Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Støbejern eller pladekedel til stoker ?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re:

Indlæg af Klaus » 14 feb 2007 06:34

Er der nogle der har en test eller noget der sammenligner ?


Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Indlæg af Fyrteknik » 14 feb 2007 07:01

Klaus skrev:Har mailet lidt med Karsten fra Liagro som også sælger støbejernskedler .. Han ved ikke om nyttevirkingen er lavere ved modulering men han påpeger der ikke er en eneste godkendt støbejernskedel på DTI ! Han fortæller også støbejernskedler er billigere men ingen bruger dem, måske pga dårlig nyttevirkning og besværlig rengøring ..
Multi 22 med støbejernskedel er godkendt på DTI og det med at man bruger 15 % mere i piller med
støbejernskedel holder ikke, jeg bruger 27 kg. træpiller i denne mdr. og jeg fyre 180 kvm. op, der
er rigtig mange som bruger meget mere på samme kvm. med en pladejernskedel.

Men husk at det med forbrug, også har meget at gøre med hvordan fyret er indstillet.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Indlæg af Klaus » 14 feb 2007 07:16

Hvad så når den kører 25% i drift er nyttevirkningen så lige så god som ved 100%

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Indlæg af Falck » 14 feb 2007 07:29

J.P. skrev: Multi 22 med støbejernskedel er godkendt på DTI og det med at man bruger 15 % mere i piller med
støbejernskedel holder ikke, jeg bruger 27 kg. træpiller i denne mdr. og jeg fyre 180 kvm. op, der
er rigtig mange som bruger meget mere på samme kvm. med en pladejernskedel.

Men husk at det med forbrug, også har meget at gøre med hvordan fyret er indstillet.
For at det ikke skal ende som tidligere, så er her et link til DTI hvor man selv kan se hvilken virkning brænderen har og på hvilken kedel..
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Indlæg af Fyrteknik » 14 feb 2007 07:38

Klaus skrev:Hvad så når den kører 25% i drift er nyttevirkningen så lige så god som ved 100%

Lavere drift = større virkningsgrad
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.


Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Winther » 22 feb 2007 12:59

Jeg synes faktisk ikke, at Viadrus støbejernskedel er træls at rengøre, den har ikke mange utilgængelige kroge og man kan komme til med børsten overalt. Det mest trælse, er at fjerne den afbørstede sod, men trykluft med følelse er effektivt.
Jeg startede med at bruge "askepotten" og det var ingen succes, det meste af soden havnede i støvsugeren....
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10377
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 22 feb 2007 13:50

ja det er et kendt problem jeg bruger støvsuger fra hjem og fix til små 300kr MED pose og askepot det virker fint for mig men det dur ikke med støvsugern man bruger inde til det daglige rengøring de har ikke godt af det
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Nitro-x Ultra
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 21 feb 2007 11:41
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: sønderjylland
Kontakt:

Indlæg af Nitro-x Ultra » 22 feb 2007 14:22

Blander mig lige i debatten. Er der nogen der har tænkt på pris ydelses forholdet da det jo også har en betydning. Mange har den opfattelse at kan en ting holde længe er det godt. Se Salamanda kedlen 40 år og brænder stadig jahooo men at den kun har en udnyttelses grad på ca. 50 % ….:o(( jeg kan blive helt elektrisk når jeg ser firmaer tilbyde et stoker anlæg til montage på sådan en gammel hund. Jeg ser det sådan, kan et anlæg holde 10 år og ydelsesgraden mm. er ok tager jeg hælder den end anlægget der prismæssigt koster det dobbelte. Hvorfor…..! fordi udviklingen på kedler som udviklingen alle andre steder ikke står stille. Om 10 år kan jeg så købe mig en ny der holder 10 år med alt det nyeste teknik……og hvem ved måske er det at fyre i stoker yt…om 10 år måske er det jordvarme, solvarme eller ? så er det sku surt at stå med en stoker, der har kostet en pelikan og man ikke kan nænne at skifte det ud…..er der eks. Nogen her der vil købe et oliefyr….??? En bil der køre på gas ?? 20 år er lang tid at se ud i fremtiden…….!

Mvh

Peter

oxholm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 18 feb 2007 14:52

Indlæg af oxholm » 22 feb 2007 22:04

nu hænger pris og kvalitet jo sammen ikke mindst indenfor stokerfyr og ja, det er da dejligt når man har købt et billigt fyr og regner med at så er man sikret billig varme pga.den lave indkøbspris.men hvad så når på de kolde vinter ikke kan få skidtet til at gi den varme man regner med fordi motoren til sneglen står af,styringen er umulig at indstille osv.så hellere gi ve lidt mere og man kan sove roligt mens snestormen raser. og noget helt andet, folk bruger gerne 3-400000 på en ny bil for at imponere naboen mens de ikke vil ofre en krone på det der skal holde huset varmt.og den holder ikke 20 år... :shock:

Brugeravatar
Winther
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 143
Tilmeldt: 15 jan 2007 22:20
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Winther » 23 feb 2007 09:35

Der er skam ikke noget galt med oliefyr eller biler der kører på gas, men det er galt med energiafgifterne og det har ikke en skid med miljø at gøre, men rent skattegrådighed (læs: statslig dobbeltmoral).
Mvh.

Palle

Autoriseret kornsvider.


Besvar