Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vacumsolfanger fra Hedestoker.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

vacumsolfanger fra Hedestoker.

Indlæg af hudle » 03 jan 2010 11:33

Hvordan ser det ud med kvaliteten af dette anlæg og hvad skal jeg regne med i ekstra udgifter når det skal sættes op.. til rør fittings osv??

jeg har set på nogle anlæg efterhånden og prisen fra hedestoker virker fin eller er jeg helt skæv på den.

Det er et 60 rørssystem.. men ved ikke om det både kan varme centralvarme og brugsvand op

Jeg skal have det koblet sammen med mit fastbrændselsfyr og håber det bliver en god kombination med fastbrændsel og solvarme..

Kom gerne med masser af erfaringer :-)
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: vacumsolfanger fra Hedestoker.

Indlæg af pille bruger » 03 jan 2010 12:06

hudle skrev:Hvordan ser det ud med kvaliteten af dette anlæg og hvad skal jeg regne med i ekstra udgifter når det skal sættes op.. til rør fittings osv??

jeg har set på nogle anlæg efterhånden og prisen fra hedestoker virker fin eller er jeg helt skæv på den.

Det er et 60 rørssystem.. men ved ikke om det både kan varme centralvarme og brugsvand op

Jeg skal have det koblet sammen med mit fastbrændselsfyr og håber det bliver en god kombination med fastbrændsel og solvarme..

Kom gerne med masser af erfaringer :-)
Er det et komplet/samlesæt system du køber ?
Er det gør det selv projekt eller køber du dig ud at opsætningen ?
Hvor godt det er skal du læse og sammenligne med andre tilsvarende systemer.
Da det ikke er helt let at sammenligne de forskellige systemer, så læs grundigt.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: vacumsolfanger fra Hedestoker.

Indlæg af andersen2009 » 03 jan 2010 14:01

hejsa...

Hvis du kigger på anlæg uden rør, fittings og isolering, skal du lige ligge det oveni i prisen til monteringen.! Du kal regne med omkring 130 kr pr meter du skal trække rør til fittings, kobber-rør og isolering.... +/-
Og der er med stor sandsynlighed 10% flere meter end du regner/måler det ud til :|

Kvaliteten er svær at samligne og det samme er ydelsen.
Hvis det skal varme brugsvand op skal du enten have en akku-tank eller en varmeveksler til at overføre varmen.... nogen trækker varmen ud af top-spiral i VVB, har jeg ikke selv kunne få til at virke optimalt.!

http://q-pro.dk/solvarme/vakuumsolfange ... 0l-lux.htm
Jeg vil anbefale dete anlæg, som er komplet med rør, fittings og isolering.... kvaliteten bliver flere steder her på forum rost også af mig selv.!

Kenneth

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: vacumsolfanger fra Hedestoker.

Indlæg af hudle » 03 jan 2010 21:39

Hej.

Det lyder rigtig super det q-pro anlæg. Det er lige noget jeg søger.. jeg har en kammerat der er vvs'er og han er ved at undersøge pris til mig, men var der nu andre der havde gode erfaringer for noget der virker så er jeg jo interesseret i det.

Jeg har som sagt ikke meget forstand på det.. Men Det anlæg fra Q-PRO kan det bruges både til opvarmning af brugsvand og central varme??

Jeg har ca 320 m2 bolig med 4 voksne og 2 børn. JEg har gulvvarme i køkken, 2x badeværelser. Og der kommer et par rumm mere med det indenfor de næste par år til overskudsvarme hvis det bliver et problem.

JEg vil helst have det sådan at jeg ikke skal gå og holde øje med hvornår temp. er for høj så der skal åbnes for ventiler osv. Det skal bare køre og fungere. Forresten har tænkt på om det åbne ekspansionssystem som jeg har nu kan laves om til lukket for derved at få vandet til at fise hurtigere gennem rørene og helt ud i de yderste radiatoere som det kniber med nu.??

Hvordan er virkningen af jeres solvarme her i vinter osv. .bare en kort beskrivelse af hvordan jeres anlæg virker og hvis der er noget i kunne have gjort bedre eller mere optimalt så er det velkommen som forslag :-)
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: vacumsolfanger fra Hedestoker.

Indlæg af andersen2009 » 03 jan 2010 22:05

anlægget fra q-pro kan fint bruges til varmt vand og rum-varme.... gør jeg selv og bruger den medfølgende veksler. Mange mener at q-pro´s anlæg kvalitet ligger i den gode ende og får gode anbefalinger fra andre brugere. Jeg ved intet om deres kvalitet i forhold til andre anlæg, jeg er dog ovenud glad for det jeg har købt ved dem og ikke mindst den hjælp og service jeg har fået EFTER købet.!

Med så stort hus/forbrug, får du ikke problemer med at tage varmen om sommeren og 60 rør lyder ikke som om det er for meget til dig/jer.

Hvis du finder tråden "vacuumrør om vinteren" kan du se hvad vi har i ydelse på vores anlæg her om vinteren.
På en solskinsdag her om vinteren kan jeg køre varmt vand ind med 65-70 grader, hvis det er HELT skyfrit.!

Vedr åben eller lukket ekspantion i dine radiatore, kan jeg ikke hjælpe dig.... min viden er ikke lige i den retning.

Kenneth


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: vacumsolfanger fra Hedestoker.

Indlæg af hudle » 04 jan 2010 16:25

det lyder super kenneth... Jeg snakkede med hedestoker i dag og han sagde at hans vacumanlæg slet ikke gav noget her om vinteren selvom det var total solskinsdag... det forstår jeg bare ikke..

Men lyder til at qpro er vejen frem.. det er mere om kvaliteten af materialerne er i orden... ex rustfri varmtvandsbeholder osv...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: vacumsolfanger fra Hedestoker.

Indlæg af andersen2009 » 04 jan 2010 16:27

Jeg har haft 34 grader ud af solfanger i dag, selvom det var overskyet.... det er da egentlig ok.!

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: vacumsolfanger fra Hedestoker.

Indlæg af hudle » 04 jan 2010 18:55

det er da skide godt.. tør ikke tænke på hvor meget træ jeg skal fylde i fyret for 34 grader i vvb..... puhaaaaa
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: vacumsolfanger fra Hedestoker.

Indlæg af Ernst Drastrup » 04 jan 2010 21:33

Både Q-PRO s sælgere og vacumrør er de bedste der er på det danske marked.
Hos Q-PRO får du en god og fornuftig snak med nogen, der har forstand på solvarme.
Her går du ikke forkert i byen.

Men lav det sådan, at du kan montere 15 - 30 rør mere, når du har så stor både hus og familie.
Og så en tilsvarende stor akkumuleringstank.

Man regner med omkring 15 liter akkumulering pr. vacumrør.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: vacumsolfanger fra Hedestoker.

Indlæg af Ole S. » 04 jan 2010 22:00

Hej
Nu har jeg set flere der påstår at rør fra Q-pro er de bedste. Ikke at jeg tror det er forkert, men er det noget der kan bevises??
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar