Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kalorifer i værkstedet!!

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
ARas
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 10 dec 2008 21:59
Mit fyr: Baxi 2,5 m. ilt-styring
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 30-35
Årligt forbrug: ?? (8)
Geografisk sted: Syd-Sjælland

Kalorifer i værkstedet!!

Indlæg af ARas » 14 dec 2009 19:42

Hej

Nogen der har erfaring med lidt forskellige installationsmodelle at varmeanlæg...? Jeg har brug for lidt vejledning til en ide jeg har fået...
Mit anlæg ser i dag ud som vist på det første billede herunder.
Som i kan se er der koblet en kalorifer på anlægget. Denne bruges til opvarmning af værksted!
Mit problem er her at jeg syntes ikke den yder det den skal... og som teorien på dette område siger, er der 2 ting at ændre på, differens temperaturen eller flowet. Jeg vil helst ikke hæve temperaturen på kedlen, så derfor kunne jeg godt tænke mig at forøge flowet gennem kalorieren.
Kan det lade sig gøre ved at monterer en ekstre pumpe, som vist på billede nr. 2?

Grunden for mit ønske om denne ekstra pumpe, er at den eksisterende alpha2 pumpe trækker varmeanlæget fint, men jeg har en teori om at det kniber når den både skal trække varmeanlæg, varmtvandsbeholder og kalorifer. Og det går jo selvfølgelig ud over ydelsen på alle dele i anlægget.

Som i også kan se er der monteret en 3vejs termostatstyret shuntventil i returen før kedlen. Herved skulle kedlen gerne blive skånet for den kolde retur, som en kalorier jo laver. Dog har jeg også denne shuntventil mistænkt for at sænke ydelsen på anlægget. (jo minder temperatur kedlen kører med, jo større pumpe skal der på for at kedlen yder maks.). Grunden for denne vurdering, er at kedlen meget sjældent går på "høj" drift, ikke engang når kaloriferen kører!

Er der nogen der har nogle gode råd til dette....?
Vedhæftede filer
anlæg nu.gif
anlæg ny.gif


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Kalorifer i værkstedet!!

Indlæg af thy » 14 dec 2009 20:16

jeg bruger den nederste model med seperat pumpe til calofaire.... ELLERS får den ikke varmt vand nok...

måske skal du aligevel hæve kedel temp når det er koldest.... mistænker den termiske shunt for ikke at lade fyret arbejde 100%
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

ARas
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 10 dec 2008 21:59
Mit fyr: Baxi 2,5 m. ilt-styring
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 30-35
Årligt forbrug: ?? (8)
Geografisk sted: Syd-Sjælland

Re: Kalorifer i værkstedet!!

Indlæg af ARas » 14 dec 2009 20:32

Ja det er også den fornemmelse jeg har fået af shunten... har af samme grund overvejet om det ville være bedre med en alm. termostatventil. Er dog bange for at en sådan løsning vil give en for lav retur temp. når kaloriferen kører!! Har du også en 3-vejs termostat shunt på dit anlæg?

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Kalorifer i værkstedet!!

Indlæg af thy » 14 dec 2009 20:41

jeg har en espe termisk shunt 60graders..... der er nok forskel på den vandmængde de forskelige shunt kan lade gå igennem
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

ARas
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 10 dec 2008 21:59
Mit fyr: Baxi 2,5 m. ilt-styring
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 30-35
Årligt forbrug: ?? (8)
Geografisk sted: Syd-Sjælland

Re: Kalorifer i værkstedet!!

Indlæg af ARas » 14 dec 2009 21:09

thy skrev:jeg har en espe termisk shunt 60graders..... der er nok forskel på den vandmængde de forskelige shunt kan lade gå igennem
Det er også sådan en shunt jeg har... og ja der er helt sikkert forskel. Men det afhænger jo også meget af pumpen der driver anlæget!! Men jeg syntes dog at kunne huske, at espe's datablad oplyste at man skulle kunne holde en nogenlunde ydelse ved et relativt lille differenstryk!!! Men det er nu også ligemeget. Jeg vil prøve at monterer en pumpe på kalorifere kredsen, og se om ikke det hjælper! Tak for dine råd.


Besvar