Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

røggastemperatur

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
lykkebo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 05 dec 2009 19:03

røggastemperatur

Indlæg af lykkebo » 19 dec 2009 23:31

hvad sker der med røggastemperaturen hvis vandindholdet i træet er for høj, !!stiger røggastemperaturen så !!!
og hvis mit Atmos 32 KW skal køre med 80-85 grader i kedeltemperatur, men kun kan komme op på 70 grader pga. at mit træ kun har haft en tørretid på 8 måneder (og derved for højt vandindhold),sker der så også noget med røggastemperaturen !!! :roll:


tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Re: røggastemperatur

Indlæg af tvivleren » 20 dec 2009 00:01

jeg ved ikke hvad der sker med røgtemp,jeg ved bare det er dyrt at fyre med våd træ
der skal bruges 5kg tørt træ til at fyre 1l vand af.
hvem siger at en tørre tid på 8mdr ikke giver tørt træ

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: røggastemperatur

Indlæg af Flunk » 20 dec 2009 08:13

Normalt siger man at blødt træ som gran og fyr tørrer på ca. 1 år, og at hårde træsorter skal tørre i 2 år for at man er sikker på at det er klart til at blive brugt.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: røggastemperatur

Indlæg af John Skov Jensen » 20 dec 2009 08:34

I udgangspunktet sker der ikke noget med røgtemperaturen da trækregulatoren bag på din kedel blot åbner for mere luft når vandet ikke opnår normal temperatur. Hvis træet er meget fugtigt vil det ikke være muligt at få underforbrændingen til at køre som den skal med lavere kedel og røg temperatur til følge. Man kan også høre at forbrændingen lyder anderledes. Men så vil den også begynde at ryge. Hvis dit træ er mere fugtigt end normalt kan du prøve at justere på forholdet mellem primær og sekundær luft. Det sker ved at flytte på den stang der sidder mellem trækregulatoren og spjældet bagpå kedlen. Prøv at måle hvor den står i dag. Det gøres ved at måle hvor mange mm den kan skubbes ind. Typisk er normal justerings mål ca 10 mm fra "Helt i bund" og ud til hvor den er i dag. Prøv at måle den afstand nøjagtigt. Derefter kan du prøve at trække den ud (under drift) i step af 2 mm og se hvad det gør ved kedel og røgtemperatur. Vent mindst 20 min mellem hver justering. Ved at trække den ud, åbnes der for mere primærluft. Det giver mere gang i afbrændingen af fugtigt træ. Grænsen for hvor langs den bør trækkes ud, er når du kan høre at der begynder at blive røggas eksplotioner i dit fyr kammer. Så skal den lidt retur. Når disse eksplotiner begynder at kommer er det fordi der bliver antændt for meget træ i fyrkammeret og de brændbare gasser ikke når at blive suget ned i gennem spalten til sekundær kammeret.

Dog er der det faktum at fugtigt træ sviner mere og der derfor afsættes mere sod i kedlen, det vil naturligvis øge røgtemperaturen da kølingen af røgen bliver ringere pga soden

/John

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: røggastemperatur

Indlæg af pelle » 20 dec 2009 14:03

Hej
Tørt træ = høj røgtemp. Fugtig træ= lavrøgtemp. En del af energien i træet bruges til at fordampe vandet i træ. Derfor er røgtem. og udnyttelsens graden af træet lavere ved fugtigt træ. Træ skal helst ligge under 18 procent ( gerne meget lavere) når det brændes af. Køb evt en fugtigheds måler.

Prøv at se linket. Manden fandt ud af hvor meget det med tørt træ havde at sige og byggede sin atmos om.

http://www.fyens.dk/article/600653:Boli ... toert-trae

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar