Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med aske i brændeskålen

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Problemer med aske i brændeskålen

Indlæg af RLStyling » 19 dec 2009 20:26

Hej

jeg har været ud og købe en nye brændeskål, efter den anden var brændt helt i stykker. det er så blevet den skål som vvs-eksperten have til bio18 brænderen.
men jeg har lidt problemer med at der vil samle sig en hel del aske i brændeskålen, der dannes ikke rigtig klumper i asken, så det er nemt at fjerne. men kan jeg tilføre mere luft til forbrændingen, for at den kan blæse asken ud af skålen.
træpillerne er 6mm fra DLG. og jeg syntes det køre rigtig fint. hvis ikke man skulle tømme brændeskålen for aske.

er der nogle som kan hjælpe.

hilsen
Rene

ps. jeg køre omkring 25-30% i drift ydelse. røgtemp. omkring 150-190°c
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Problemer med aske i brændeskålen

Indlæg af Ole S. » 19 dec 2009 20:31

Hej Rene
Du må ikke øge luft, så får du jo et luftoverskud i forhold til brændsel. Desuden vil det ikke virke, den luft blæseren leverer er ikke nok til at blæse skålen ren.
Har aldrig hørt om en skål der var tæret op, må man spørge om den var original, og hvor gammel?
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
ArneHo
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 09 feb 2008 21:29
Mit fyr: BIO 18
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25-30 kg

Re: Problemer med aske i brændeskålen

Indlæg af ArneHo » 20 dec 2009 12:27

Ole S. skrev:Hej Rene
Du må ikke øge luft, så får du jo et luftoverskud i forhold til brændsel. Desuden vil det ikke virke, den luft blæseren leverer er ikke nok til at blæse skålen ren.
Har aldrig hørt om en skål der var tæret op, må man spørge om den var original, og hvor gammel?

Hej Ole!
Det er ikke første gang jeg hører om herder der er tæret eller brændt op, har endda en liggende (en kammerarts som jeg endnu ikke har taget billede af) den stammer fra en Multi 22. Herden er kun 2 år gammel, totalt brændt op. I de 2 år er der brændt ca 18 ton piller af, nu har han via Fyrteknik fået en ny herd + opdatering af styring incl renblæs, ny eltænder + nyt rør, og aldrig har han fyr kørt bedre, forbruget er også falde trods minusgraderne. På et tidspunkt skal jeg nok få taget de billeder og lægge dem ind så flere kan se hvad det drejer sig om. :great: :great:

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Problemer med aske i brændeskålen

Indlæg af Ole S. » 20 dec 2009 13:06

ArneHo skrev:
Hej Ole!
Det er ikke første gang jeg hører om herder der er tæret eller brændt op, har endda en liggende (en kammerarts som jeg endnu ikke har taget billede af) den stammer fra en Multi 22. Herden er kun 2 år gammel, totalt brændt op. I de 2 år er der brændt ca 18 ton piller af, nu har han via Fyrteknik fået en ny herd + opdatering af styring incl renblæs, ny eltænder + nyt rør, og aldrig har han fyr kørt bedre, forbruget er også falde trods minusgraderne. På et tidspunkt skal jeg nok få taget de billeder og lægge dem ind så flere kan se hvad det drejer sig om. :great: :great:
Hej

Ok det var da utroligt, hvordan det lader sig gøre. Jeg mener, der er så meget gods i den at jeg troede det var umuligt.
Min kører på fjerde år, og den at da som ny stadig.
Glæder mig til billeder. :great:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
ArneHo
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 95
Tilmeldt: 09 feb 2008 21:29
Mit fyr: BIO 18
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25-30 kg

Re: Problemer med aske i brændeskålen

Indlæg af ArneHo » 20 dec 2009 13:26

Hej igen Ole! Jeg har haft mit Multi22 som kørte i 3 år, uden problemer. Fik det lavet om til Bio18 som har kørt nu i 2 år også uden problemer, begge herder ser stadig fine ud. De som er brændt af, må stamme fra en dårlig støbning, der findes vel "mandags" herder såvel som biler osv. :great: :great:


Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Problemer med aske i brændeskålen

Indlæg af RLStyling » 21 dec 2009 11:32

Hej igen.

nu har jeg lige taget et par billeder af den gamle brænder , samt 1 af den nye hvor den er næsten fyldt op med aske efter 1 nats afbrænding af piller

hvad kan man gøre for at ændre på dette problem, vil gerne have opdateret min styring til bio18, så den får den rense funktion, men har ikke lige råd til et service besøg. der er jo langt op til det kolde nord.

Hilsen
Rene
Vedhæftede filer
DSC028081.JPG
Den nye brænde skål. og man kan se hvordan pillerne falder ved siden af og ligge i bunden af fyret. så skal samle piller op af asken.
DSC028071.JPG
Den gamle brænde skål 1
DSC028061.JPG
Den gamle brænde skål
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Problemer med aske i brændeskålen

Indlæg af Ole S. » 21 dec 2009 11:40

Hej
Du kan opdatere din multistyring så den får renseblæs. At sætte en komplet Bio18 styring på, ved jeg ikke om gør nogen forskel. Har dog set flere, hvor renseblæs ikke gør den store forskel, blæseren yder simpelthen ikke nok luft, til at kunne blæse herden ren.
Du skal ha kigget på dine indstillinger, eller dine piller. Er de af meget ringe kvalitet?
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: Problemer med aske i brændeskålen

Indlæg af RLStyling » 21 dec 2009 11:47

hej

jeg syntes mine piller er fine, næsten igen smul. og meget rene hvis man opløser dem i vand. det er 6mm piller fra DLG.

men ved hvad jeg skal indstille. for har kun ændret på pille mængden efter det er blevet så koldt
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Problemer med aske i brændeskålen

Indlæg af Ole S. » 21 dec 2009 12:22

Hej
Umiddelbart, uden at kende dine indstillinger, vil jeg mene at den får for meget at leve af, siden den laver alt det aske. Ryger den ovenud når den kører 100%?
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Problemer med aske i brændeskålen

Indlæg af Fyrteknik » 21 dec 2009 21:20

RLStyling skrev:Hej igen.

nu har jeg lige taget et par billeder af den gamle brænder , samt 1 af den nye hvor den er næsten fyldt op med aske efter 1 nats afbrænding af piller

hvad kan man gøre for at ændre på dette problem, vil gerne have opdateret min styring til bio18, så den får den rense funktion, men har ikke lige råd til et service besøg. der er jo langt op til det kolde nord.

Hilsen
Rene
Hej Rene

Den luft åbning som du har over herden når herden sidder i fyret skal lukkes, så der ikke kommer luft uden om herden.
Derefter skal du skrue ned for din brændsel, det ser ud til at du køre mere ind end du har brugfor.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.


Besvar