woody fejl!!! optænding

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: woody fejl!!! optænding

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Nederst på http://www.scotte.dk/.

Ellers er der vel en del der sælger kondensatorer bl.a. http://dk.rs-online.com/web/search/sear ... 4294963313

smalspor
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16 aug 2007 21:51
Mit fyr: Woody 24Kw + Opop H418 kedel
Areal: 230 m2
Brændsel: Neova 8mm
Dagligt forbrug: ca. 40 kg
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Ringsted

Re: woody fejl!!! optænding

Indlæg af smalspor »

Frank_Rasmussen skrev:Nederst på http://www.scotte.dk/.

Ellers er der vel en del der sælger kondensatorer bl.a. http://dk.rs-online.com/web/search/sear ... 4294963313
Og jeg fik så fat i nogle fra Jannick, NBE og tak for dem :great: . De er på 25 volt 1000 uF hvor de gamle er på 12 volt 1000 uF.

Jeg oplever dog stadigvæk fejloptænding ca hver 3. dag. Det er temmelig irriterende. Kunne det måske være at der ligger meget smulder nede i bunden af magasinet at den fejltænder? Opstarten er sat til 20 min 100% (glem alt om at sætte den til 10 min. - der går den på fejloptænding efter de 10 min)(tænder med hvide ledninger) og pillemængden er sat til 30 i opstart.
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: woody fejl!!! optænding

Indlæg af thoken »

smalspor skrev: Og jeg fik så fat i nogle fra Jannick, NBE og tak for dem :great: . De er på 25 volt 1000 uF hvor de gamle er på 12 volt 1000 uF.

Jeg oplever dog stadigvæk fejloptænding ca hver 3. dag. Det er temmelig irriterende. Kunne det måske være at der ligger meget smulder nede i bunden af magasinet at den fejltænder? Opstarten er sat til 20 min 100% (glem alt om at sætte den til 10 min. - der går den på fejloptænding efter de 10 min)(tænder med hvide ledninger) og pillemængden er sat til 30 i opstart.

Hej!
Doserer sneglen meget uens?
Der skal ligge en god håndfuld piller til optænding, ellers kan du jo øge pillemængden i opstart!
Hvis der ligger meget smuld i bunden af dit magasin, så kan det godt være problemet, for så bliver der uens dosering!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
smalspor
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16 aug 2007 21:51
Mit fyr: Woody 24Kw + Opop H418 kedel
Areal: 230 m2
Brændsel: Neova 8mm
Dagligt forbrug: ca. 40 kg
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Ringsted

Re: woody fejl!!! optænding

Indlæg af smalspor »

Jeg takker, thoken. Der ligger en god håndfuld piller (en landmandshånd) til optænding. Jeg tror jeg må se at få tømt det magasin.
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: woody fejl!!! optænding

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Man skal jo også tilpasse luft under optændning. Jeg har på fornemmelsen, at det måske endda er temmeligt vigtigt.

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Har takket: 98 gange
Blevet takket: 46 gange

Re: woody fejl!!! optænding

Indlæg af thoken »

Frank_Rasmussen skrev:Man skal jo også tilpasse luft under optændning. Jeg har på fornemmelsen, at det måske endda er temmeligt vigtigt.

Hej!
Fuldstændigt rigtigt, Frank.
Blæserindstillingen ved optænding er yderst vigtig :great:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html
smalspor
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 111
Tilmeldt: 16 aug 2007 21:51
Mit fyr: Woody 24Kw + Opop H418 kedel
Areal: 230 m2
Brændsel: Neova 8mm
Dagligt forbrug: ca. 40 kg
Årligt forbrug: 9
Geografisk sted: Ringsted

Re: woody fejl!!! optænding

Indlæg af smalspor »

Frank_Rasmussen skrev:Man skal jo også tilpasse luft under optændning. Jeg har på fornemmelsen, at det måske endda er temmeligt vigtigt.
Det er rigtigt nok. Min blæser står til 10 under optænding, skorstenstræk er sat til 3. Jeg skal lige tilføje at jeg ikke har trækstabilisator på skorstenen. Den står meget meget højt på min ønskeliste over ting til fyret (jeg kunne ikke få det hele på én gang - min skorsten er vel nok 8-9 meter fra bund til top (hvis ikke mere). Når jeg har fundet en trækstabilisator, skal jeg desværre også lige finde én der kan sætte den op for mig.
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: woody fejl!!! optænding

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Nogle påstår endda, at en trækstabilisator er så vigtig, at den hurtig kan tjene sig selv ind igen. Den skulle også kunne modvirke løbesod, sådan at man kan kører med en virkelig lav røgtemperatur.

Generelt skal man vel bare overbevise sig selv om det gode ved en investering, så bliver den lige pludselig helt fornuftig :) Jeg er selv i gang med at prøv noget lignende med en udskiftning af et fungerende fjernsyn...men det er virkelig svært... :|

Jeg har en trækstabilisator til indbygning i skorstenen. Den vil vel være lettere at sætte op end en træksabilisator til røgrøret. Det kræver bare en boremaskine med et lang bor, en mejsel og lidt cement. Det kan måske endda gøres mens fyret er i drift..

Måske er en trækstabilisator i skorstenen endda at foretrække frem for en i røgrøret, hvis man senere får sig selv overbevist om, at iltstyring er uundværdlig....

Kan du ikke stille lige ned (eller op) for luft under optændning og se, om der kommer ild før end sædvanlig?

Jeg skal selv i gang med nogle lignende forsøg.
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: woody fejl!!! optænding

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Bemærk, at luften under optændningstiden stiger jævnt fra 'Blæs Lav' til 'Blæs under optændning'.

'Blæs lav' har således også betydning for optændning.en

Desuden er har det betydning for det naturlige træk i skorstenen, om kedlen er varm eller hold ved optændningen..
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: woody fejl!!! optænding

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Undskyld de mange indlæg hen af vejen....Men det er vist også meget vigtig, at tænderen er skubbet helt op i hullet indtil herden.

Jeg tog skruede i anden anledning blæseren af (meget let) af brænderen, også har man virkelig styr på eltænderens placering.

Besvar