vil jeg nu alligevel spørge. Hvad er reglerne for gamle olie fyr/kedler er der noget der skal huskes på hvis jeg ikke får Atmos fredag og skal fyre med olie.

Kim
Tjae regler

Hvis jeg var dig ville jeg hive fat i min lokale (skorstens)piberenser der får du det rigtige svar
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Besvar