Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med optænding Woody

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
knullen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 17 okt 2009 10:53
Mit fyr: Woody 4.12
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller 8mm, pt. Rosager
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Dagligt forbrug: Hård vinter: ca 40kg
Årligt forbrug: ca. 4-5 t
Geografisk sted: Odense SØ

Problemer med optænding Woody

Indlæg af knullen » 02 nov 2009 13:40

Hej..

Efter at have forsøgt med en billig pille, er vi nu gået tilbage til de velkendte (lidt dyrere) piller.

Igår forsynede jeg igen vort fyr med de gode træpiller, og straks kørte det som det plejer. Efter en times tid røg slangen af til brænderen og pillerne raslede ud på gulvet. Da jeg forsøgte at optænde efter montering af slangen opstod hidtil ukendte problemer med at få fyrret i drift.

Det står på "optænding 1" i nogle minutter og tager fint piller ind. Herefter går temperaturen opad og der tændes tilsyneladende (ild kan ses fra lågen nederst). Men efter nogen tid går temperaturen atter nedad og der forsøges med ny optænding - stadig uden drift.

Hvad kan være problemet???

mvh

Michael


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Problemer med optænding Woody

Indlæg af Frank_Rasmussen » 02 nov 2009 15:14

Måske er der så mange pille i herden, at lysmåleren ikke kan se ilden længere...

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Problemer med optænding Woody

Indlæg af thoken » 02 nov 2009 16:38

Hej!
Ja, det lyder lidt som om der er problemer med lysføleren(ldr), hvilken lux(eller lx) værdi skriver den i displayet?
Prøv evt. at se om den sidder rigtigt og kigger frem mod bålet :roll: (eller må også gerne ligge glat med inderkant i brændehoved). og at den ikke er smeltet eller bare beskidt?

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

tn
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 135
Tilmeldt: 20 jan 2007 14:25
Mit fyr: bio-comfort på tasso-us kedel
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: 17-25
Årligt forbrug: 5000
Geografisk sted: sydfyn
Kontakt:

Re: Problemer med optænding Woody

Indlæg af tn » 02 nov 2009 17:40

knullen skrev:Hej..

Efter at have forsøgt med en billig pille, er vi nu gået tilbage til de velkendte (lidt dyrere) piller.

Igår forsynede jeg igen vort fyr med de gode træpiller, og straks kørte det som det plejer. Efter en times tid røg slangen af til brænderen og pillerne raslede ud på gulvet. Da jeg forsøgte at optænde efter montering af slangen opstod hidtil ukendte problemer med at få fyrret i drift.

Det står på "optænding 1" i nogle minutter og tager fint piller ind. Herefter går temperaturen opad og der tændes tilsyneladende (ild kan ses fra lågen nederst). Men efter nogen tid går temperaturen atter nedad og der forsøges med ny optænding - stadig uden drift.

Hvad kan være problemet???

mvh

Michael
Hej
Når slangen ryger af, kommer der luft til bålet via faldrøret, og dermed trækkes der flammer op den vej.
Herved får lysmåleren det for varmt, og er sikkert smeltet vil jeg tro.
Du kan sikkert se det på den, hvis det er tilfældet.
Hilsen TN
omline fyrdata http://pillefyr.tknweb.dk

knullen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 17 okt 2009 10:53
Mit fyr: Woody 4.12
Areal: 230 m2
Brændsel: Træpiller 8mm, pt. Rosager
Fremviser gerne i postnummer: 5220
Dagligt forbrug: Hård vinter: ca 40kg
Årligt forbrug: ca. 4-5 t
Geografisk sted: Odense SØ

Re: Problemer med optænding Woody

Indlæg af knullen » 02 nov 2009 21:31

thoken skrev:Hej!
Ja, det lyder lidt som om der er problemer med lysføleren(ldr), hvilken lux(eller lx) værdi skriver den i displayet?
Prøv evt. at se om den sidder rigtigt og kigger frem mod bålet :roll: (eller må også gerne ligge glat med inderkant i brændehoved). og at den ikke er smeltet eller bare beskidt?

mvh thoken
Hej igen..

Efter råd fra en VVS-mand har jeg idag forsøgt at rengøre føleren - med det resultat at fyrret straks gik igang for derefter at gå i stå igen. Jeg har nu endnu engang rengjort føleren her til aften og nu kører det på 2. time.

Lux-værdien er 0, og der står "ingen lys" i displayet. Dette har dog været tilfældet i de seneste 2 måneder! (hvor det har kørt upåklageligt).

Mon føleren skal skiftes??


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Problemer med optænding Woody

Indlæg af thoken » 02 nov 2009 22:17

Hej!
Det lyder lidt underligt, jeg var overbevist om at såfremt lysmåleren ikke så ild under opstart, ville den lave endnu et forsøg(altså 2 ialt) og herefter gå i fejl. Men det kan jo være at signalet fra lysføleren kun er aktivt under opstart, og at den altså lige kom over den indstillede minimums værdi for lys, under opstarten!
Så kommer fejlen sikkert igen hvis den kører uden pausefyring og skal starte op med eltænding igen!
Jeg ville skifte føleren, den fås til en billig penge(hav altid en ekstra liggende :great:)
Hvor bor du?
Jeg har en du kan komme forbi og låne :roll:

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Besvar