Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hjemmebyg af gas-Gruekedel

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

hjemmebyg af gas-Gruekedel

Indlæg af leo-pol » 08 dec 2009 01:40

så har jeg fået en underlig tanke igen...
fruen har lige lod mig forrige lørdags slagte en odrenlig røvful høns og de 4 kalkuner vi hade.... og der kunne vi godt hade brugt en gas-Gruekedel...
men hun har søgt og ledt efter en i lang tid og de er alle i jylland eller på fyn.... og dem der har været til salg på sjælland har kostet spidsen af en jet.... eller været plummer rødne...
og så som den "nærrige" GDS`r jeg er.... tænkte jeg, at den laver jeg sku selv...
tanken var at jeg ville lave den i rustfrit stål og så trille ned til smeden... klippe... valse.... banke og bukke....
tig-svejse den herhjemme....
men hvordan er det nu lige sådanne en er sammensat....
det er efter hånden nogle år siden jeg har set en sidst... men er det ikke "bare" en stor gryde med låg der hviler i et lidt større rør med lufthuller i top og bund hele vejen rundt... så varmen kan løbe fra bunden af "gryden" og op langs siden....??

det tanken har gået på er nok mer hvordan med brænderen.....
jeg syntes at jeg kan huske noget med at det "bare" er et 10..12...14mm rør med små 1½-2mm huller der er valset i en ring og lidt mindre en "gryden" i diameter..... og så en studs til en gasslange over til en flaske gas....
evnt et eller andet tilbageslags amatur eller hvad det nu hedder og så noget til at reguler trykket på....
og så er det mer eller mindre det....

jeg tænkte at der sikkert var nogle her inde der viste lidt om gvordan med gas... eller nogle der har en som gad og forklare lidt med nogle mål....
jeg lavede lige et lille malerri

mvh leo-pol
Vedhæftede filer
grukedl.JPG


mr.mcp
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 28 okt 2007 11:42

Re: hjemmebyg af gas-Gruekedel

Indlæg af mr.mcp » 08 dec 2009 17:11

Da vi slagtede gæs forrige weekend, brugte vi "gryden" fra en gruekedel, som var på ejendommen. Den klodsede jeg op med nogle mursten og tændte et bål under. Det virkede meget godt. Det tog ca. 1 time at varme vandet op.

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: hjemmebyg af gas-Gruekedel

Indlæg af Garmin » 08 dec 2009 18:07

Hvad med bare at købe en af de billige wok brændere der er at få rundt omkring.
Burde simpelt kunne indbygges i "underetagen"

/G

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmebyg af gas-Gruekedel

Indlæg af leo-pol » 09 dec 2009 03:58

mr.mcp skrev:Da vi slagtede gæs forrige weekend, brugte vi "gryden" fra en gruekedel, som var på ejendommen. Den klodsede jeg op med nogle mursten og tændte et bål under. Det virkede meget godt. Det tog ca. 1 time at varme vandet op.

det var også noget i den stil jeg tænkte at gøre som "nødløsning"... bare med en olie trummel jeg hade brændt ren først...
men fik ikke lige gjordt det klar til dagen så det gamle konfur måtte lige hives ud af jernbunken.... gudske lov hade jernmanden ikke været og tømme enu...
men det tog en helvet`s tid så det gider jeg ikke igen næste gang...


germin..... hvad er lige en wok brændere..... syntes ikke lige at det er noget der ringer.....
er det en wok-gryde på gas eller hur.....???

mvh leo-pol

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: hjemmebyg af gas-Gruekedel

Indlæg af Garmin » 09 dec 2009 07:17

Det er nok mest om sommeren man i diverse byggemarkeder kan finde en vok gryde med gasblus.
Special Butikken plejer også at have dem.
De plejer at koste under 500.
Det interessante er gasblusset, det er en tre rings brænder af kinesisk oprindelse.
Ser ud til at have en fornuftig ydelse. Det er den jeg regner med at du kunne bruge.

Sidst brugte jeg en gammel gruekedel og så tagpapbrænderen, den er 9Kw så det gik fornuftigt, larmer dog for meget :-)


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: hjemmebyg af gas-Gruekedel

Indlæg af leo-pol » 09 dec 2009 21:28

jamen det kunne da godt være at jeg skulle gå lidt på opdagelse og se...hvor...og...dan...
det er heller ikke lige noget der er oppe over.... bare lidt tankemuller inden projekt-start..
mvh leo-pol

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: hjemmebyg af gas-Gruekedel

Indlæg af Garmin » 10 dec 2009 07:32

Om ikke andet så kan du jo vurdere antallet og størrelsen af huller i sådan en brænder ;-)
Og ja, du skal have en reduktionsventil på. Det er ikke realistisk at lave brænderen til flasketryk.
Reduktionsventilerne fås i en udgave der kan indstilles, så behøver du ikke anden ventil.
Det er formentligt ikke lovligt at lave en sådan brænder selv, der er MANGE regler når det gælder gas.
Reglerne er dog mindre krævende når det drejer sig om udendørs anvendelse.

Hvis/når du går igang, laver du så ikke lige en ekstra ? :D


Besvar