Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp søges til indstilling af Scotte fyr.

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
JesperH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09 nov 2009 20:57
Mit fyr: Scotte 16/ Dor 24 (woody)
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: Fyn/Strib

Hjælp søges til indstilling af Scotte fyr.

Indlæg af JesperH » 10 dec 2009 20:48

Hej i forummet.

Jeg har købt et nyt hus hvori der er et stoker fyr. Den tidligere ejer siger at fyret er indstillet så det kører optimalt. Jeg har dog købt andre piller(stampemøllen.dk) end han brugte og ved ikke om fyret så skal indstilles på en anden måde.

Mit problem er at fyret går ud efter en uges tid, med fejlmeldingen "F1" i displayet. (jeg aner absolut ingenting om stokerfyr) jeg åbner låget til brændkammeret og ser at der på brændristen ligger en hård klumpe aske, på størrelse med en appelsin. Det virker på mig som om fyret bare smider piller oven på de afbrændte ude fyret blæser risten ren (håber i kan følge mig). Har holdt øje med fyret hver anden dag nu og så at allerede efter 3 dage var der en ret stor klumpe på risten igen. Kan dette være rigtigt?.. :(

Der må findes nogel her i forummet der har samme fyr som mig.

Nogen der kan hjælpe mig? Nogen der kan give mig et hint til hvad indstillingerne skal stå på. Jeg er helt på bar bund.... og synes egentligt også at jeg nu efterhånden er begyndt at kunne lugte fyret i min stue....

Hilsen

Nybegynderen..


Brugeravatar
mbech
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 05 jan 2007 19:39
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Geografisk sted: Hjørring

Re: Hjælp søges til indstilling af Scotte fyr.

Indlæg af mbech » 11 dec 2009 14:21

F1 tyder på optændingsfejl. Hold pil ned inde nogle sekunder (2 gange), så den laver en ny optænding.

Det er ikke godt med en stor klump aske på herden. Man kan skrabe det meste væk selv om fyret kører, og man kan ændre på indstillinger, som den bedre kan holde sig ren, men jeg tror det bliver lidt langt at forklare i tekst.

Hvis du skrev hvor du bor, var der måske en der ville kigge forbi og hjælpe dig igang?

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hjælp søges til indstilling af Scotte fyr.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 11 dec 2009 19:23

Der er helt klart andre, at der har haft det samme problem som dig. Se f.eks. viewtopic.php?f=180&t=6427.

Sådan er det vist næsten med alle Scotte-problemer. Vi er jo en stor familie med 6000-7000 fyr med næsten samme fyr.

Det er nok tid til at læse manualen ( http://www.scotte.dk/product.asp?product=140 ), og en god indførsel i hvordan man gør http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf.

Som du vil se, så er det næsten med sikkerhed tid til at foretage en ny indstilling af fyret, når man skifter pilletype. Eller måske endda bare, når sæsonen starter...eller måske endda oftere.

Hvis du ikke er til at gå og fedte rundt med det selv, og ikke lige får en til at fortælle dig hvordan, så kan du for rimelige penge få en prof. til at fortælle dig det hele (http://www.scotte.dk/product.asp?product=143).

M.v.h. En anden nybegynder

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hjælp søges til indstilling af Scotte fyr.

Indlæg af Ole S. » 11 dec 2009 22:35

Hej
Jeg læser mange steder rosende ord om dette opstartsbesøg, og jeg troede også det bare var lykken, men er der nogen der rent faktisk har prøvet det, og med hvilket resultat??
Grunden til min skepsis, er at mine forældre har haft sådan et besøg, desværre ikke den store succes, varede 15 minutter og de var 1800kr fattigere (det var prisen dengang), de døjer stadig med mange uafbrændte sorte piller i scotten her mange måneder senere. :cry:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hjælp søges til indstilling af Scotte fyr.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 11 dec 2009 22:49

Jeg har ikke haft et Optima-besøg (kan godt lide at pille selv). Men jeg ville da beklage mig, hvis besøget ikke gav et perfekt indstillet anlæg til de givne forhold.

Jeg har en bekendt, som engang lod Autogummilaget spore hans bil 7 gang i træk under et besøg...


JesperH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09 nov 2009 20:57
Mit fyr: Scotte 16/ Dor 24 (woody)
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: Fyn/Strib

Re: Hjælp søges til indstilling af Scotte fyr.

Indlæg af JesperH » 13 dec 2009 20:31

Tak for alle jeres svar, links, meninger og råd, det er da dejligt med lidt hjælp.

Har i mellemtiden fundet ud af at den tidligere ejer kun har renset brændkammeret i de 4 år han har haft fyret. Han var ikke klar over der også skulle renses i røgkammeret og skorstensrøret.. :(

Jeg brugte 4 timer i fredags på at skille hele fyret fra hinanden og gik i krig med børster og støvsuger. Da jeg åbnede ind til skrostensrøret så jeg, EFTER jeg havde suget det rent, at der sidder et spjeld i røret. Det spjeld var så faldt af og sad på skrå og stortset blokerede for røret. Nu har jeg igen monteret dette spjeld, så er spørgsmålet bare skal dette spjeld stå helt åbent eller skal det været lidt lukket??

Anyway, efter to en halv spande aske var suget ud og fyret rengjort fik jeg det startet op igen, og det lugter ikke længere i stuen icon_cheesygrin.gif JUHUU.

Har justeret lysføleren ned fra 20 (standart) til 10 i håb om F1 problemet ikke kommer igen.

Har stået og holdt øje med fyret i rimelig lang tid (iflg. min kone) og obsaverede at når fyret tar piller ind og sneglen kører 1-2-3-4-5 trin, blinker displayet skiftevis mellem 2f2f2f2f2f mens den tar piller. håber i kan forstå mig. Hvad er dette? og skal der gøres noget? synes eller det kører som det skal..

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Hjælp søges til indstilling af Scotte fyr.

Indlæg af Frank_Rasmussen » 13 dec 2009 21:57

Det lyder som en 'sort' fredag :) Den tidligere ejer skulle næsten selv have haft lov til at rense fyret :P

Der er manualer på http://www.scotte.dk/product.asp?product=140. Du skal sikkert have fat i 4.06 manualen.

Der er en guide til grundindstilling på http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf

Brugeravatar
mbech
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 05 jan 2007 19:39
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Geografisk sted: Hjørring

Re: Hjælp søges til indstilling af Scotte fyr.

Indlæg af mbech » 14 dec 2009 00:33

Spjældet skal stå helt lukket, da der er en lille udskæring i det, som er passende til brug med pillebrænder.

JesperH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09 nov 2009 20:57
Mit fyr: Scotte 16/ Dor 24 (woody)
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: Fyn/Strib

Re: Hjælp søges til indstilling af Scotte fyr.

Indlæg af JesperH » 14 dec 2009 11:50

Frank_Rasmussen skrev:Det lyder som en 'sort' fredag :) Den tidligere ejer skulle næsten selv have haft lov til at rense fyret :P

Der er manualer på http://www.scotte.dk/product.asp?product=140. Du skal sikkert have fat i 4.06 manualen.

Der er en guide til grundindstilling på http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf
Hej Frank, ja du har ret, den gamle ejer skulle sku selv ha haft fornøjelsen af rensningen.. :)

Du skriver jeg nok skal ha fat i 4.06 manualen, jeg har selv fundet manualen der fulgte med fyret, og det er den der hedder "5 trins". Der ser umiddelbart ikke ud til der er så stor forskel på dem.. Kun i de "standart indstillinger"

-Jesper

JesperH
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09 nov 2009 20:57
Mit fyr: Scotte 16/ Dor 24 (woody)
Areal: 165
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: Fyn/Strib

Re: Hjælp søges til indstilling af Scotte fyr.

Indlæg af JesperH » 14 dec 2009 11:57

mbech skrev:Spjældet skal stå helt lukket, da der er en lille udskæring i det, som er passende til brug med pillebrænder.
Du har fuldstændig ret, der er en udskæring i spjældet, svarende til en kvart del af pladen sådan cirka. Jeg har haft spjældet stående helt åbent siden i fredags, men jeg prøver at lukke det og ser hvordan det så kører.

Hvad er forskellen på et helt åbent og helt lukket spjæld? Hvad betyder det for "driften" af fyret?

-Jesper


Besvar