røg temp svinger mellem 180 - 230 grader

Spørgsmål vedr. Bio18 samt det tilbehør der laves til Bio18 Brændere
pendec

røg temp svinger mellem 180 - 230 grader

Indlæg af pendec »

Jeg har i nogle uger været besværet med at røgtemp ryger helt i vejret her efter sæsonen er startet, Jan P. forklarer at den nye sending godt kan være af bedre kvalitet og tildels grunden til den bedre brændværdi og at luften skal sænkes.

Det som jeg ser på asken er at den er helt lys, næsten brunlig. og den kører oppe på omkring 80% i ydelse med temp omkring 180grader, starter rensblæs, så ryger temp op på 230-240 grader rigtig hurtigt (inden for de 5-10sekunder) og selvfølgelig falder ned til de ca. 180g igen.

jeg har lidt mistanke om at røgføler simpelthen er defekt? er det en måde at teste det på?

den har været totalt renset, indeni, røgudgang bagpå og lem, og i selve skorstens udtrækket. så den skulle være 100% ren, og alligevel oplever jeg rimlig høje temps..

Kan tilføje at jeg "normalt" har ligget på de 145-155 grader, og en uge efter rensning går den op omkring 180g, helt som forklaret når den skulle renses.. men det ser jeg altså ikke i år.

Har nogle her nogle forslag?

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Re: røg temp svinger mellem 180 - 230 grader

Indlæg af Rene`larsen »

pendec skrev:Jeg har i nogle uger været besværet med at røgtemp ryger helt i vejret her efter sæsonen er startet, Jan P. forklarer at den nye sending godt kan være af bedre kvalitet og tildels grunden til den bedre brændværdi og at luften skal sænkes.

Det som jeg ser på asken er at den er helt lys, næsten brunlig. og den kører oppe på omkring 80% i ydelse med temp omkring 180grader, starter rensblæs, så ryger temp op på 230-240 grader rigtig hurtigt (inden for de 5-10sekunder) og selvfølgelig falder ned til de ca. 180g igen.

jeg har lidt mistanke om at røgføler simpelthen er defekt? er det en måde at teste det på?

den har været totalt renset, indeni, røgudgang bagpå og lem, og i selve skorstens udtrækket. så den skulle være 100% ren, og alligevel oplever jeg rimlig høje temps..

Kan tilføje at jeg "normalt" har ligget på de 145-155 grader, og en uge efter rensning går den op omkring 180g, helt som forklaret når den skulle renses.. men det ser jeg altså ikke i år.

Har nogle her nogle forslag?





røgføler ud af røgrøret eller åben lågen og den skal vise ca 21 %

MVH Rene`
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer
Erik Hansen
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 23
Tilmeldt: 21 okt 2008 19:13

Re: røg temp svinger mellem 180 - 230 grader

Indlæg af Erik Hansen »

Hej

Jeg tror at Rene har fået forbyttet røgtemperaturføler med iltføler, men han har aligevel fat i noget der kan bruges, prøv at tage den ud af røgrøret og lad den hænge der en times tid, så skal den gerne vise samme temp. som omgivelserne. Der kan være mere hjælp at hente i "fyrteknik.dk/forum"

Mvh.

Erik
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: røg temp svinger mellem 180 - 230 grader

Indlæg af Landbo »

Hej.

Eller dyppe spidsen i kogende vand, så burde der stå 100 grader på styringen.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
pendec

Re: røg temp svinger mellem 180 - 230 grader

Indlæg af pendec »

Takker..

Jeg tænkte bare at der var lidt mere alsiding meninger her, og røgføler problemet behøver jo ikke være specifikt til min bio.. nå, jeg prøver forslagene og ser hvad jeg finder ud af..

Erik Hansen
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 23
Tilmeldt: 21 okt 2008 19:13

Re: røg temp svinger mellem 180 - 230 grader

Indlæg af Erik Hansen »

Men det lyder som en høj røg temperatur du køre med, har du et meget stort forbrug? eller du har ikke nogen røgvender I ?, jeg har selv Bio18, og den køre det meste af tiden med en røg temp. under 100 grader :great:
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: røg temp svinger mellem 180 - 230 grader

Indlæg af Bop »

Check røgføler mål efter med anden måler så kan du se om den er ude i skoven.
Hvis den kan tåle vand så mål på det.
Ham der taler om åbne lågen så den skal vise 21% det er da iltsonde du taler om mener da ikke der er kommet tilstyring på Bio18 endnu ?? Originalt altså.
Hvis ikke det er føler og alting er justeret korrekt hvad så med røgvender i top ?
Hvis den stadig stiger kan man så ikke montere kædespærre som ds stoker har ?? eller vil det gå galt på en 18er


Smid indlæg når du har fundet fejlen
pendec

Re: røg temp svinger mellem 180 - 230 grader

Indlæg af pendec »

Erik Hansen skrev:Men det lyder som en høj røg temperatur du køre med, har du et meget stort forbrug? eller du har ikke nogen røgvender I ?, jeg har selv Bio18, og den køre det meste af tiden med en røg temp. under 100 grader :great:
100g ? det har jeg kun hørt om på BioWin og med lukket expansion?

men fedt, så kan ligger dit forbrug vel også i den rigtige ende?
Erik Hansen
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 23
Tilmeldt: 21 okt 2008 19:13

Re: røg temp svinger mellem 180 - 230 grader

Indlæg af Erik Hansen »

Ved ikke hvad det rigtige forbrug skulle være, men i øjeblikket har vi et forbrug på ca. 20 kg. i døgnet, det dækker et paracelhus fra 72 på 112m2 med fuld kælder som er i brug til beboelse og en rumtemp. på 20-25 grader... :D
pendec

Re: røg temp svinger mellem 180 - 230 grader

Indlæg af pendec »

Bop skrev:
Smid indlæg når du har fundet fejlen
jeg slukkede den igår formiddags og startede op igår aftes igen, efter endnu en grundig rensning og med støvsugeren igang igen, så er alt tilbage til det normale igen.. Der må være gået noget galt ved de sidste rensninger, som noget i røgrør som har lukket for luft eller lign.

Situationen har næsten været modsat hertil morgen, da ovn stadig ikke nåede 60grader, og røgtemp kun var cirka. 180-200 (normalt ved opstart og ydelse 100%) ..

Så billedet blev lidt anderledes, jeg skruede op for tilførsel (1.15kg/t) og nu er den endelig oppe på 60g og røget ned på 90% ydelse pt...

Besvar