Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Så er der gang i fyret med tornado

Spørgsmål vedr. Benekov samt det tilbehør der laves til Benekov Stokerfyr
johnny Møller
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 214
Tilmeldt: 02 jan 2007 22:25
Mit fyr: Twin-Heat CPI 12
Areal: 200 + 150 kvm.
Brændsel: træpiller div.
Årligt forbrug: Tja aner det ikke
Geografisk sted: Vemb Westjylland

Re:

Indlæg af johnny Møller » 22 feb 2007 18:40

KarMa skrev:Hej Johnny

Er du til freds med din Tornado ?

min den laver ligesom nogle bananer af brændt korn der kommer ud mellem brænderen og tornadoen og falder ned i aske skuffen og fylder meget.
Karsten antydede at jeg måske ikke havde kridt nok i , så nu prøver jeg at skrue lidt op for det, jeg er også lige skiftet lit en ny slags kridt, så jeg ved faktisk ikke hvormeget der kræves og hvor meget min kridt dosser giver, men jeg har ikke slagger
Hej

Som den kører nu, vil jeg sige at den ikke er pengene værd, da jeg brugte den gamle korn bue og uden korn bremse var mit forbrug mindre end den er idag, og jeg har brugt min tornado da temp. uden for var en del højere, så jeg syntes at fyret æder mere med tornado, og med hensyn på asken så kan jeg ikke rigtig se nogen forskel hverken på mængden eller udsendende, aske skuffen er stadig overfuld hver dag så nej jeg er ikke tilfreds med det som det kører nu, jeg savner faktisk min gamle twin-heat :(

Men er der en der har fået det til at køre perfekt så kom endelig med ALLE jeres indstillinger så vil jeg prøve det
Mvh.
Johnny Møller

husk der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar....


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 23 feb 2007 06:32

Prøv at kontakte Søren har har vist fået den til at svinge..

poul jensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 30 dec 2006 10:05
Mit fyr: Benekov 25 silver m/ Tornado
Areal: 350
Brændsel: roefrø og andet sært
Dagligt forbrug: 65 kg pt.
Årligt forbrug: 18
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 1 gang

Indlæg af poul jensen » 23 feb 2007 08:06

Hej
Jeg har også fået Tornado i min 25er, jeg er heller ikke imponeret. Hvis nogen har gode indstillinger med den nyeste styringsversion hører jeg også gerne.
mvh
Poul Jensen

Brugeravatar
KarMa
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 90
Tilmeldt: 24 jan 2007 14:58
Mit fyr: Liagro R15 TSS-tornado
Areal: 160 + 50 værksted
Brændsel: Hvede/byg blandet
Dagligt forbrug: 30-35kg
Årligt forbrug: 9,4 ton i 2007
Geografisk sted: Slagelse

Indlæg af KarMa » 23 feb 2007 08:32

Jeg talte med Liagro i går og Karsten gav mig følgende ind still.

alle de små huller i tallerknen skal lukkes ( fyldes med kit )
Ilt skal være 8,5
X OG Y 25 og 3,0 (jeg kan ikke huske hvad der er hvad)
så skal der ligge en aske vold på tallerknen som der skulle virke som aske/korn bremse( jeg har valset en stål ring der strammer udvendigt på tallerknen og laver en 5mm høj kant og jeg skal have lagt en plade i der hvor min tallerken er fræst af (ud mod lågen ) for der falder der mange klumper ud
Billede

Billede


Kunne ham Søren ikke komme med guld kornrne ?!?!
Oo=v=oO Alfa hanner
kører Alfa biler !!!

Mvh Karsten Madsen

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 24 feb 2007 12:26

Guldkorn ved jeg ikke om jeg har, men min tornado kører fint.

Ang. montering kig her : viewtopic.php?f=23&t=550

Det er vigtigt at man ikke roder i bålet dagligt, men det gælder jo også uden Tornado. Man skal heller ikke stille på sin styring hver dag, men lade fyret få ro til at finde ud af den nye indstilling. Det kan godt tage en dags tid.

Mine indstillinger:

puls 4
pause 20
ilt 8.5

performance pid
k 5
ts 30
ti 450
td 242

Fuel pid
k 5
ti 900
td 0

blowergraph
0-0
10-2
20-4
30-6
40-8
50-12,5
60-16
70-19
80-24
90-26,5
100-31

Disse indstillinger fungerer hos mig, og jeg ved min puls er meget lav, men det virker altså. Den var også lav før jeg monterede tornado.

Min aske er hvid og meget pulveragtig. Jeg har dog også stadig enkelte klaser af sort korn i askeskuffen, men ikke nær så mange som før. Den første uge syntes jeg der var meget aske, men da jeg åbnede fyret fyldte det 1/3 mindre end før. Mit forbrug er uændret, og ihvertfald ikke højere. Min askemængde kan nemt være i skuffen for 6-7 dage som det kører på et magasin i denne tid. Dog sørger jeg for efter ca. 3 dage at rode nede i askeskuffen så det bliver fordelt jævnt, så er der ingen problemer med at have det. Mit hoved har jeg vendt så den side der er flad står ind mod magasinet, så falder der ikke så meget ned der, og den er nemmere at gøre ren når det vender sådan.

Håber det har kastet lidt lys over tornado fyring, som jeg syntes fungerer fint, ellers spørg løs.


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 24 feb 2007 12:28

Guldkorn ved jeg ikke om jeg har, men min tornado kører fint.

Ang. montering kig her : viewtopic.php?f=23&t=550

Det er vigtigt at man ikke roder i bålet dagligt, men det gælder jo også uden Tornado. Man skal heller ikke stille på sin styring hver dag, men lade fyret få ro til at finde ud af den nye indstilling. Det kan godt tage en dags tid.

Mine indstillinger:

puls 4
pause 20
ilt 8.5
x-1
y-2,5

performance pid
k 5
ts 30
ti 450
td 242

Fuel pid
k 5
ti 900
td 0

blowergraph
0-0
10-2
20-4
30-6
40-8
50-12,5
60-16
70-19
80-24
90-26,5
100-31

Disse indstillinger fungerer hos mig, og jeg ved min puls er meget lav, men det virker altså. Den var også lav før jeg monterede tornado.

Min aske er hvid og meget pulveragtig. Jeg har dog også stadig enkelte klaser af sort korn i askeskuffen, men ikke nær så mange som før. Den første uge syntes jeg der var meget aske, men da jeg åbnede fyret fyldte det 1/3 mindre end før. Mit forbrug er uændret, og ihvertfald ikke højere. Min askemængde kan nemt være i skuffen for 6-7 dage som det kører på et magasin i denne tid. Dog sørger jeg for efter ca. 3 dage at rode nede i askeskuffen så det bliver fordelt jævnt, så er der ingen problemer med at have det. Mit hoved har jeg vendt så den side der er flad står ind mod magasinet, så falder der ikke så meget ned der, og den er nemmere at gøre ren når det vender sådan.

Håber det har kastet lidt lys over tornado fyring, som jeg syntes fungerer fint, ellers spørg løs.

johnny Møller
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 214
Tilmeldt: 02 jan 2007 22:25
Mit fyr: Twin-Heat CPI 12
Areal: 200 + 150 kvm.
Brændsel: træpiller div.
Årligt forbrug: Tja aner det ikke
Geografisk sted: Vemb Westjylland

Indlæg af johnny Møller » 24 feb 2007 12:34

Ved du om de indstillinger er prøvet på en R15?
Mvh.
Johnny Møller

husk der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar....

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 24 feb 2007 13:29

Nej, det er ikke nogle jeg som sådan har fået fra nogen, mere nogle jeg har eksperimenteret mig frem til. Men prøv at sætte din puls lidt ned og se hvad der sker. Det er altså ikke sikkert dit fyr i dit hus lige skal køre med de indstillinger som alle andre. Selom Klaus og jeg har samme fyr er der kæmpe forskel på pulsen. Har du kridt i kornet?
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Falcon
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 62
Tilmeldt: 10 jan 2007 14:55

Indlæg af Falcon » 24 feb 2007 13:52

=> Søren, kører den ikke 100% fuld skrue med puls 4 på nuværende tidspunkt ?

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Indlæg af søren ø » 24 feb 2007 17:53

Nej det gør den faktisk ikke. Den ligger og brummer mellem 5 og 60 % i ydelse for det meste. Nogle gange kommer den op på 100 % men der er altså langt imellem. Iflg. Karsten skal der ligges ca. 20 % oven i mine indstillinger så skulle det passe med en 15, altså med pulsen.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.


Besvar