Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Halmfyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Re: Halmfyr

Indlæg af bamse » 13 nov 2009 16:49

Ok, jeg troede det var noget du med sikkerhed vidste, men tak for input alligevel.

Der står du har en Vigas 25 gasogen - er det den samme som denne
http://www.vvs-grossisten.dk/index/trae ... rodukt-870

og er du tilfreds med den ?
Med venlig hilsen
Jes


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Halmfyr

Indlæg af pelle » 14 nov 2009 18:04

hEJ Bamse.
Er først lige kommet hjem. Har været oppe hos ham med halmfyret og støbe gulv.

Så, nu fik jeg ham udspurgt rigtig godt og grundig om de regler der er med halmfyret.

For det første. Jeg har taget fejl. Halmen må gerne være i samme bygning. (Ja, sådan kan det gå, når man som jeg skal spille kloge åge. :oops: )

Der kræves så at fyrrummt er ordentlig brandisoleret. Han talte noget om mindst 7,5 cm stenloft og vægge. Så skal der være et rum inden fyrrummet , så der bliver to BS 60 branddøre. Også noget forsikringsselskabet forlangte. Men det gad han nu ikke at bøvle med. Han havde en stalddør der gik ud i det fri også lavede han bare en dør ind til fyrrummet ude fra et par meter fra den anden dør. Så han skal lige ud og vende med halmen. Døren fra fyrrummet ud til det fri, skulle i hans tilfælde også være en BS (brandsikker) 60. Da der kræves mindst 5 meter til udhæng og andet brandbart på bygningen.

Det var hvad han fortalte mig. Så syntes da bestemt du skal rode mere i det.. Og undskyld jeg fik skrevet det andet. :?

Ang kedel i link. Det er ikke sådan en jeg har. Det er en Orlan i linket. Min hedder Vigas. Men de er stort set identiske. Virker på nøjagtig samme måde. Lige bortset fra forskel på styring. Det er jo lidt anderledes, men gør ellers samme gavn.
Du spørger om jeg er tilfreds med min kedel. Til det kan jeg bare sige ja. Jeg er overordentlig godt tilfreds.Jeg har absolut ingen problem. Jo, og dog. Man kan godt få lidt røg i hovedet når man fylder træ på. Men det er småting.Men hvis du køber sådan en kedel skal der tilsluttes lagertank. Ligemeget hvad grossisten siger..

Og sørg for laddomat er til 61 grader og ikke 72 grader. Man kan vist nok få en anden termostat til .

med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Re: Halmfyr

Indlæg af bamse » 14 nov 2009 19:31

Tusind tak for uddybende svar på begge dele - man svarer vel altid efter bedste overbevisning :) ingen sure miner

Jeg har i mellemtiden regnet tingene godt igennem og kommet frem til at det det vil koste mig at lave mit fyrrum om osv. halm bla bla kontra træ osv. Ja så er min konklusion nok at jeg vælger at købe en ny fin kedel lignende den du har.

Træ er jo stadig billig brænde hvis man ser bort fra arbejdet, men hvis kan li det er det jo ikke det store problem - så drikker man jo heller ingen bajer imellem tiden.

Jes
Med venlig hilsen
Jes

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Halmfyr

Indlæg af pelle » 14 nov 2009 20:44

Ih jo. Man kan sagtens få et par høker bajer når man fælder træer. icon_cheesygrin.gif

Ok.Sådan en kedel, vil du blive rigtig glad for. Den udnytter virkelig brændet godt. Og den er billig.

Send gerne en PB eller spørg her. Vil gerne være behjælpelig med at få det til at fungerer. men husk !!! ingen brændefyring uden Akkutank.... Så kan det ikke gå helt galt :great:

Mvh
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
bamse
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 368
Tilmeldt: 20 aug 2009 20:04
Mit fyr: KMP
Areal: 144
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7080
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Brejning

Re: Halmfyr

Indlæg af bamse » 15 nov 2009 10:21

Ja øl er godt, meget øl meget godt :)

Jeg vender tilbage når jeg er kommet lidt videre i planerne.

og ja jeg har en akku på 1.200 liter isol. med 500 mm. hele vejen rundt, men regner med at skifte den eller tilføje en større tank så jeg kommer op ca. 3.500-4.000 liter det passer bedre til mit hus.

Jes
Med venlig hilsen
Jes


Dsl564616
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 220
Tilmeldt: 09 sep 2009 20:53
Mit fyr: Scotte
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Geografisk sted: Vebbestrup

Re: Halmfyr

Indlæg af Dsl564616 » 30 dec 2009 19:58

Der er ikke krav om dokumentation/en 303-5 på halmkedler. Men der gælder særlige regler vedr. fyrrym


Besvar