Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr hvad skal jeg have

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Lyngbjerg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 04 okt 2008 11:15

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af Lyngbjerg » 02 jan 2010 21:02

Hej.

Hvis du spørger mig er der ingen tvivl.. Køb en fastbrændselskedel fra BSM. De er eneforhandlere af nogle tyske kedler som bare virker. Har selv en og det er bare en Rolls Royce... De har en virkningsgrad på 90-95 %. Prisen ligger i den gode ende men det er hurtigt tjent hjem for du må ikke gå på kompromis med noget når det gælder varmen. Det skal bare virke. Hvis du bor i et gammelt hus må du for alt i verden ikke montere jordvarme. Det er kun beregnet på nye højt isolerede huse. Solvarme er heller ikke optimalt. Du skal bruge det varme vand om vinteren og i efteråret og det er begrænset hvor meget solen skinner der. NEJ gå ind på www.BSM.dk. Og det er ikke fordi jeg vil lave reklame for firmaet men det virker.... Jeg gik fra en CN-kedel som jeg havde masser af bøvl med til en HDG Euro 30 kw fastbrændsel. Der er iltstyring på og et godt brændkammer som kan tage træstykker på 50 cm længde DET VIRKER.... :evil: :evil: :evil:


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af mejeristen » 02 jan 2010 21:21

Mht akku.tank så dimmensionerede jeg min vha, tommelfingerreglen om 12l pr m^2

hvilket i mit tilfælde gav 2350l. da jeg er en livrem og seler mand lagde jeg 1000l til og endte med en akku tank på 3300l.
Som vejret har været de sidste par dage kan en tank fuldt opvarmet holde mit hus opvarmet til 22grd i 24-27 timer uden fremløbs temp. falder.

Hvis vi regner med at du vil få 400m^2 der skal opvarmes så 12*400=4800 plus lidt ekstra så vil jeg mene at du er godt kørende med en akku. tank på 6500l eller måske lidt mere.

Hvad med at serieforbinde den tank(3000l.) du har med en tank på 3500-4000l så bliver investeringen ikke så stor!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

KimK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29 dec 2009 09:40
Mit fyr: CTC 45 KW & Atmos Dc75
Areal: ca 800
Brændsel: alt
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kjemtrupvej 20 Nørager

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af KimK » 03 jan 2010 12:51

6500 L akkumulering er sku meget. Jeg vil lige måle rummet og se om jeg kan få en tank mere derind. Med hensyn til kedlen så kunne jeg ikke finde de der bsm kedler. Men med 6500 l så skal jeg have hvor stor en kedel ??.

Kim

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af MichaelK » 03 jan 2010 16:03

KimK skrev:6500 L akkumulering er sku meget. Jeg vil lige måle rummet og se om jeg kan få en tank mere derind. Med hensyn til kedlen så kunne jeg ikke finde de der bsm kedler. Men med 6500 l så skal jeg have hvor stor en kedel ??.

Kim
Hej

BSM Kedler: http://www.bsmkedler.dk/page.php?page=p ... t=HDG_Euro


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af mejeristen » 03 jan 2010 21:33

tja af hvor meget tid du vil bruge på at fyre pr. dag, men min 50kW vil jeg sige, kunne du finde er 70-75kW kedel af med rimelig virkningsgrad (min 87-88%) så vil du ikke skulle bruge meget tid på at fyre

Fra jeg tænder mit fyr (i disse kuldetider) til jeg fylder magasinet på kedlen sidste gang går der 4½-5 timer

Jeg har 3300l akku.tank , 30kW kedel og 196m^2 hus med middelisolering på 1. sal og møg utætte vinduer i stueetagen
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


KimK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29 dec 2009 09:40
Mit fyr: CTC 45 KW & Atmos Dc75
Areal: ca 800
Brændsel: alt
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kjemtrupvej 20 Nørager

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af KimK » 04 jan 2010 10:45

Jeg vil prøve at se om der er plads til mere vand. De 3500 l jeg har er 40 om morgenen, og 100 i top 90 i bund når jeg har fyldt kedlen en gang.

Jeg døjer med en masse luft lige nu. Er der noget jeg kan fylde i vandet for at få det skidt ud, det er jo lidt køligt for tiden så uden varme går det ikke. :P

Eller på den anden måde, hvis ikke jeg får varme i huset så er det nok en onsdag foran fjernsynet icon_cheesygrin.gif
Kim

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af MichaelK » 04 jan 2010 16:49

KimK skrev:......Jeg døjer med en masse luft lige nu. Er der noget jeg kan fylde i vandet for at få det skidt ud, det er jo lidt køligt for tiden så uden varme går det ikke. :P

Kim

Hej

En VVS'er fortalte mig engang, at han, når det var nødvendigt, tilsatte en smule
afspændningsmiddel (det fra opvaskemaskinen), når han havde problemer med
at få luften ud af gulvvarmesystemet. Det kunne måske bruges her 8)


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

KimK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29 dec 2009 09:40
Mit fyr: CTC 45 KW & Atmos Dc75
Areal: ca 800
Brændsel: alt
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kjemtrupvej 20 Nørager

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af KimK » 05 jan 2010 15:39

Ja det skulle jo ske, men historien er da god. Kedlen begyndte i nat at være mærkelig :oops:

Tanken var 60 i top og 40 i bund, havde haft en smed på om eftermiddagen, som udluftede og sagde, nu var alt fint. At manometeret på toppen af kedlen var på 0 og ikke 0,5 som den plejer, det betød intet. Nå men kl 22 fyrede jeg op det var jo det tanken ville ha. 8) Den frøs jo icon_cheesygrin.gif

Kl. 0200 vækkede konen mig, "det lyder som om der er luft i pumpen igen", Tja, muligt tænkte jeg, men jeg kunne da lige mande mig op til, at gå ud og kigge. :shock: :shock: Det var damp der kom ud af ekspansionen. Set i bakspejlet lignede det faktisk lidt et lille lokomotiv. Afsted i kun det mest nødvendige over gådsplads til fyr rum.

Jeg ved godt, at jeg er fræk i underbukser, men genert blev jeg "og LØB min vej" da kedlen tilsyneladende ville danse med mig. Den hoppede rundt på betonen. Godt konen ikke så det, så var det sku nok svært at virke overbevisende maskulin på onsdag.

Aldrig har jeg prøvet noget ligende, det smældede og bragede. Tanken var stadig på 60 i top og 40 i bund, men det lød akkurat som en der spillede på bongotromme fra den. Jeg mandede mig nu op :wink: og krøb ind og åbnede for noget vand. :wink: og så LØB jeg ud igen for nu gik det da helt sjovt til derinde, det lød faktisk som om, at kedlen udvidede sig, som information lyder det som enn let skrigende lyd, kombineret med lyden af kinesere der sprang i rørene.
Med ørene nede og maskuliniteten i bund, men sjovt nok frøs jeg ikke, gik jeg ind til fruen og forklarede, at det var som det skulle være, men jeg lukkede lige lidt vand på, bare for at være på den sikre side :oops:. Larmen fra pumpen forsvinder når der ikke er mere luft i systemet. Noget har jeg da lært herinde :great:

I dag lukkede jeg så igen vand på, det gik rigtigt godt, jeg vidste jo den var tom, jeg fyldte og fyldte,Luftventilerne vislede sødt og alt var som det skulle være, lige indtil der kom vand ud af skorstenen.

Tja mon ikke jeg skal få fat i en ny kedel engang i den nærmeste fremtid.

KimK
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29 dec 2009 09:40
Mit fyr: CTC 45 KW & Atmos Dc75
Areal: ca 800
Brændsel: alt
Fremviser gerne i postnummer: 9610
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Kjemtrupvej 20 Nørager

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af KimK » 05 jan 2010 15:42

Nu tilbage til det essentielle, smeden kommer i morgen, hvad skal jeg sige til ham vedrørende størrelse på kedel mm. Skal kunne tage lange stykker træ, skal helst kunne varme 3500l vand op i første hug.

Forresten er der nogen der ved hvor mange kw jeg kan gemme i 3500l vand

god dag til dem af jer der som mig er sneet inde.

Kim

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Nyt fyr hvad skal jeg have

Indlæg af Jens » 05 jan 2010 16:41

Det er så skønt med spænding i tilværelsen, ikke sandt :lol:

Vil lige anbefale beregneren på biovarme's hjemmeside, der kan du eksperimentere med forskellige kedel-størrelser og akkutanke, og også lige beregne mængden af kw i 3500 l vand, udfra forskellige betingelser for max og min temperaturer.

http://www.biovarme.dk/index.php?id=7
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar