Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Selvbyg af styring

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Helskov
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 134
Tilmeldt: 02 jan 2009 19:39
Mit fyr: 10 Kw Varmepumpe fra VVS eksperten
Areal: 152
Brændsel: El
Geografisk sted: Nyborg

Re: Selvbyg af styring

Indlæg af Helskov » 29 nov 2009 09:58

Det skal ihverfald være lovligt. Men omvendt man kan købe en masse 3.parts stokerstyringer på det danske marked. De er jo heller ikke godkendt sammen med alle fyr på markedet.


Brugeravatar
ebea
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 nov 2009 23:01
Mit fyr: BAXI 1.5
Areal: 191
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 16

Re: Selvbyg af styring

Indlæg af ebea » 29 nov 2009 12:19

Hvis jeg lige må komme med et indspark; Så er det jo selve Stokeren der bliver typegodkendt, og ikke styringen som sidder på (om nogen overhovedet). Styringen er et stykke elektronik, som ikke kræver godkendelse, blot skal 220V dele som indgår, overholde Dansk lovgivning, for udførelse. Man kan erstatte styringen med hvad man har lyst til af anden elektronik, blot man overholder gældende 220V regulativer.

ARas
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 10 dec 2008 21:59
Mit fyr: Baxi 2,5 m. ilt-styring
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 30-35
Årligt forbrug: ?? (8)
Geografisk sted: Syd-Sjælland

Re: Selvbyg af styring

Indlæg af ARas » 30 nov 2009 21:21

Såfremt kedlen er CE mærket, vil denne mærkning ikke længere være gyldig, hvis i laver om på styringen. Producenten af et apparat/maskine skal jf. EU lovgivningen erklære at alle relevante direktiver overholdes, dette gøres med et CE mærke og en overensstemmelses erklæring. Denne mærkning og erklæring gælder for maskinen som en helhed og ikke som del-komponenter. Hvis man sammenbygge 2 CE mærkede produkter, er "sammenbyggeren" ansvarlig for at udfærdige den endelige og gældende CE mærkning.
Dvs. meget firkantet vil kedlen ikke længere overholde lovgivningen, før i selv erklærer at i overholder de relevante direktiver!!

Når det så er sagt, syntes jeg det lyder som et spændende projekt og med mindre i har planer om at markedsføre resultater, sker der nok ikke det store!!

Dog syntes jeg lige i skal tage et kig på denne tråd ang. pris for iltstyringen: viewtopic.php?f=22&t=5860&start=20

Brugeravatar
ebea
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 nov 2009 23:01
Mit fyr: BAXI 1.5
Areal: 191
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 16

Re: Selvbyg af styring

Indlæg af ebea » 30 nov 2009 21:54

ARas - Det er jo stadig kun for de dele som kræver en godkendelse i henhold til gældende lovgivning, uanset om det er EU eller lande godkendelse. I tilfældet her, er det selve Stokeren, samt alt hvad der ligger på Stærkstrømssiden. Hvad der er brugt af Styring eller andet, er i den sammenhæng egentlig ligegyldigt, sålænge de stumper der er puttet i anlægget, overholder lovgivningen for enkeltdelene, ja så vil du få en typegodkendelse, eller CE godkendelse. Hvad producenten af anlægget vil sige rent garantimæssigt ved en ombygning, er jo så noget helt andet.
En anden styring skal blot overholde gældende regulativer, hvis der indgår 220V (stærkstrøm).

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Selvbyg af styring

Indlæg af Ulrik » 30 nov 2009 22:13

ebea -> Det er også relevant i forhold til EN 303-5 godkendelsen. Stokeren er godkendt med en bestemt styring.
Den kan du ikke bare skifte og så regne beholde godkendelsen.
Hvor meget der skal til for at det kan godkendes er jeg ikke klar over, men en ny test vil ikke være urimelig.
MvH Ulrik©


Brugeravatar
ebea
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 nov 2009 23:01
Mit fyr: BAXI 1.5
Areal: 191
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 16

Re: Selvbyg af styring

Indlæg af ebea » 01 dec 2009 14:36

Hej Ulrik! Relevansen til DS/EN 303-5 godkendelsen, er jo stadig ikke bestemt af at der sidder en bestemt styring i anlægget, men kun at anlægget overholder de krav som stilles i henhold til standarden, for at få godkendelsen. Men derfor kan du stadig godt ændre styring i anlægget, blot du overholder gældende lovgivning, og kedlen stadig kan leve op til godkendelsen.
Hvis vi nu i et tænkt eksempel siger at styringen i ens anlæg brænder af efter nogle år, og vi så skal have isat en ny styring, og ikke kan få den styring som sad i anlægget da den blev typegodkendt, så kan du jo stadig godt erstatte den med en anden styring, blot at du overholder lovgivningen for den leverede styring (stærkstrøm), og således at kedlen stadig lever op til kravene i den oprindelige godkendelse.
Jeg hæfter en lille tekst på indlægget, som er et svar fra Energistyrelsen, som er myndighed på området, og som måske kan bringe det lidt på plads.

"Da Energistyrelsen gav tilskud til træpillefyr var det en forudsætning for tilskuddet at kedlerne var godkendt. Da tilskuddet bortfaldt havde vi ikke længere grundlag for at stille krav til anlæggene. Jeg mener at Teknologisk Instituts hjemmeside er korrekt.

Jeg skal dog tilføje, at de nye energibestemmelser i bygningsreglementet, som trådte i kraft den 1. januar 2006 og som er bindende fra den 1. april 2006 indeholder følgende bestemmelse:

Stk. 7. Kedler til fyring med biobrændsel og biomasse skal have en virkningsgrad, der
mindst opfylder kedelklasse 3 i DS/EN 303-5."

:wink:

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Selvbyg af styring

Indlæg af Ulrik » 01 dec 2009 16:57

Nej, ikke en bestemt styring.
Men det skal kunne dokumenteres at et anlæg overholder EN 303-5 kravene inden det opstilles.
Det sker ved at anlægget testes.

Hvis du så begynder at lave konstruktive ændringer bortfalder godkendelsen og der skal en ny test til.
Jeg vil bestemt mene at sættes der en ny og fuldstændig udokumenteret styring i, så bortfalder godkendelsen.
Og det gør den fordi det ikke længere kan dokumenteres at anlægget overholder EN 303-5 kravene.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
ebea
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 23 nov 2009 23:01
Mit fyr: BAXI 1.5
Areal: 191
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: 16

Re: Selvbyg af styring

Indlæg af ebea » 01 dec 2009 17:17

Jeg tror nu ikke vi skal trække debatten længere. Men jeg kan anbefale at du læser hvad der kræves i den godkendelse som omtales, og hvad der er lovstof. Men det er jo lidt ligesom de nye regulativer for Brændeovne, som skal overholde bestemte normer for at få en prøvningsattest (de må højst udlede 10 gram partikler pr. kg træ), men hvis ikke du forstår at fyre i ovnen, og med det rigtige brændsel ja så er det punkt jo hurtigt overtrådt. Og hvem skal så checke det. Det er stadig dig som bruger, der er din egen herre, med at overholde gældende Love og regelsæt, og derfor kan du stadig ændre på en evt. styring, blot du overholder gældende Love og regulativer.

Jeg arbejder til daglig i en stor Tysk virksomhed, med at vedligeholde, servicere og reparere/skifte styringer, og har aldrig haft problemer med at kunne overholde gældende godkendelse eller love på en evt. anlægsdel, grundet skift af styringer.

Og så til sidst, så er jeg også selv ved at bygge ny styring til min egen Baxi, som jeg vil integrere sammen med de logninger af data, som jeg er ved at etablere i et samlet program.

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Selvbyg af styring

Indlæg af Julehund » 01 dec 2009 17:20

Ulrik skrev:Nej, ikke en bestemt styring.
Men det skal kunne dokumenteres at et anlæg overholder EN 303-5 kravene inden det opstilles.
Det sker ved at anlægget testes.

Hvis du så begynder at lave konstruktive ændringer bortfalder godkendelsen og der skal en ny test til.
Jeg vil bestemt mene at sættes der en ny og fuldstændig udokumenteret styring i, så bortfalder godkendelsen.
Og det gør den fordi det ikke længere kan dokumenteres at anlægget overholder EN 303-5 kravene.
jeg er helt enig med ulrik!

hvis nu den nye styring giver "fyret" for meget brændsel, ja så holder den jo ikke hvad den lover på papiret!

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Selvbyg af styring

Indlæg af pille bruger » 01 dec 2009 17:28

Selv en allerede opsat styring på et godkendt anlæg kan betjenes forkert, og så er lovens bogstav om
emmisions forhold overtrådt.
Det er ikke styringen der godkendes men funktionen af styringen.
Hvordan ellers med at opdatere styringer, er de gamle så ulovlige, nej vel.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar