Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vacuumrør om vinteren ??

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
nhs
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 10 jan 2007 23:05
Mit fyr: Gejs 750 ltr
Areal: 280
Brændsel: Flis lige nu
Fremviser gerne i postnummer: 6852
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 10

Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af nhs » 15 dec 2009 20:29

Hej

er der nogen erfaring hvordan disse vacuumrør klare om vinteren, der snakkes meget at de skulle værer effektiv.

Spørger da jeg ovevejer at købe et sæt og koble de til min storker.

Skriv endelig tak


Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af andersen2009 » 15 dec 2009 21:42

Hejsa...


D.13/12 trak jeg 64 grader varmt vand ind i beholder... det må da siges at være ok.!

Meget tyder på at vacuum er bedre om vinteren end alm. plane fangere er, og kan give dem mine varmeste anbefalinger.... køb dog en GOD kvalitet.!!!

Hvad pris og KW angår er der (MÅSKE) mere at hente i plane fangere, efter hvad jeg har kunnet læse mig frem til... selv fortryder jeg ikke mine rør.. :great:

Kenneth

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af pille bruger » 16 dec 2009 09:07

Jeg tror ikke en dyt på at vacuumrør er mere effektive om vinteren ( eller overhovedet ) .
Jeg sammenligner mine 30 rør med en kammerat der har 2 plane fangere, og hans temperatur er højere. :(
Så hvis du vil have noget godt, så skal du i gang med at kigge virknings grad og købe noget kvalitet.
Ikke alle producenter er lige gode, eller lige ærlige når de opgiver data new4 ganjataz-swearbubble.gif
Ellers får du en dårlig oplevelse af rør fangerne.
Men helt sikkert er det skønt at se :sol: skinne, og se varmen strømme gratis ind i huset.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af pelle » 16 dec 2009 20:48

pille bruger skrev:Jeg tror ikke en dyt på at vacuumrør er mere effektive om vinteren ( eller overhovedet ) .
Jeg sammenligner mine 30 rør med en kammerat der har 2 plane fangere, og hans temperatur er højere. :(
Så hvis du vil have noget godt, så skal du i gang med at kigge virknings grad og købe noget kvalitet.
Ikke alle producenter er lige gode, eller lige ærlige når de opgiver data new4 ganjataz-swearbubble.gif
Ellers får du en dårlig oplevelse af rør fangerne.
Men helt sikkert er det skønt at se :sol: skinne, og se varmen strømme gratis ind i huset.
Hej Pillebruger.
Hvor gerne jeg end ville, kan jeg desværre ikke give dig ret. Og det er jo godt for dig og skidt for mig, da du jo har rørsolfangere og jeg de plane fangere.

Rørsolfangere har jo termoflaske effekten. De har godtnok et minimum i varmetab til omgivelserne. Ud over det fanger de solen over flere timer end de plane.
Hvorfor dine rør ikke er bedre end din kammerats plane fangere på denne årstid er mig lidt af en gåde. ( 30 rør skulle jo svare til 5 m2 eller nok ca. det samme som 2 plane)Der må være en fejl et sted. Ligger dine rør for meget ned ? De skal helst over 45 grader fra vandret, for at selvcirkulationen i rørene fungerer optimalt. Er væsken der går ud til fangere for varmt ? (Endnu lavere temp. er ud til fanger endnu større effekt, da de optager flere watt) Er der noget der skygger for rørene? for skygge giver ingen varme.
Nå, alt det ved jeg jo ikke noget om. Men alle odds fortæller at vacuum rørfangere er bedre i vintertiden end de plane.

med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af pille bruger » 16 dec 2009 21:03

pelle skrev: Hej Pillebruger.
Hvor gerne jeg end ville, kan jeg desværre ikke give dig ret. Og det er jo godt for dig og skidt for mig, da du jo har rørsolfangere og jeg de plane fangere.

Rørsolfangere har jo termoflaske effekten. De har godtnok et minimum i varmetab til omgivelserne. Ud over det fanger de solen over flere timer end de plane.
Hvorfor dine rør ikke er bedre end din kammerats plane fangere på denne årstid er mig lidt af en gåde. ( 30 rør skulle jo svare til 5 m2 eller nok ca. det samme som 2 plane)Der må være en fejl et sted. Ligger dine rør for meget ned ? De skal helst over 45 grader fra vandret, for at selvcirkulationen i rørene fungerer optimalt. Er væsken der går ud til fangere for varmt ? (Endnu lavere temp. er ud til fanger endnu større effekt, da de optager flere watt) Er der noget der skygger for rørene? for skygge giver ingen varme.
Nå, alt det ved jeg jo ikke noget om. Men alle odds fortæller at vacuum rørfangere er bedre i vintertiden end de plane.

med venlig hilsen
Pelle
Hej Pelle.
Rørene er opstillet mod syd og hævet 45 grader.
Det burde virke perfekt :roll:
Når jeg sammenligner med min kammerat og mit anlæg er der kun solfangeren til forskel.
Samme pumpe, ligelange rør, samme retning sydpå, samme vinkel på taghældning og samme størrelse
varmt vands beholder.
Ja det eneste der er forskel er at han har plane fangere og jeg har rør.
Jeg tror at der er meget stor forskel på de enkelte producenters rør.
Det er derfor at jeg skriver at man skal sammenligne produkt data blade nøje.
Når jeg ser hvad jeg får ud af energi fra mine rør kan jeg ikke konstatere at de overhovedet giver noget
ekstra i forhold til plane fangere.
Eneste forskel er at mine rør koster mere i indkøb :oops:
Men der er jo det man må forvente når man vil prøve noget nyt :wink:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af pelle » 16 dec 2009 21:11

pille bruger skrev: Hej Pelle.
Rørene er opstillet mod syd og hævet 45 grader.
Det burde virke perfekt :roll:
Når jeg sammenligner med min kammerat og mit anlæg er der kun solfangeren til forskel.
Samme pumpe, ligelange rør, samme retning sydpå, samme vinkel på taghældning og samme størrelse
varmt vands beholder.
Ja det eneste der er forskel er at han har plane fangere og jeg har rør.
Jeg tror at der er meget stor forskel på de enkelte producenters rør.
Det er derfor at jeg skriver at man skal sammenligne produkt data blade nøje.
Når jeg ser hvad jeg får ud af energi fra mine rør kan jeg ikke konstatere at de overhovedet giver noget
ekstra i forhold til plane fangere.
Eneste forskel er at mine rør koster mere i indkøb :oops:
Men der er jo det man må forvente når man vil prøve noget nyt :wink:
Hej

Tak for det råd. Det kommer helt bag på mig og sikkert også flere, at der kan være den forskel i kvalitet på rørfangere. :oops:
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af Ole S. » 16 dec 2009 21:24

Hej
Så er det indlysende spørgsmål selvfølgelig. Hvem forhandler de bedste rørfangere, altså de mest effektive, og måske også kan bevise/ dokumentere det???
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af andersen2009 » 17 dec 2009 08:57

Jeg har fangere fra 2 forskellige leverandører.... Og der ER forskel på kvalitet..!!!

Jeg har 45 rør fra den ene leverandør og 90 rør fra en anden. Jeg startede med at sætte de 45 rør op og havde en rigtig fin ydelse på dem, med 90 rør mere fra anden leverandør skulle man vel 3-dobble ydelsen(??), dette er IKKE tilfældet, har kun lige godt og vel fåat det bobbelte ud af det.

Så jo, der ER stor forskel i kvaliteten og for en god ordens skyld skal det siges at jeg sparede dog også lidt penge på 90 rør og så er ydelsen (set kw/kr) måske den samme..!

Min nabo som har flade fangere i 45 grader stik syd, har ikke varmet sin VVB op siden oktober mdr og der varmede jeg stadig HELE huset OG VVB op..!!!

Kenneth

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af pelle » 17 dec 2009 15:42

Hej
Jeg har idag talt med en god bekendt. Han har arbejdet i solvarmebrancen i flere år. Da jeg spurgte ham om der dog kunne være så stor forskel på disse rør, svarede han højst overraskende "Nej"

Han var af den helt klare overbevisning, at der ikke er kvalitetsforskel på disse rør, han vidste hvor de kom fra, - og det uanset mærke, - og de kommer ALLE fra Kina :shock:

Han havde, fortalte han, 60 rør der hjemme, og det første år var han MEGET skuffet, indtil han fandt ud af, at rørene i manifolden var monteret forkert.

Det er MEGET vigtigt at spidsen af røret kommer i bund i manifolden, OG at man smører det medfølgende Zinkpasta GODT på spidsen, så varmeovergangen bliver så hurtig og effektiv som muligt.

Et lille monteringsfif, - man kan trække inderrøret op af glasrøret, og skubbe inderrøret op i manifolden (Så man er sikker på spidsen kommer i bund), - efterfølgende kan man skubbe glasrøret op i gummiforingen på manifolden (Smør gummiforingen med noget glidemiddel f.eks, det gør det meget lettere.).

Han hævede effekten på sit anlæg med over 40 procent på denne konto, så han har personligt, oplevet et vacuum anlæg der kørte særdeles skuffende, efterfølgende kom til at køre supergodt blot ved dette lille fif. :)

Denne erfaring har han naturligvis også draget pga. reklamationer, - og ALLE dem han har haft kontaktflade med er blevet mere end tilfredse, og har fået løst deres problemer/frustrationer.

En manglende flowmåler, eller en ON/OFF styring kan naturligvis også være en afgørende faktor. En modulerende styring er absolut at foretrække.

Ja, dette var hvad han fortalte. Lækkert, hvis der ikke er den store forskel på kvalitet, på disse rør, og kun godt hvis et frustrende problem kan løses så billigt og let.

Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Sol-eco
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af Sol-eco » 17 dec 2009 17:37

Hej

Som Pelle skriver, så er det meget vigtigt med monteringen af heatpipen i manifolden, al den varme der optages af røret skal jo overføres gennem det forholdsvis lille areal i toppen af heatpipen.

Når det så er sagt, så er der ligesom med fladplade solfangere forskel på kvaliteten, også selvom de fleste af rørfangerne kommer fra kina og adskillelige europæiske fabrikker får produceret deres rør i Kina. Selve den varmeabsorberende belægning på rørerne findes i et par forskellige udgaver hvor den ene er bedre end den anden. Den bedste er desværre også typisk noget dyrere end den anden. Derudover findes der også vakuum rør hvor der kun er benyttet 1 lag glas, de er typisk mere effektive, men holder desværre ikke så længe som de andre.

En ting der nok har en væsentlig større indflydelse på effektiviteten er udførelsen af selve heatpipen. Det hjælper jo ikke meget at glasrøret kan opfange solens stråler hvis varmen ikke kan blive overført ordentligt til vandet på grund af en dårligt fungerende heatpipe.

Forskellige testresultater af solfangere, kan findes på http://www.spf.ch Her ses det ret tydeligt at der er forskel på kvaliteten af de forskellige fangere.

Jeg mener rørfangerne har en højere effektivitet end fladplade fangerne, men det afhænger meget af hvordan systemet sættes op, og af kvaliteten på de komponenter der er brugt i det enkelte anlæg.

Som eksempel kan jeg nævne at mit eget anlæg der er placeret vendende mod øst har givet en ydelse på ca. 550 KWh/m2/år, det tror jeg umiddelbart vil være svært at finde bedre med et fladplade anlæg. Ydelsen er målt på det der sendes ind i tanken, ikke hvad der kommer ud af fangeren, som der måles hos de forskellige test institutter.

mvh.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk


Besvar