Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ombygning af kedel til pillefyr og træ

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Ombygning af kedel til pillefyr og træ

Indlæg af Julehund » 18 nov 2009 06:14

Dsl564616 skrev:Ham her har lavet hul til pillebrænder http://images.google.dk/imgres?imgurl=h ... 2%26um%3D1
han er opfinder! og jeg er ret sikker på at man ikke må "pille" ved en ny kedel :wink:


stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Ombygning af kedel til pillefyr og træ

Indlæg af stokerbent » 18 nov 2009 07:07

hmm det med de skal være godkendt sammen tror jeg ikke er rigtigt

hvis du har en kedel der er godkendt til at fyre med træ også sætter en brænder på der sviner mindre end træet
ja så bliver det godkendt

har en gasogen jeg vil montere en pille brænder i toppen af dette må jeg når pillebrænderen har en EN303-5 og kedelen har en EN303-5 så jo det kan godkendes det skal være uført brandsikkerheds mæssigt korrekt så er der ingen problemer. Der er et sted i den der nye bekendtgørrelse det står beskrevet

men det har også været oppe mange gange

husk på det er skorstens fejren der skal skrive under på det er i orden

hvis du har en krakiler af en skorstens fejer så vælg en anden du er ikke bundet til en bestemt en

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Ombygning af kedel til pillefyr og træ

Indlæg af paw » 18 nov 2009 08:47

stokerbent skrev:hmm det med de skal være godkendt sammen tror jeg ikke er rigtigt

hvis du har en kedel der er godkendt til at fyre med træ også sætter en brænder på der sviner mindre end træet
ja så bliver det godkendt

har en gasogen jeg vil montere en pille brænder i toppen af dette må jeg når pillebrænderen har en EN303-5 og kedelen har en EN303-5 så jo det kan godkendes det skal være uført brandsikkerheds mæssigt korrekt så er der ingen problemer. Der er et sted i den der nye bekendtgørrelse det står beskrevet

men det har også været oppe mange gange

husk på det er skorstens fejren der skal skrive under på det er i orden

hvis du har en krakiler af en skorstens fejer så vælg en anden du er ikke bundet til en bestemt en
hej alle tror Bent har delvis fat i noget, jeg tror heller ikke at det kun er "færdigpakker" der kan godkendes, men omvendt er det jo noget med hvor effektive de er, kontra hvor meget de sviner. En trækedel er jo nok ikke så effektiv normalvis som en pillekedel. Derfor selv om den er godkendt til træ, er det ikke sikkert den kan godkendes til piller, da det jo er nogle helt andre kriterier trækedlen er godkendt til. Men igen, kan man få skorstensfejer til at godkende det er der jo ingen ko på isen

Dsl564616
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 220
Tilmeldt: 09 sep 2009 20:53
Mit fyr: Scotte
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Vebbestrup

Re: Ombygning af kedel til pillefyr og træ

Indlæg af Dsl564616 » 18 nov 2009 09:22

De laver for fanden da heller ikke 100 forskellige pillebrændere hvis de ikke må monteres i en kedel med en prøvningsattest. mener jo selv at brandsikkerheden skal være iorden på brænderen. Men et brændhoved som ikke er en dokumentation på er jeg mig ikke sikker på.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Ombygning af kedel til pillefyr og træ

Indlæg af mejeristen » 18 nov 2009 10:14

Lige gyldigt hvad du gør, så sørg for at få grønt lys af din fejer først. ellers kan det blive ubehageligt dyrt.

Min fejer vil feks kun godkende en pille brænder af mærket EUROFIRE, da det er den pillebrænder kedlen er testet med!!
Det på trods af at BAXI skriver at den er godkendt til anvendelse med en pille brænder af EUROFIRE typen
Det er imho to forskellige ting
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Brugeravatar
Uthsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 23 okt 2009 19:36
Mit fyr: Woody 24kw, opop 418, samt Atmos DC32s.
Areal: 255 m2
Brændsel: Træpiller og fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Geografisk sted: 9460 Brovst/Nordjylland
Kontakt:

Re: Ombygning af kedel til pillefyr og træ

Indlæg af Uthsen » 18 nov 2009 19:56

Det er der mange meninger om kan jeg se... Mener nu stadig, at kedlen er godkendt til træ, og når han så skærer hul mv. til stoker, så er det en ændring af kedlen og det er den ikke godkendt som. Altså hullet til stokeren er en ændring af den ellers godkendte kedel og derfor skal den på ny godkendes med hullet.... Ellers kan man jo ændre hvad man nu finder nyttigt, og hvad hjælper den første godkendelse så....

Man kan ikke ændre på noget som er godkendt, og så dermed regne med at den stadig er godkendt... Om så fejer kan godkende den, det skal så være usagt...

Uthsen
Med Venlig Hilsen
Uthsen....

"Hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt"

"Rigtige mænd får enæggede tvillinger"

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Ombygning af kedel til pillefyr og træ

Indlæg af mejeristen » 21 nov 2009 23:24

Uthsen skrev:Det er der mange meninger om kan jeg se... Mener nu stadig, at kedlen er godkendt til træ, og når han så skærer hul mv. til stoker, så er det en ændring af kedlen og det er den ikke godkendt som. Altså hullet til stokeren er en ændring af den ellers godkendte kedel og derfor skal den på ny godkendes med hullet.... Ellers kan man jo ændre hvad man nu finder nyttigt, og hvad hjælper den første godkendelse så....

Man kan ikke ændre på noget som er godkendt, og så dermed regne med at den stadig er godkendt... Om så fejer kan godkende den, det skal så være usagt...

Uthsen

GODT svar det er simpelthen lige at ramme hovedet på sømmet, logisk set må du have ret! :great:
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Uthsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 23 okt 2009 19:36
Mit fyr: Woody 24kw, opop 418, samt Atmos DC32s.
Areal: 255 m2
Brændsel: Træpiller og fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Geografisk sted: 9460 Brovst/Nordjylland
Kontakt:

Re: Ombygning af kedel til pillefyr og træ

Indlæg af Uthsen » 23 nov 2009 16:59

Tak tak.... :P

Uthsen
Med Venlig Hilsen
Uthsen....

"Hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt"

"Rigtige mænd får enæggede tvillinger"

staby
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 17 okt 2011 21:53

Ombygning af kedel til pillefyr og træ

Indlæg af staby » 24 okt 2011 22:31

Hos Atmos fabrikkens hjemmeside, har jeg set at de sælger en låge med hul til pillebrænder,( Den øverste) Ser smart ud, så skal varmen den rigtige vev gennem kedlen, og askeudtag på normal vis. er der nogen som ved om dette kan godkendes i DK mvh

Brugeravatar
hahomi
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 687
Tilmeldt: 01 jul 2011 17:34
Mit fyr: BIOMAX 16
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 15
Geografisk sted: Nørre Alslev Falster
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Ombygning af kedel til pillefyr og træ

Indlæg af hahomi » 24 okt 2011 22:59

staby » 24 Oct 2011, 22:31 skrev:Hos Atmos fabrikkens hjemmeside, har jeg set at de sælger en låge med hul til pillebrænder,( Den øverste) Ser smart ud, så skal varmen den rigtige vev gennem kedlen, og askeudtag på normal vis. er der nogen som ved om dette kan godkendes i DK mvh
Ja, det vil da godt nok være smart, hvad hedder hjemmesiden? Hvis den må bruges i Tyskland, må den vel også bruges her?
Vælg dine kampe med omhu.


Besvar