varme. problem

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Per Krarup Olesen
Stoker V
Stoker V
17
Indlæg: 161
Tilmeldt: 07 apr 2007 09:35
Kontakt:

Re: varme. problem

Indlæg af Per Krarup Olesen »

Hej tiger8766

Jo dårligere din bolig er isoleret des mere energi proportionalt skal der selvfølgelig tilføres jo koldere
det bliver.
Hvis dit fyr i øjeblikket yder 80 % er dette et udtryk for muligheden af yderligere 20 % højere ydelse.
Focus tror jeg ikke er fyret, men din boligs manglende isolation.
Med venlig hilsen

Asaa-Multi-Service
Per Krarup Olesen
Certificeret supporter
Teknisk udvikler
http://www.asaa-multi-service.dk

tiger8766
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 sep 2009 19:32
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 140 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7361
Geografisk sted: Smedebæk (Ejstrupholm)

Re: varme. problem

Indlæg af tiger8766 »

Ja ved godt er huset men har også tvunget den til kun at kunne yde max 80 %
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: varme. problem

Indlæg af Frank_Rasmussen »

paw skrev: I min brugsanvisning står der under fejlsøgning ønsket kedeltemp opnås ikke=for høj effekt på brænder, ned juster effekt på brænder
Jeg læser det på den måde, at hvis man ved en fejl har fået fat i f.eks. et 30 kW-anlæg; men reelt kun har brug for et 16 kW-anlæg, så kan man sætte Max. effekt.

Problemet er jo nærmest det omvendt her: For lille anlæg til et for dårligt isoleret hus.

Men det er da bestemt værd at læse de andre punkt er fejlsøgningsskemaet:
For højt pille forbrug/ønsket kedel temperatur opnås ikke:

1. Fejl justeret forbrænding: Tjek at asken er mørke grå!
2. For højt skorstens træk: Mål skorstens træk / monter trækafbryder.
3. Forkert monteret røg vender i kedel: Tjek kedel, monter røg vender.
4. Dårlig kedel / virkningsgrad / isolering: Mål røg temperatur, efter isoler kedel!
(5. For høj effekt på brænder: Ned juster effekt på brænder)
6. Vand i piller / dårlig kvalitet: Anvend brugbart brændsel.
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: varme. problem

Indlæg af paw »

Når tiger siger den kører på 60% skulle det jo gerne være næsten 10 kw, jo den kører 60% men den gir bare ikke 10 kw.1, fejljusteret forbrænding, jeg er sikker på at den får for lidt piller eller for meget luft. 10 kw er altså en del, også selv om det er et ikke særlig godt isoleret hus, så burde det være rigeligt til at få temperatur op. Men det skal altså være ægte 10kw, ikke bare noget der står på styringen. Når der er 5-10 gr er det ikke noget problem at den får for lidt piller eller for meget luft, og desuden ser det godt ud med den lave røgtemperatur. Øhh, lav røgtemperatur, grunden til at mange har en lav røgtemperatur er at der er for lidt piller eller for meget luft, fordi det køler simpelthen kedlen og gir mere flow gennem kedel og skorsten = lavere røgtemperatur. Men nu er det pludselig blevet koldt, så dur det ikke mere. Nu skal der noget varme til = ild. Det er jo derfor at den NÆSTEN skal ryge, så lidt luft som det overhovedet er muligt uden den ryger. Luften varmer ikke, det gør ilden. Og så er det jo at nu skal anlæget bruge varme, men det kan bare ikke komme op på den temperatur det skal fordi den får for meget kold luft gennem systemet. Den skide lille blæser, blæser rigtig mange liter luft igennem i minuttet når den feks står på 60%. Jeg kender en, der bor på et gammelt landbrug på lige under 400 kvm, han har en 16 kw woody, og der er 2 små lejligheder i de knap 400 kvm han lejer ud. Når varmen er inkl huslejen, lukker de så ned for varmen, når de feks lufter ud, nej. Men når anlæget er blevet varmt, eller så varmt som man vil have det så kræver det altså ikke så mange kw at holde temperaturen oppe, det er kun hvis man har haft et stop på grund af kedelrensning eller lign den skal yde noget. Når temperatur er omkring 0 kører hans woody mellem 30- 60% hele tiden. Men så kan man også stå oppe på hans loft, hvor der bare er nogle brædder til midtergang, og se direkte ned i stuen mange steder. Jo, han har isolering, men fjolset glemte en dampspærring, så isoleringen er dejlig varm deroppe i kulden. Men han har en 22-23 gr overalt. Mit eget hus er ikke stort, og når det er frostvejr kan jeg se alle de steder i skunken hvor musene har gnasket isoleringen i stykker ude på taget. Min woody kører fra 10-40% med en stuetemperatur på 23gr.Hvis Tigers styring stod som det skal vil jeg skyde på den ville stå mellem 20- 50 % det meste af tiden. Mætninger skal bare op, så får han den varme han behøver. Effekt, alle ved at når en pillebrænder står på 10% det meste af tiden er det ikke særligt effektivt eller økonomisk og det er det samme når den ligger på 90-100%. Så der hvor man får mest for pengene er nok mellem 30-70% . Der er jo en grund til at der er alle mulige størrelser på anlæg. Hvis anlæget, styring er rigtigt indstillet kan man altså spare piller hvis den ikke skal op og køre på måske 70-90% når der feks er en der tager et langt bad eller lign. Hvis styring er sat til feks max 55% skal den nok få temperatur op igen. Det tager bare lidt længere tid, men vil jeg påstå er mere økonomisk i det lange løb.Det var så bare min mening. Unskyld, det blev lidt langt, indlæget. :oops: :roll:
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: varme. problem

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Hvis PID-værdierne passer nogenlunde (kræver måske et Interface at indstille dem), så synes jeg ikke, at der er nogen grund til at sætte Max. effekt ned.

F.eks. vil det sikkert ikke virke positivt på http://www.stokerklubben.dk/andersen.shtml at sætte Max. effekt til 50%

For os med en zoneventil til varmt vandsprioritering, hvor anlægget jo oplever nogle omvæltninger med behov for megen varme på en gang, må der være fordele ved, at anlægget er i stand til at gå højt op i effekt.

Manglende isolering af hus m.m., indjustering og rensning af fyr er naturligt nok vigtige for økonomien.

Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Blevet takket: 2 gange

Re: varme. problem

Indlæg af Æblebjerg »

Jeg tilslutter mig Paw. Noget tyder på, at mætning skal sættes op. Hvis min Scotte kørte med 60% det meste af tiden ville jeg nok bruge i nærheden af 50 kg/døgn.

Hvordan ser flammen ud? Kort, hissig, lys (sæt mætning op) eller lang, rolig, rød (mætning OK) eller rygende (mætning for høj).
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: varme. problem

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Hvis huset virkelig er så dårlig isoleret, og fyret er rent og har en god forbrænding, så kig på http://www.bioflame.dk/index-filer/Page670.htm
bylov
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 21
Tilmeldt: 11 nov 2009 19:54

Re: varme. problem

Indlæg af bylov »

Hej Igen :? 1kg piller af en normal kvalitet afgiver ca. 4800kcal. 35kg pr. døgn 168000Kcal =195Kw -24= 8,125Kw/h
Dette er ikke langt fra virkeligheden, :great: det må stadigt siges at være et ganske stort forbrug,
selvfølgelig kan dette nedsættes ved en bedre drift (rigtig mætning i forhold til luft) men ikke så voldsomt så der flyttes bjerge :cry:
Mvh. Bylov
tiger8766
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 106
Tilmeldt: 03 sep 2009 19:32
Mit fyr: Scotte 16kw
Areal: 140 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7361
Geografisk sted: Smedebæk (Ejstrupholm)

Re: varme. problem

Indlæg af tiger8766 »

Takker mange gange har prøvet at have mætningen og nu er den faldet fra 80-82 % og til 50-55% i ydelse
Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
16
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Blevet takket: 2 gange

Re: varme. problem

Indlæg af Æblebjerg »

tiger8766 skrev:Takker mange gange har prøvet at have mætningen og nu er den faldet fra 80-82 % og til 50-55% i ydelse
Så blivr det spændende at se om du også får et mindre forbrug. Som Bylov skriver skal du nok ikke forvente det helt vilde.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer

Besvar