Gulvvarme i baglås

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af Ole S. »

pille bruger skrev:Måske fejlen er at selve fjederen i føleren hænger med den tap der skubber på stemplet i pak dåsen.
Afmonter føleren og giv den et pust WD40, og lidt masage :oops:
Hej
Niks, ikke det der er problemet.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Garmin
Stoker VI
Stoker VI
15
Indlæg: 230
Tilmeldt: 01 sep 2008 12:59
Mit fyr: Woody 16
Areal: 90
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ved ikke endnu
Geografisk sted: Hammershøj

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af Garmin »

Hvad med at skifte ventilen til en fremløbs med fjernføler.
Lad føleren måle temp i rummet eller gulvet.
Nok bedst at måle gulvets temp.

/G
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af Ole S. »

Hej
Min kammi havde besøg af en vvser idag. Han spurgte for mig ang. problemet. Beskeden var at returtermostater kan sidde lige op ad hinanden uden problemer, og temp omkring havde ingen betydning, heller ingen betydning ikke at de sad tæt på fordelerrøret. Jeg har sat pumpen op for fuld skrue på konstant tryk, nu er der varme på gulvet. Så er jeg spændt på, om det varer ved.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
4470mp
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 14
Tilmeldt: 10 aug 2009 10:01

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af 4470mp »

Ved godt det er en fusker løsning men en kulehane på også niv den så det passer med en behagelige varme
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af Ernst Drastrup »

Vi brugte ikke termostater til badeværelsesgulve, men de alm. gammeldaws DMA radiatorventiler.
Mit råd er.: udskift termostaten med en alm. ventil, den indstiller du een gang for alle, så bliver gulvet ikke koldt mere.
Til suplerende oplysning, kan jeg sige, vi lavede varmeanlæg i over 100 huse om året, og i den retning, har vi aldrig haft problemer.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af Sonata »

Ernst Drastrup skrev:Vi brugte ikke termostater til badeværelsesgulve, men de alm. gammeldaws DMA radiatorventiler.
OK, det ender nok med en manuel ventil af en art.
Problemet er jo netop, at flowet periodevis ophører, og derved får lufttemperaturen omkring termostaten betydning.
Jeg har tænkt på om man kunne lave noget ved returtermostaten, så den aldrig - uanset temperatur - lukkede 100%, således at der altid var et lillebitte flow. Det overstiger desværre nok mine evner som finmekaniker, så det er indtil videre droppet.
Foreløbig har det milde vejr dog løst problemet, da radiatorerne ikke kører ret meget, og derved er der blevet koldere under køkkenskabet.
Ernst Drastrup skrev: Til suplerende oplysning, kan jeg sige, vi lavede varmeanlæg i over 100 huse om året, og i den retning, har vi aldrig haft problemer.
Det giver også kun problemer fordi man har villet lave et fancy, strømlinet badeværelse med "teknikrum" i et tilstødende værelse. Alle vores andre returtermostater sidder i fri luft i samme rum som de vedrører, og det fungerer problemfrit. Til gengæld er det grimt, men jeg ved godt, hvad jeg foretrækker...
mvh Tom
Fyrdata
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af Ole S. »

Hej Sonata
Må jeg spørge hvilken pumpe du kører med, og på hvilket trin, og hvad står termostaterne på. Som jeg skrev ovenfor, skulle det kunne virke uanset omgivelserne, ifølge en vvsér.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af Sonata »

Ole S. skrev:Hej Sonata
Må jeg spørge hvilken pumpe du kører med, og på hvilket trin, og hvad står termostaterne på. Som jeg skrev ovenfor, skulle det kunne virke uanset omgivelserne, ifølge en vvsér.
Jeg tror ikke din VVS'er har taget højde for hvad der sker, når vandet står helt stille i gulvvarmekredsen fordi gulvet er varmt nok, og der derfor ikke er noget vand til at køle termostaten ift. en omgivelsestemperatur på måske 40-50 grader.

Måske er det kommet til at virke bedre i dit tilfælde, fordi det højere pumpetryk gør at termostaten "lækker" en smule?

Min pumpe er en Alpha 2 25-40, og den kører auto-adapt, typisk 8-9 watt, men fuld kraft (22 W) når zoneventilen til min VVB åbner.
Før havde jeg en UPE 25-25, og der virkede gulvvarmen på samme måde, dvs. den virkede ikke ;).

Termostaten (FJVR) står lige omkring 3, da det giver en behagelig temperatur (23-24 grader) på badeværelset. Det er klart, at hvis jeg stiller den så højt op, at den aldrig lukker helt, så er problemet væk - men så bliver jeg stegt...
mvh Tom
Fyrdata
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af Ole S. »

Hej
Nu er jeg ikke helt inde i en alpha 2, men har den ikke en funktion med konstant tryk, har du prøvet det. Flere har døjet med de nye smarte pumper, når gulvvarmen er opbygget som vores. Jeg har desværre ikke helt fundet de vise sten endnu. Lige nu kører jeg på trin 1 på en alpha plus, har egentlig kørt godt et stykke tid, men lige nu føles køkken-kredsen desværre lidt koldt, tror lige jeg vil forsøge trin 2 igen.
Det der undrer mig mest er, at det kan køre længe, og lige pludselig falder en kreds ud.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Besvar