Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Live grafer på nettet fra linux

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Live grafer på nettet fra linux

Indlæg af Ollii » 20 sep 2009 20:11

Mener det er denne der skal i scotten.
http://www.pc-elektronik.dk/shop/
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


frederikk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 feb 2009 01:12
Mit fyr: Scotte Pillefyr
Areal: 170+24(værksted)
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6T
Geografisk sted: Vemb

Re: Live grafer på nettet fra linux

Indlæg af frederikk » 20 sep 2009 21:22

Hej Ole

Det lyder som et spændende projekt. Jeg har også selv en gammel WRT54g stående :-) Lad os endelig vide når/hvis du får noget op at køre...

Du kan evt overveje at lade routeren stå for at lave noget logning også, så din alm. PC ikke skal stå tændt for det. Den ultimative løsning ville i mine øjne være at implementere det hele på en webserver i routeren! så man kunne overvåge/styre det hele, også når man ikke var hjemme...

Nå, du stillede også et par spørgsmål:

Jeps, du kan både sætte værdier i styringen, og udlæse værdier og driftsinformation vha. serielporten.

Du skal have en chip i scotte styringen, samt et kabel/stik for at kunne kommunikere med den. Chippen hedder "RS232max". Her er et link vedr. chippen: viewtopic.php?f=137&t=4987&start=0&hilit=RS232

mvh. Frederik
------------------------
P.S. Jeg har fået nedlagt det gamle domæne, Projektet er dog stadig online på http://94.145.63.156/pillefyr/index.html

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Live grafer på nettet fra linux

Indlæg af Ollii » 21 sep 2009 06:40

Hej igen kan vist være jeg skal tjekke op på mine link før jeg poster dem.. men netop den rs232max som frederikk nævner jeg mener.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

JBCO
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 05 sep 2009 18:18
Mit fyr: Scotte 16kw med OPOP H418
Areal: 185
Brændsel: Træpiller

Re: Live grafer på nettet fra linux

Indlæg af JBCO » 24 okt 2009 23:25

Hej

Super projekt :great: Jeg overvejer at prøve det. Jeg har købt en RS232max chip og RS232 kabel har jeg her jeg ganske giver liggende i gemmerne. Har du et link til den nyeste version? Er der sket en udvikling med ideen med den gode gamle WLT54g, da jeg også har sådan en på lager - det har enhver sand pc freak selvfølgelig ;-)

Jeg glæder mig til at prøve det.

Mange hilsner

JBCO

JBCO
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 05 sep 2009 18:18
Mit fyr: Scotte 16kw med OPOP H418
Areal: 185
Brændsel: Træpiller

Re: Live grafer på nettet fra linux

Indlæg af JBCO » 24 okt 2009 23:32

Hej igen

Jeg har fundet en god gammel x-serie ThinkPad der ingen strøm bruger, som vil være perfekt til sagen, men der er ingen com-port. Min erfaring fra tidligere datalogning projekter er at usb til rs232 adaptere ikke er ubetinget succes. den virtuelle com-port skifter adresse m.m.m. Hvad er jeres erfaringer er der kommet noget der er stabilt idag?

Mange hilsner

JBCO


frederikk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 17 feb 2009 01:12
Mit fyr: Scotte Pillefyr
Areal: 170+24(værksted)
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 6T
Geografisk sted: Vemb

Re: Live grafer på nettet fra linux

Indlæg af frederikk » 26 okt 2009 23:34

Hej JBCO

Jeg har tidligere brugt den sorte fra sandberg med success i linux. Den dukker op som /dev/ttyUSB0 i ubuntu uden extra drivere osv. Det med at den skifter adresse er vist nok et Windows problem ;-)
Se http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=24164

Min udbyder (gennem mit arbejde) har desværre besluttet at give mig en dynamisk IP. Så jeg kan ikke rigtigt garantere en fast URL for tiden. Den seneste version (med download link) kører lige nu på
http://94.145.56.145/pillefyr/index.html
Jeg må se at få sat noget dynamisk dns op på et tidspunkt...

Siden sidst har jeg lavet en side egnet til mobil brug: http://94.145.56.145/pillefyr/mobil.html
Det er ikke med i download pakken endnu, men kommer nok snart..
Det næste på programmet er start og stop af fyret via email, men det er lidt på hold, da jeg skal have noget HW til at styre pumpen og ventil ved VVB så varmen ikke fiser ud af systemet.

Araldit har ikke givet lyd vedr. fremskridt på wrt54g projektet endnu, vi må håbe det kommer ... :-)

Hygge.
Frederik

araldit
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 08 sep 2007 07:27
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: Live grafer på nettet fra linux

Indlæg af araldit » 27 okt 2009 09:20

Hej alle.

Ja i må undskylde jeg ikke har fået skrevet tilbage. Jeg er gået i gang med projektet, og har nu hul igennem. Jeg har indtil nu lavet en stand alone version, der kan forbinde til fyret, hente og parse værdierne, præcist som med stoker kontrol programmet. Programmet er stadig i den spæde start. Jeg vil lige have standalone versionen til at køre, så jeg udelukkende skal koncentrere mig om netværksprotokollen når jeg nu går igang med wrt54g projektet. Mon ikke jeg får koblet wrt'en på i løbet af et par uger. Jeg er igang med at lave nyt køkken, så det er lidt begrænset med kodetiden.

Jeg har iøvrigt som før nævnt, lavet programmet i qt, og den kører nu under windows. Linux versionen er kun en re-compile væk.

Ole

Brugeravatar
Uthsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 23 okt 2009 19:36
Mit fyr: Woody 24kw, opop 418, samt Atmos DC32s.
Areal: 255 m2
Brændsel: Træpiller og fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 9460
Geografisk sted: 9460 Brovst/Nordjylland
Kontakt:

Re: Live grafer på nettet fra linux

Indlæg af Uthsen » 21 jan 2010 21:32

Hvordan ser det ud, er der stadig gang i projektet eller hvad....??????
Med Venlig Hilsen
Uthsen....

"Hvorfor gå på arbejde, når man kan gå på jagt"

"Rigtige mænd får enæggede tvillinger"

JBCO
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 05 sep 2009 18:18
Mit fyr: Scotte 16kw med OPOP H418
Areal: 185
Brændsel: Træpiller

Re: Live grafer på nettet fra linux

Indlæg af JBCO » 14 mar 2010 15:49

Hejsa,

Er der nogen fremdrift med dette projekt?

araldit
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 08 sep 2007 07:27
Mit fyr: Ikke udfyldt

Re: Live grafer på nettet fra linux

Indlæg af araldit » 15 mar 2010 09:27

Ja faktisk er der lidt fremskridt. Har været igang med at renovere på mit gamle hus, så har ikke haft så meget tid. Jeg har dog den sidste uge fået hacket noget kode sammen, så min "backend" del virker. Der mangler dog stadig funktionalitet.

Mit setup.
En via epia server kører idag som router, så er altid tændt. Har koblet fyret til denne vha af et RS232 kabel. Der er ca. 15m ned til fyret, men det virker. Backenden bliver eksekveret herpå.

Indtil videre kan man så starte en terminal og lave en forbindelse til backend serveren på port 15550.
Følgende kommandoer kan så sendes:
StartFileLog - Poller data fra fyret hvert 10 sek og gemmer i kommasepareret fil på backenden.
StopFileLog - Stopper poll igen.
GetRawOperatingData - Sender den rå datastrøm til spørgeren fra fyret.

Derudover arbejder jeg på at lave en kommando der hedder:
StartDatabaseLog - Logger data i en MYSQL database.

Idéen med databasen er at jeg nemmere kan hente fyrdataene præcist hvor jeg vil. Det kan være fra excel, et webinterface eller et program. Jeg har påbegyndt et program lavet i QT der kan køre i windows, der ved hjælp af backenden og databasen kan sætte de forskellige parametre i fyret. Den del går der dog nok lige lidt mere tid med.

Dette var så status'en. Jeg lægger backend applikationen op snarest.

Med Venlig Hilsen
Ole


Besvar