Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan investering i solvarme betale sig ?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Kan investering i solvarme betale sig ?

Indlæg af andersen2009 » 08 dec 2009 18:59

pelle skrev:Hej

Kan solvarme ikke betale sig !!!

Nej, det kan det ikke, når man kun tænker på at lave varmt brugs vand om sommeren og så med et anlæg til 40.000 tusind incl montage. :shock: og da slet ikke hvis der bliver sammenlignet med en ny gaskedel med en virkningsgrad meget tæt på 100..

Man må aldrig aldrig kun satse på at lave varmt brugsvand. Det har alt for lang tilbagebetalings tid.
Så kan man ligeså godt lægge nogle sortmalede radiatoer op på taget i nogle kasser og lave varmt vand i sommer månederne.


Sats istedet på brugsvand/rumvarme anlæg.

http://www.vvs-grossisten.dk/index/kamp ... odukt-1718

Sådan et 120 rørs anlæg til 27000 kr. incl moms kan altså godt supplere gasfyret rigtig godt i de kolde måneder. Læg mærke til at der er langt op til de 40000 kr. som "tænk" bruger som eks. til et brugsvands anlæg (selv om det godt nok er monteret). Og dette er jo et stort Brugsvand/rumvarme anlæg.

Der må altså ikke være nogen tvivl om at solvarme kan betale sig. For det kan det.

Det anlæg med de 120 rør, kan gøres mere effektiv hvis fangerne sættes med en hældning på 60 grader fra vandret og man evt. vælge en større lagertank. feks.en 1200 liters olietank med radiatorer eller kobberrør som veksler...

I det hele taget er syntes jeg de sammenligninger fra "tænk" er tåbeligt lavet. Man må ikke bare bruge et brugsvands anlæg til at sammenligne med. Så er det ihvertefald de forkerte eksperter man har rådført sig med. Solenergi ved de sku ikke hvad er for noget... Så er det bare sagt.

mvh
Pelle

Bakker lige Pelle lidt op her..!!!

Jeg har 135 rør og 1800L akku-tank til at gemme varmen fra om dagen til brug i radiator/VVB on natten og jeg startede først fyret op sidst i oktober mdr.... det er da meget godt.!
Jeg kan jeg drosle/slukke mit fyr i marts/april mdr, vil jeg være rigtig fint tilfreds.

Jeg har kalkuleret med en tilbagebetaling på 8 år med træpiller som brændsel, nu fyre jeg hovedsageligt korn pt og så blegner mit regnestykke lidt.

Til info: sidste solskinsdag fik jeg varmet VVB op til 60 grader og akku-tank til 57 grader, hvilket da er et fint tilskud en vinterdag.!

Kenneth


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kan investering i solvarme betale sig ?

Indlæg af Ole S. » 08 dec 2009 19:37

pelle skrev:Hej

Kan solvarme ikke betale sig !!!

Nej, det kan det ikke, når man kun tænker på at lave varmt brugs vand om sommeren og så med et anlæg til 40.000 tusind incl montage. :shock: og da slet ikke hvis der bliver sammenlignet med en ny gaskedel med en virkningsgrad meget tæt på 100..

Man må aldrig aldrig kun satse på at lave varmt brugsvand. Det har alt for lang tilbagebetalings tid.
Så kan man ligeså godt lægge nogle sortmalede radiatoer op på taget i nogle kasser og lave varmt vand i sommer månederne.


Sats istedet på brugsvand/rumvarme anlæg.

http://www.vvs-grossisten.dk/index/kamp ... odukt-1718

Sådan et 120 rørs anlæg til 27000 kr. incl moms kan altså godt supplere gasfyret rigtig godt i de kolde måneder. Læg mærke til at der er langt op til de 40000 kr. som "tænk" bruger som eks. til et brugsvands anlæg (selv om det godt nok er monteret). Og dette er jo et stort Brugsvand/rumvarme anlæg.

Der må altså ikke være nogen tvivl om at solvarme kan betale sig. For det kan det.

Det anlæg med de 120 rør, kan gøres mere effektiv hvis fangerne sættes med en hældning på 60 grader fra vandret og man evt. vælge en større lagertank. feks.en 1200 liters olietank med radiatorer eller kobberrør som veksler...

I det hele taget er syntes jeg de sammenligninger fra "tænk" er tåbeligt lavet. Man må ikke bare bruge et brugsvands anlæg til at sammenligne med. Så er det ihvertefald de forkerte eksperter man har rådført sig med. Solenergi ved de sku ikke hvad er for noget... Så er det bare sagt.

mvh
Pelle
Hej Pelle
Ja selvfølgelig ser regnestykket så anderledes ud. Men alting er jo billigere, hvis man vil lave en del selv. f.eks en akkutank. Men ellers koster sådan en tank jo omkring 10.000 kr. Man er jo nødt til at regne komplette priser incl montage osv. Hvis man skal kunne bruge det til noget.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Kan investering i solvarme betale sig ?

Indlæg af pelle » 08 dec 2009 20:08

Hej Ole

Selvfølgelig, hvis der skal montør på koster det jo nok en del ekstra. måske 2 arbejdsdage...

Men, det er jo også blot for at vise alternativer. Det behøver slet ikke være så dyrt at få solvarme..
Når jeg læser tråden igennem og ser på det fra "Tænk" så ville jeg, hvis jeg ikke havde nogen forstand på solvarme, da også sidde og tænke at solvarme er spild af penge.

Man skal kunne se mulighederne i solvarme. "Tænk" kommer jo slet ikke ind på rumvarme. Der kan et godt stort solvarmeanlæg give et pænt stort tilskud i de kolde måneder. Og så ser regnestykket altså noget anderledes ud . Det har andersen 2009 opdaget.:)

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Kan investering i solvarme betale sig ?

Indlæg af Ole S. » 08 dec 2009 20:41

Hej Pelle

Du siger jo det helt rigtige, at har man ikke en pind forstand på det, kan det måske ikke betale sig. Det kunne man måske så være lidt fræk og omskrive til, at kan man ikke gøre noget som helst selv, skal man måske overveje meget nøje om det kan betale sig, da investeringen jo så hurtigt sniger sig op omkring 40-50.000.

Ps. Har du noget overblik over, hvor meget varmetilskud din fanger giver til rumopvarmning??
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Kan investering i solvarme betale sig ?

Indlæg af pelle » 08 dec 2009 21:30

Ole S. skrev:Hej Pelle

Du siger jo det helt rigtige, at har man ikke en pind forstand på det, kan det måske ikke betale sig. Det kunne man måske så være lidt fræk og omskrive til, at kan man ikke gøre noget som helst selv, skal man måske overveje meget nøje om det kan betale sig, da investeringen jo så hurtigt sniger sig op omkring 40-50.000.

Ps. Har du noget overblik over, hvor meget varmetilskud din fanger giver til rumopvarmning??
Hej Ole

Jeg har jo blot mine tre visere på akkutankene. En god dag( dem har vi jo ikke haft for mange af i november) er den nederste viser på 60 grader om aftenen. Den ville ellers stå på 40 grader.
November blev så den dårligste måned i mands minde til solvarme. 27 dage med regn og mørke skyer.. Altid en trøst at der så ikke har været så koldt. :)
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Kan investering i solvarme betale sig ?

Indlæg af Flemming DJ » 09 dec 2009 11:08

Opklarende spørgsmål:

Bruges akkutanke KUN til rumvarmen???
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Kan investering i solvarme betale sig ?

Indlæg af Ernst Drastrup » 09 dec 2009 11:47

Nu har jeg lige siddet og skrevet en hel side vedr. solvarme, Men hvor f..... blev den af.??

Ja, - det er bedst at køre solvarmen ind på en akkumuleringstank, der kan jo nemt her i landet komme en kold sommersften, hvor det er dejligt, at kunne lukke lidt varme på radiatorene.
Man priorterer altid først og fremmest varmt brugsvand, kan solvarmen lave mere end det, så køres det ind på en akku-tank, hvor fra man så kan køre det ind på gulvvarme eller en radiator i badeværelset.

Ja, - det fremmer godt nok ikke salget af solvarme, det som forbrugerbladet "TÆNK" har skrevet om solvarme.

Jeg har efterhånden ikke tal på, hvor mange glade og tilfredse kunder, vi har lavet solvarme hos, men der er tale om ret mange, kan jeg hilse og sige.

Det er rigtig som Pelle skriver, - op på omkring 65 - 70 graders hældning og så mange m2. gerne 25 - 30 m2.
eller 120 vacumrør gerne dem fra Q-PRO, som er de bedste der er fremme.
Med denne hældning begrænser man overskudsproduktionen om sommeren, men til gengæld hiver man mere energi hjem i den tid, hvor man virkelig kan udnytte den.

Regeringen siger, at man skal indvestere i alternativ energi, og sænke CO2 udslippet, og så kommer forbrugerbaldet "TÆNK" med en meget nedslående artikel om, at solvarme ikke kan betale sig.
Hvad er det hele for noget.?????

Nu er det også det værst tænkelige senarie de hiver frem, som de kun har delvis ret i.

Der skal mange m2. til. Det gør ikke noget at lave et stort anlæg, det skal bare altid laves, så det kan komme af med produktionen, og det kan man nemt gøre ved at montere fangerne noget mere stejl, end man har gjort før i tiden.
Da jeg stardete med solvarme i 1972, skulle fangerne helst ligge på 45 gradres hældning. Det er kun delvis rigtigt. Det er godt nok her man hiver mest energi ind på årsbasis, men man hiver meget ind i den tid, hvor forbruget ikke er så stort.
Op på 65 - 70 grader, så har man ikke de store kogningsproblemer, og man bruger varmen som fangerne hiver hjem.
Endnu er varmen fra solfangere helt skattefrie. Det kan man just ikke sige om olie eller gas, og hvormeget koster olien og gassen om 10 år eller for den sags skyld 25 år, for da fungerer solvarmeanlægget stadigt.

I ønskes alle en rigtig god jul .: Ernst
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9824
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Kan investering i solvarme betale sig ?

Indlæg af pille bruger » 09 dec 2009 12:16

Der hvor kæden hopper af er når folk fejlagtigt tror at det bare er at købe et solpanel,
få det anbragt oppe på taget, og få det koblet til den eksisterende 60 L vvb.
Så er der varmt solvand hele året :(
Det at sammensætte et sol system er ikke altid helt let for folk at gennemskue.
Kigger man i et af de kataloger der somme tider kommer i post kassen så er forvirringen total.
Der er ikke to slags der umiddelbart kan sammenlignes.
Skal det være rør eller flade paneler ?
Og virkningsgraden for to næsten ens størrelse systemer er helt :twisted:
Inden første gangs køberen har taget sin beslutning så kigges lige i penge pungen.
Det blev det billige anlæg :roll:
Så kommer der alle de ekstra omkostninger til når det nye skal kobles på de rør der allerede er.
Jeg tror ikke folk helt kan overskue hvad det koster at købe og installere.
Fejlene opstår fordi man ikke på forhånd har bestemt hvad det skal bruges til.
Skal der kunne lukkes for fyret i sommermånederne (+ el patron) , eller er det som suplement til hele året ?
Jeg tror at solvarme er for gør det selv folk, som lige kan tilpasse noget når det er nødvendigt, eller for dem der bare ringer til smeden og får en færdig pakke og bare betaler gladeligt, for nu er de miljøbevidste. 8)
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Dsl564616
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 220
Tilmeldt: 09 sep 2009 20:53
Mit fyr: Scotte
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Vebbestrup

Re: Kan investering i solvarme betale sig ?

Indlæg af Dsl564616 » 13 dec 2009 21:42

Hvorfor ikke investere i en OpOp kedel til ca 9000 ? Istedet for den gaskedel ?


Besvar