Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt anlæg

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
kristianR
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 nov 2009 14:06
Mit fyr: Woody Comfort 16-24kW
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4291
Dagligt forbrug: 17
Årligt forbrug: 8500
Geografisk sted: Vest sjælland

Nyt anlæg

Indlæg af kristianR » 19 nov 2009 14:29

Hej med jer,

Jeg står for at skulle udskifte oliefyret til næste år. Vi har lige købt en ældre landejendom, med tilhørende ældre oliefyr. Efter jeg fik læst varme rapporten stod der noget om at energi tabet i kedlen vist lå på omkring 70-80%. Så det er udskiftnings modent. Huset er ikke specielt godt isoleret, der er leca i hulmuren, uisoleret krybekælder, 100mm i skunken og intet på hanebånds loftet. Rent ud sagt et varme teknisk mareridt. Hele huset skal gennemrenoveres og isoleres effektivt om 4-5 år, i mellemtiden skal jeg have isoleret loftet og muligvis pille leca'en ud af hulmuren og blæst noget mere ekkektivt ind. Huset er ca. 150 m2 vi er 3 personer i husstanden.

Anyways - min plan er at etablere fyrrum i en af længerne og så grave en varmeledning ned, således at det eksisterende uisolerede fyrrum i kælderen kan sløjfes. Der er ca. 5 meter fra længen og til stuehuset, hvor varme ledningen skal ind. Min plan var at banke gulvet op derovre og isolere med 300mm flamingo og så etablere et isoleret fyrrum og ny skorsten.

Mit spørgsmål går primært på:
1) hvad for et fyr skal jeg vælge?
2) vil det kunne betale sig at supplere med en solfanger, nu der er statstilskud på finansloven 2010
3) giver det mening at supplere hele installationen med en akkumulerings tank

Jeg vil gerne have et anlæg som kan passe sig selv, hvor jeg blot skal hælde nogle piller på et magesin et par gange om ugen. Jeg har kigget lidt på baxi 1.5 multiheat med 2-300L magasin. Hvis man kombinere sådan et med en solfanger og evt. en 500L akumulerings tank - er det fuldstændig ude i skoven? Jeg ville gerne have en situation, hvor jeg mere eller mindre kan slukke for pillefyret om sommeren. Nu kender jeg ikke vores årsforbrug på olie, da vi flyttede ind 1/10, men fra 1/10 til 15/11 er der røget ca. 400L olie op i atmosfæren. Jeg gætter på et årsforbrug kunne ligge omkring 2500-3000L. Vi har også brændeovn, så der suppleres med den.

Vil det være en rentabel løsning og i det hele taget en god ide?

Bedste hilsner

Kristian
Bedste hilsner

Kristian


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt anlæg

Indlæg af MichaelK » 19 nov 2009 15:05

Hej Kristian

Ad. 1.: Tag et kig på BioWin eller Viessmann. Det er gode næsten fuldautomatiske pillefyr
Ad. 2.: Solfanger lyder som en god idé. Især om sommeren
Ad. 3.: Nej. Akkumuleringstank kan bedst svare sig, hvis du vælger et fastbrændselsfyr

Ang. BAXI, så kan den altså ikke passe sig selv så godt som BioWin/Viessmann.
Der er vist heller ikke autotænd. Derfor skal Baxi'en pausefyre, selvom der ingen forbrug er!
Den kan heller ikke rense sig selv.

BioWin: http://www.titanheating.dk/89_-stokerfy ... piller.htm
Viessmann http://www.viessmann.dk/da/products/Hol ... g_300.html

Viessmann er nok det beste bud.



Mvh. Michael Koch


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyt anlæg

Indlæg af Flunk » 19 nov 2009 15:33

Nu er Biowin/Viesmann jo gode anlæg, der passer sig selv næsten, men de er jo også i en prisklasse for sig selv.
Der er nogen der gerne vil betale for ikke at skulle tilse det ret meget, og så er der dem der gerne vil bruge en 1/2 til 1 time ugentligt hvis de kan spare 50.000 kr i investering?
Vi skal nok kende dine forudsætninger lidt bedre før vi kan komme me det godt bud?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

kristianR
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 nov 2009 14:06
Mit fyr: Woody Comfort 16-24kW
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4291
Dagligt forbrug: 17
Årligt forbrug: 8500
Geografisk sted: Vest sjælland

Re: Nyt anlæg

Indlæg af kristianR » 19 nov 2009 15:59

Hej Flunk & Michael,

Mange tak for de hurtige svar.

Mine forudsætninger, tja - jeg kan sagtens finde ud af at tænde op i brændeovnen og er da ganske godt teknisk begavet. Hvis det drejer sig om at fylde piller på, rense aske ud, stille om fra sommer til vinter osv, så er det intet problem. Ikke imod at spare 50.000.

Mht. akkumulerings tank så havde jeg indtrykket af, at man kunne lagre varmen fra solfangeren, idet den vel som oftest overproducere varme om sommeren? Plus man kunne 'opspare' varme om vinteren, hvis solen skulle titte frem. Jeg er lidt i vildrede med den - men hvis du mener det kun giver mening ved fastbrændsel, så stryger jeg den fra budgettet.

Jeg kender faktisk ikke de to mærker, du nævner, men vil da bestemt kigge dem nærmere efter. Jeg ville gerne have et fyr med et godt rennome. Har I nogen forslag til solfanger?
Bedste hilsner

Kristian

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Nyt anlæg

Indlæg af paw » 19 nov 2009 18:26

Hej kristianr, nu er det jo så heldigt at du kan kigge hvad de forskellige medlemmer herinde har af anlæg, men ikke bare herinde men også hjemme på privaten,så find nogle i nærheden af hvor du bor og ta et kig på hvad de har af anlæg. Når du har set nogle stykker er det måske nemmere at bestemme sig. Der er jo anlæg fra 15.000 og op til ja det ved jeg ikke, men ta ud og kig ved de forskelige medlemmer.
:great:


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyt anlæg

Indlæg af Flunk » 20 nov 2009 08:10

Har du overvejet om du kun vil fyre med god kvalitat træpiller, eller vil have muligheden for billigere brændsler som f.eks. 2. sorterings træpiller, korn, olivensten, rapspiller, halmpiller o.s.v. ?
Det er afgørende for anlægstypen
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

kristianR
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 nov 2009 14:06
Mit fyr: Woody Comfort 16-24kW
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4291
Dagligt forbrug: 17
Årligt forbrug: 8500
Geografisk sted: Vest sjælland

Re: Nyt anlæg

Indlæg af kristianR » 20 nov 2009 08:17

Som udgangspunkt vil det da bestemt være oplagt, hvis anlægget kan klare mere end en brændselstype, det er ikke noget krav vil jeg sige. Hvis muligheden er der, så er det da bestemt en mulighed. Det kunne da være rart, hvis man blot kunne kaste noget brænde på fyret, skulle man løbe tør for piller.
Bedste hilsner

Kristian

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyt anlæg

Indlæg af Flunk » 20 nov 2009 08:25

Pillebrændere kan kun brænde piller af en forholdsvis god kvalitet, og har undertiden problemer hvis der er for meget smuld i poserne.
Stokere kan brænde andre alternativer, nogle bedre end andre.
Der er prisforkel at tage hensyn til.
Stokere er som regel dyrere end pillebrændere.
Undtaget er Biowin/Viesmann der er dyrere end de fleste stokere, men de er så til gengæld stort set vedligeholdelsesfrie.
Pillebrændere fåes fra ca. 22.000 kr for kedel og pillebrænder.
Stokere starter lidt højere og fåes op til 50.000-60.000 Kr
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

kristianR
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 nov 2009 14:06
Mit fyr: Woody Comfort 16-24kW
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4291
Dagligt forbrug: 17
Årligt forbrug: 8500
Geografisk sted: Vest sjælland

Re: Nyt anlæg

Indlæg af kristianR » 20 nov 2009 08:29

Så er det et stokerfyr jeg skal have. Er der ikke også noget om at pillebrændere skal monteres på en eksisterende kedel? Min gamle kedel skal nemlig skrottes, den er piv dårlig og har et massivt varmetab.
Bedste hilsner

Kristian

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt anlæg

Indlæg af MichaelK » 20 nov 2009 09:06

kristianR skrev:Så er det et stokerfyr jeg skal have. Er der ikke også noget om at pillebrændere skal monteres på en eksisterende kedel? Min gamle kedel skal nemlig skrottes, den er piv dårlig og har et massivt varmetab.
Hej


Pillebrændere, som du kalder dem, skal ikke nødvendigvis monteres på din gamle kedel.
Du kan jo købe en ny kedel. Men vil Du bruge varierende brændselstyper, så skal Du finde
en "rigtig" stoker. Der er så til gengæld mere arbejde med en stoker.
Pillefyr kan kun brænde træpiller. Til gengæld, er der også mindre arbejde med dem.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar