Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Tls
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 nov 2009 15:07

Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af Tls » 10 nov 2009 15:21

Hej

Jeg er igang med og installere min nye kedel en passat atmos 35kw. I den forbindelse tilslutes der en akkumuleringstank. Jeg har planer om og lave systemmet med selvcirkulation til tanken da den står på loftet over kedlen. Rørføringen bliver lavet i 2"

Jeg sætter så en esbe termiskventil på for og holde returen på de ca 70 grader. Jeg kom så bare i tanke om der kunne opstå nogle problemer med den termiske ventil da der er ikke er nogen cirk pumpe på.

Jeg vil i den forbindelse gerne høre hvad i har af erfaringer med termiske ventiler og selvcirkulation

På forhånd tak
Mvh Tonni


Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af john m » 10 nov 2009 19:15

Shunten tages fra fremløb til hus.viewtopic.php?f=20&t=5926&start=50

mvh john
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af pelle » 10 nov 2009 19:53

Hej
Her er et par forslag.. Det er bedre at lade en magnetventil åbne den fra pumpen og lade en røgtermostat kontakt styre den.

Ellers kommer kedlen jo til at stå som en åben radiator hele tiden.

Den med Avta kan du jo også bruge.
forslag.JPG
Mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Tls
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 nov 2009 15:07

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af Tls » 11 nov 2009 14:09

Hej

Umiddelbart lyder det som et par fine ideer. Men hvorfor gøre det så bøvlet. :) Jeg kan vel bare nøjes med en enkelt esbe termiskventil som blander fremløb til tanken med retur fra tanken. På den måde er jeg sikker på hvilken retur temperatur jeg har til kedlen. Når man bruger selve påfyldningsstudsen på kedlen ved man vel reelt ikke hvad temperaturen er i bunden af kedlen, det kommer jo lidt an på hvor meget vand og hvilken temperatur der kommer fra tanken.

Jeg har så bare stadig spørgsmålet om den naturlige cirkulation er tilstrækkelig til og få den termiske ventil til at fungere korrekt??

Mvh Tonni

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af pelle » 11 nov 2009 15:56

Hej

Med et to tommer rør,er der ingen problem. En 5/4 tommer havde været nok...

Fortæl os gerne om resultatet. Gerne med tegning og billede. Det er jo altid godt hvis man kan undvære pumpe..

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af pelle » 11 nov 2009 16:35

Tls skrev:Hej

Umiddelbart lyder det som et par fine ideer. Men hvorfor gøre det så bøvlet. :) Jeg kan vel bare nøjes med en enkelt esbe termiskventil som blander fremløb til tanken med retur fra tanken. På den måde er jeg sikker på hvilken retur temperatur jeg har til kedlen. Når man bruger selve påfyldningsstudsen på kedlen ved man vel reelt ikke hvad temperaturen er i bunden af kedlen, det kommer jo lidt an på hvor meget vand og hvilken temperatur der kommer fra tanken.

Jeg har så bare stadig spørgsmålet om den naturlige cirkulation er tilstrækkelig til og få den termiske ventil til at fungere korrekt??

Mvh Tonni
Som jeg har tegnet det vil en avta ventil blande noget koldt i noget varm returvand. Det vil virke...

Som jeg forstår dig, vil du blande fremløbsvand via en forbindelse over til returen... Jeg ved ikke om det vil virke.. Det kan jo kun komme an på en prøve.

Den med pumpen på fremløb vil også virke. Temp. som kommer igennem pumpe vil jo svare til toppen af kedlen. Det kan fint blande noget varme i bunden af kedlen.

Men, det er hvad jeg har at byde på. Men er der en måde der er billigere og nemmere at installere vil vi gerne vide det.
Jeg er også selv tilhænger af, tingene laves så simpelt som muligt.

mvh
Pelle
Last edited by 1 on Ulrik; edited 11 times in total
Begrundelse: Citat rettet
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Tls
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 nov 2009 15:07

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af Tls » 11 nov 2009 23:10

Nu har jeg prøvet og bestille ventilen så får vi se om det virker :-)

Jeg er ikke i tvivl om at det virker det du har tegnet, pelle. Det eneste jeg ikke så kan lide ved det er at man ved ikke ved hvad temperaturen vil være i bunden af kedlen. Der kommer selvfølgelig varmtvand fra toppen af tanken, men der er ikke noget der styrer selve blandingstemperaturen. Jeg vil godt have den til og ligge rimelig konstant på 70 grader.

Måden jeg har tænkt og lave det på burde kunne ses ud fra det hurtigt tegnede paint diagram :-)

Ventilen som sidder på returen er en termisk ventil som blander returen fra tanken med fremløbet fra kedlen. Den bliver ved med kun og tage fremløbsvandet fra kedlen og sende det til returen på kedlen indtil temperaturen er oppe på ca 70 grader, derover begynder den og blande en smule koldt vand i fra tanken men ikke mere end at den kan holde de 70 grader. På den måde er jeg sikker på der altid er 70 grader i bunden af kedlen.

Men nu må vi se om det kommer til og virke. :-)

Håber det lyder forståeligt

Billede

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af pelle » 11 nov 2009 23:57

Tls skrev:Nu har jeg prøvet og bestille ventilen så får vi se om det virker :-)

Jeg er ikke i tvivl om at det virker det du har tegnet, pelle. Det eneste jeg ikke så kan lide ved det er at man ved ikke ved hvad temperaturen vil være i bunden af kedlen. Der kommer selvfølgelig varmtvand fra toppen af tanken, men der er ikke noget der styrer selve blandingstemperaturen. Jeg vil godt have den til og ligge rimelig konstant på 70 grader.

Måden jeg har tænkt og lave det på burde kunne ses ud fra det hurtigt tegnede paint diagram :-)

Ventilen som sidder på returen er en termisk ventil som blander returen fra tanken med fremløbet fra kedlen. Den bliver ved med kun og tage fremløbsvandet fra kedlen og sende det til returen på kedlen indtil temperaturen er oppe på ca 70 grader, derover begynder den og blande en smule koldt vand i fra tanken men ikke mere end at den kan holde de 70 grader. På den måde er jeg sikker på der altid er 70 grader i bunden af kedlen.

Men nu må vi se om det kommer til og virke. :-)

Håber det lyder forståeligt

Billede
Jo jo For søren da.. Kan godt følge dig.

Iøvrigt bruger jeg også det paint. Det er hurtigt , lige at tegne noget .

Men, forbindelses stedet mellem frem og retur, er jeg ikke vild med, som du har tegnet det.. Det varme vil ikke ned. Det er naturstridigt. Placer hellere retur og fremløb lodret op ad hinanden og lav forbindelsen vandret, så tæt på retur som muligt. Så er der mulighed, for at temperaturen kan påvirke frem og retur.

Jeg er bestemt ingen ekspert inden for dette. Men det har min interresse. Og kan jeg hjælpe gør jeg det gerne. Ellers bare betragt mine inlæg som "input".
Syntes det er rigtigt godt, det du har gang i. Og det fortjener bestemt en chance. :)

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af leo-pol » 14 nov 2009 01:46

hey der....
har lige et lille ???
jeg er jo igang med den samme instalation stort set og kom til at undre mig over at hvis man vil have en retur til kedel på 70 grader og lad os sige at fremløb er på 80grader som den vel typisk er...
det er jo kun en diferranse på 10 grader..... det er da ikke ret meget eller hvordan....???
jeg tænker bare på om det er nok til selvcirkulation....??
fise rundt vil det vel nok.... men der vil vel ikke være ret meget cirkulering....!!
kan man ikke komme ud for at fyret "indhenter" cirkuleringen...?? hvor hvis man hade en retur til kedel på 60grader så differrancen lå på 20 grader... så ville der vel kolle lidt mer "flow" på selvcirkulationen...???
altser jeg ved ikke noget om det.... men spørger bare....!!
mvh leo-pol

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af leo-pol » 14 nov 2009 01:53

hov forresten pelle....
disse her fine temp-ure i har til jeres akku tanke....
hvor får man fat i disse... jeg har forhørt mig lidt omkring hos de lokale vvs-pushere men de har kun til påmontering direkte på rør og ikke "fjern-aflæselige" og aner ikke hvor man kan få dem....

mvh leo-pol


Besvar