hjemmelavet buffertank

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Besvar
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

det må jo så være noget i denne stil.... og så en på så jeg kan styre fremløbs temp ind til huser...

nu kan det godt være at jeg spørger lidt dumt....
men dette fyr er meningen at det skal fyre med brænde og supler med piller når jeg ikke er hjemme...
det jeg tænker på er at det er vel kun når jeg fyre med brænde at tanken er nødvendig eller hvordan...
det jeg bryder min hjerne på er at når jeg kommer hjem vil tanken jo være varmet op af pillerne og så er der jo ingen mening i at jeg vil til at hælde brænde i....
altsår.... det skulle vel gerne være så når jeg vil hælde brænde i er buffer tanken klar til at modtage....
eller er det mig der er helt galt på den.....????
hvordan skal det så sættes sammen..... ????
mvh leo-pol

forresten..... disse fine "fjern aflæselige" ure i har på billederne..... er det bare nogle man køber i vvs eksperten.. eller hvor.... syntes ikke lige at jeg er faldet over dem...
Vedhæftede filer
ksm2.JPG

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Garmin »

Hvis du nu bare nøjes med en tilgang/afgang i top og bund, så er det jo bare at lukke en af dem når du vil køre stoker.

/G
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Du skal bare sætte en ventil / kuglehane på returen mellem kedel og tank, (tæt på tanken)
den lukker du for, når du starter pillefyret, og åbner den, når du kommer hjem og fylder brænde på kedlen.
Du må ikke have nogen ventil eller kuglehane på fremløbet mellem kedel og tank, der skal altid være fri passage mellem kedel oog ekspansionsbeholder.
Når din tank er hævet 30 - 40 cm. op i forhold til kedlen, så kan det snildt cykle rundt ved selvcirkulation, når du skruer det sammen med 1" rør.
Men du skal have en forbindelse fra returen fra radiatoren ned til returen, der går hjem til kedlen, eller så kan det ikke cirkulere, når du fyrer med pillerne og lukker returventilen henne ved tanken.
Og på den forbindelse der skal også være en ventil / Kuglehane, og den skal du åbne, når du starter pillefyret.
Så husk, - du skal lukke den ene og åbne den anden, hvergang du skifter brændsel.
Du skal kunne lede returen udenom tanken, når du fyrer med piller.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

hej Garmin og Ernst
det må være noget i denne stil i mener....

men.. bliver det ikke noget rode med at skulle åbne/lukke de haner der...? tja det er vel op til mig..!!

jeg kan ikke lige gennemskue om jeg på denne her måde vil kunne slå den over på piller men at systemet først tømmer tanken for varme inden at den begynder ar brænde piller... der er jo ikke noget ved at bruge piller hvis der stadig er en halv tank fyldt med varme....


det jeg hade i mine tanker (ved ikke om det er smart) er at hvis jeg fylder tanken helt op med varme fra brænde.. smutter i seng.. står op og nyder varmen i huset som forhåbentligt stadigt kommer fra tanken... og tager på arbejdte uden at tænke på noget..... når jeg kommer hjem er tanken tom for varme og fyret har selv startet op på piller og køre direkte til huset... og jeg kan dermed begynde at fylde brænde i fyret igen og banke tanken op igen....
altser så jeg kan køre med så meget med brænde som muligt eller gider..!!! så pillerne kun er til at "overlappe" når jeg ikke er hjemme og tanken er tom...
nu har jeg ikke den store viden om hvor lang tid sådanne en 1200L buffer kan holde i mit hus men hvis det er en "selvtænder" til pillerne der skal til er det jo bare det der må til....det er vel ikke godt at det står i 8-10 timer og pausefyre for at vente på at tanken er tom...
det var noget i den stil jeg hade tænkt mig at det ville passe mig godt på...

mvh leo-pol
Vedhæftede filer
ksm3.JPG
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Ja, - nu sidder rørene rigtigt med de nødvendige ventiler på.
Du kan vel bare lade være med at tænde for stokeren, når du kører på arbejde om morgenen, så vil temperaturen dale en del i løbet af dagen.
Når du så kommer hjem, så kan du fylde kedlen fuld af brænde, og åbne for ventilen nede på returen, der går ind til tanken.
Så varmer du tanken godt op, inden du går til køjs, uden at dreje på ventilerne.
En 1200 liter tank der er varmet op til 70 grader, den indeholder 84.000 kilokalorier.
Og et hus på 120 m2. nogenlunde godt isoleret kan vel bruge omkring 17 - 1800 kcal i timen. 1800 x 24 timer = 43.200.
43.200 fra 84.000 = 34.800, så tanken vil ikke være helt kold, når du kommer hjem 24 timer efter du sidst fyrede.

Alt er relativt, det kommer jo meget an på, hvor koldt der er udvendigt, og hvor godt huset er isoleret, og om der bliver brugt meget varmt vand i løbet af dagen.
Men det er godt slag på tasken, som man siger nu om dage.

Håber det hjalp lidt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

hej ernst...
jamen så langt så godt.....
men hvis jeg nu er væk i 3-4 dag ville jeg godt have at stokeren statede op automatisk....
og her kommer enn selvtænder jo så på banen.... men hvordan med de ventiler der.....
fyret`s styring kan vel styre de ventiler der eller hvordan....
mvh leo-pol
Garmin
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Garmin »

Kender ikke styringen på sådan et fyr, men det burde vel ikke være så svært.
Ventilen skal bare være en elektrisk zoneventil (3 vejs elller fjern den ekstra retur)
Der må kunne fiskes et signal fra styringen "Stoker drift" = bypass accu, tilsvarende en termostat i toppen på accu. Lav temp = start stoker.

/G
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

jamen det kunne godt være at jeg skulle kontakte ksm og høre hvad jeg gør...
men for lige at vende tilbage til det oprindelige emne er tanken blevet spulet igennem oge rørne er blevet gennemhullet og klar til at blive smidt i.... jeg regner lige med at jeg smider et par billeder på til andre brugere som er lidt i tvivl som jeg også var til at starte med....
tak for hjælpen indtil videre....

mvh leo-pol
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af leo-pol »

hey der....
så er tiden så småt kommet hvor væge og loft er "delvist" færdige i fyrrummet og nu begynder jeg så småt med at skal have selve kedlen ind på plads i de kommende dage... "mangler lige lidt malerarbejdte.."
men nu har jeg sidet og luret på det diagran som nærmest er blevet "frem-elsket" her inde....
men jeg kan ikke lige overbevise mig selv om hvordan jeg skal plaser den watts ventil som jeg har indkøbt til at skulle shunte mit fremløb ind til selve huset....

nu har jeg sidet ude i håndvasken og leget lidt med den.."ventilen altser.... :great: :great:
og er kommet frem til at ventilen lukker når temperturen er nået.... det må jo så være at den skal side på den varme side.....!!!
men så skal jeg vel have den om på den anden side af pumpen før det virker (pilen på billedet) ... ellers har jeg jo ingen cirkulation i huset når ventilen er lukket...
men tilgængæld når jeg rykker den om på suge-siden af pumpen vil det begrænse at jeg jo så ikke kan tillade mig at køre under de 60`pga min kedelshunt.....
hvad gør jeg så lige.......???

hov og så lige en lille ting.... på denne her watts ventil er der en pil som jo så er retningen...... men jeg syntes ikke lige at det ser ud til at der sider noget inde i som skulle gøre den retningsbestemt...... er det noget med at vand-trykket hjælper ventilen med at åbne eller hvordan....??

leo-pol
Vedhæftede filer
ksm4.JPG
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hjemmelavet buffertank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Godt nytår
Du skal i al fald have pumpen over på det rør der går ind til dine radiatorer.
Altså på fremløbet efter ventilen.
Som du har tegnet den nu, så vil du jo sætte vandtryk både på fremløbet og returen, og den er jo helt gal.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar