Længere pause imellem indfyring

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Besvar
lknielsen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 jan 2010 14:43
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 215 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: dec: 25 kg/dag

Længere pause imellem indfyring

Indlæg af lknielsen »

hej alle sammen - og godt nytår herfra.

Sad lige og kiggede lidt på alle de gode råd, der gives her og kom så til at tænke på, at I måske havde løsningen på et lille ønske jeg har.
Et ønske, som måske ikke er så aktuelt lige nu, med det nuværende fyringsbehov, men det bliver jo mildere i vejret igen.

Er der nogen af jer der ved, om der findes en "hemmelig" justeringsmulighed, som gør det muligt at opnå længere pauser imellem indføring end de 60 sekunder, jeg i dag kan opnå på vores fyr?
Baggrunden for mit ønske er, at jeg gerne vil opnå at sneglen ikke skal starte/stoppe så mange gange. Det vil dels reducere slitagen (start/stop slider mere end kontinuerligt drift) dels give et lavere el-forbrug da en "startsekvens" for en motor altid bruger ekstra strøm.

Jeg har også overvejet at sætte en softstarter på istedet for relæet, for at undgå de "hårde" starter - er der nogen af jer, der har prøvet det?

Er der for øvrigt nogen, der har en forventet levetid for snegl og gearmotor?.

Mange "pillehilsener" fra Lars

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Længere pause imellem indfyring

Indlæg af thy »

Hej jo længere snegle pause jo ringere bliver forbrændingen (alt over 40 sek er for langt efter min mening det giver sod og højer forbrug) pausefyring undgås ved mindre mængde hver gang i stedet...

der findes nogle relæer der heder solidstæte eller ligende der er lyd løse... kik under A3 fejl der er de omtalt :great:

ps har ikke hørt om skiftet snegl i nu...

gear og motor holder normalt mindst 5år tja dem jeg kenner der er 9-10år kører i nu....
ved alm piller er belastningen ikke ret stor ved alm stoker.... muldvarpe er meget hårdere ved gear og snegl

pps... er det en 2,5 er du har er gearingen næsten for stor bla derfor pausefyrer de mere..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
lknielsen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 jan 2010 14:43
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 215 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: dec: 25 kg/dag

Re: Længere pause imellem indfyring

Indlæg af lknielsen »

Hej igen.

Allerførst: fyret er en Baxi 1,5 med iltstyring.

Nu har sod ikke været et problem for mig. Jeg synes det er minimalt, hvad der sætter sig i fyret og skorstensfejeren havde heller ingen kommentarer sidst jeg snakkede med ham.

Det, der har irriteret mig mere, er det "slag" elmåleren tager, hver gang sneglen starter.
Nu har jeg ikke lavet en måling specifikt på sneglens elforbrug, men jeg har en ide om at den har et ret "pænt". Specielt ved hyppige starter.
Er der nogen, der har målt det faktiske elforbrug? - måske for et "helt fyr"

Det, jeg godt vil prøve, er konsekvensen af at ændre fyringssekvensen i de overgangsperioder, hvor der ikke er brug for ret meget varme.
Det, jeg oplever nu, er at selv med indfyringstider på 0,3 - 0,5 sec går fyret ofte i pausedrift - og når den så vender "tilbage" til normal drift, er dens reguleringsrutine så langsom til at regulere ind igen, at den når at komme langt under ønsket drifttemperatur - hvilket så igen bevirker, at den får "fuld skrue" og når helt op på røgtemperaturer på over 200 grader - hvilket et rent spild af energi efter min mening.
Hvis den kunne regulere sig op til tider længere end de 60 sec. ville jeg kunne undgå at den går i pausemode.

Jeg kan selvfølgelig bare sætte en lille ekstra styring på til at ændre (forlænge) disse tider, men det ville være noget nemmere hvis fyrets egen styring kunne klare det.

Du har ret i at et solid-state relæ kunne være en løsning som erstatning for relæet - i hvert fald har de væsentlig længere levetid end det Siemens relæ, der sidder der i dag, men nu tænkte jeg ikke så meget på levetiden - eller støjen fra det - men mere på at "indføre" en lille rampe på opstarten af sneglemotoren, så den fik en blidere start. Mere end 1500 starter pr. døgn giver trods alt en hvis slitage (hvilket minder mig, om at jeg nok hellere under alle omstændigheder må se til det her til sommer. Det har vel efterhånden koblet noget der ligner en million gange :-)

Hilsen Lars
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Længere pause imellem indfyring

Indlæg af thy »

Hvis du pause fyrer med 0,3-0,5 pt så er der noget der er stillet forkert...

lyser driftforms knap.... så kan den ikke skifte mellem høj og lav det kunne forklare de problemer du nævner med regulering af ydelse....

og ja selfølgelig vil det bruge noget strøm... men der vil jo skulle bruges samme antal sek kørsel med snegl per time for samme efekt..... det tar sikkert lidt mere strøm med hypige frem førsel MEN tider over 40 sek kræver mere blæs(strøm) og flere piller på grund af en stører mængde kvæler ilden i starten og så kommer blæs op på fuld skrue(høj røg temp) og så brænder det så ud inden næste mængde kommer..

ps røg temp bør ligge mellem 100-120 første 14 dage efter rensning og 100-140 efter 14 dage
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
lknielsen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 jan 2010 14:43
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 215 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Dagligt forbrug: dec: 25 kg/dag

Re: Længere pause imellem indfyring

Indlæg af lknielsen »

Hej igen

"Hvis du pause fyrer med 0,3-0,5 pt så er der noget der er stillet forkert..."
Det er nu heller ikke lige pt, jeg kan nøjes med tider på 0,3 - 0,5. Det er på tidspunkter, hvor vejret er lidt varmere i det. Men det er der jo heldigvis perioder på året, hvor det sker.

"lyser driftforms knap.... så kan den ikke skifte mellem høj og lav det kunne forklare de problemer du nævner med regulering af ydelse...."
Det gør den nu ikke - lyser altså. Og læg lige mærke til at jeg ikke nævner at jeg har problemer - jeg er egentlig godt tilfreds med fyret, men som teknikfreak, forsøger man vel altid at opnå noget, der fungerer endnu bedre (jeg gør i hvertfald)

Jeg er enig i at den samlede drifttid for sneglen vil blive den samme, men strømforbrugsmæssigt er der stor forskel i om drifttiden opnås med en eller to starter. En startsekvens for en motor sluger typisk 5-7 gange så meget strøm (og dermed effekt), som ved kontinuerligt drift. Slitagemæssigt er der også stor forskel.

Mht. blæseren, så kører den sjældent ved normal, kontinuerlig drift af fyret. Det klarer sig oftest med naturlig konvektion. Ilt indholdet stabiliserer sig imellem ca. 9 til 11-12 %, så det er jeg meget godt tilfreds med. Så jeg er ikke enig med dig i at tider over 40 sek. kræver mere blæs. Jeg justerer fyret så tiden kommer til at ligge imellem 50- 60 sek. og det giver en fornuftig forbrænding. Det blusser godt nok en smule op lige når sneglen kører, men ikke mere end det er OK.

Omkring røgtemp, så er jeg enig med dig. Det er de værdier, jeg også ser.

Men summa summarum, så kan jeg regne ud, at du ikke kender til en mulighed for at hæve tiden over de 60 sek. så jeg tror jeg vil tage en snak med Baxi om muligheden for en specialprom.

Hilsen Lars

Besvar