Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

1200L akkumulerings tank

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

1200L akkumulerings tank

Indlæg af stokerbent » 23 okt 2009 07:50

1200L akkumulerings tank/1200L olietank

skal have sådan en koblet til en gasogen 18kw

Regner med at der skal gå en 1" fremløb til den samt en 1" retur
Yderligere skal retur fra radiator gå til den i top

Det er en gammel 1200L olietank
Den har i dag
1 Påfyldnings studs i top mener det er 2"
1 udlufter i top mener det er 2 "
så har den 2 stk 1/2" i bunden

Kan man bruge påfyldnings studs i top til fremløb fyr?? eller skal der laves en ny her på siden af tank?

Kan man bruge Udlufter i top Til retur fra radiator eller skal den også laves i siden lige under fremløb?

Retur fra fyr kan vel ikke nøjes med en 1/2" skal denne bores op og have påsvejst en 1" studs?

Mener pelle havde en tegning en gang over disse huller nogle der ved hvor den ligger i dag

Har 3 fjernføler termometer skal der svejses rør på til disse eller kan de måle på selve beholderens jern udvendig


Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: 1200L akkumulerings tank

Indlæg af Muele » 23 okt 2009 14:25

Jeg ville sætte fremløb til radiatorer samt ekspansion på den ene 2" studs i toppen.
Og retur fra fyret i den anden.
Og så lave to nye 1" på siden. En højt oppe til retur fra radiatorer og en langt nede til fremløb til fyret.
Den ene ½" ville jeg bruge til påfyldninge af vand. Og den anden ville jeg proppe med en dykrørslomme.

Jeg ville derudover lave yderligere mindst 4 ½" huller til dykrørslommer deropad.

Og så selvfølgelig sangen om at gøre klar til solvarme. Enten ved at montere en radiator i bunden af tanken som spiral eller lave 1" studser til det.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: 1200L akkumulerings tank

Indlæg af Ernst Drastrup » 24 okt 2009 22:14

Jeg har sendt flere diagrammer over, hvordan sådan en tank skal tilsluttes.
Og jeg gør det gerne engang til.
Solvarmen kan senere tilsluttes, hvis man bruger denne løsning, som vist i diagram til Flemming B.
Diagram til ing. C. Madsen 17.09.08.doc
(40.5 KiB) Downloadet 178 gange
Kombianlæg til Søren P. den 8. Juni 07.doc
(38 KiB) Downloadet 219 gange
Det er en smart måde anlægget til Søren P. er lavet på. Bemærk returen fra radiatorene den går hjem i en fælles retur der er forbundet fire steder ind til tanken, så er det ligemeget hvilken temperatur returvandet har, så går det selv ind gennem den forbindelse, hvor det hører hjemme i henhold til vægtfyldeforskellen.
Hvis returvandet er meget varm, går det hjem gennem den øverste forbindelse, og er det meget kold, så går det hjem gennem den nederste.
Her sker der aldrig omrøring i akku-tanken, og lagdelingen ødelægges ikke.
Solvarmen går hjem til kappen på en v.v.beholder, som så kører selvcirkulation op i akku-tanken. Her sparer man en veksler og en cirkulationspumpe.
Det er et rigtig godt anlæg.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: 1200L akkumulerings tank

Indlæg af leo-pol » 26 okt 2009 01:19

hej ernst...
jeg sidder lige og lure på diagramet til Søren P...
grunden til at lave det på denne måde med den vramefordeling på retur er vel for at minske omrøringen i tanken så varme fordelingen sker "uden" for tanken....ik....?
er det for at gå med "livrem og seler" så man virkelig er 100% på et godt resutat eller er det rent teuretisk at det er en lille smule bedere, en hvis det foregår inde i tanken....????
hvis man laver det i 3/4" med nogle T-stykker og rør, kan det så æade sig gøre.....??
kan varmen virkelig nå at fordele sig derude... jeg tænker på at der er jo en cirkulationspumpe der trykker og så hurtigt deler varmen sig vel heller ikke.... eller hvordan....??

mvh leo.pol

Muele
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28 apr 2009 13:37
Mit fyr: Boink 16kw og 90 rør solvarme.
Areal: 150
Brændsel: 6 mm piller og solens stråler
Dagligt forbrug: 12-15 kg i oktober
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Nord-Als, Sønderjylland

Re: 1200L akkumulerings tank

Indlæg af Muele » 26 okt 2009 08:46

Jeg er også nysgerrig på Leo-pols spørgsmål.

Min bror er ved at få opbygget et anlæg med solvarmepaneler og solvarmebeholder i stuehuset og fyrrum med fastbrændsel, olie og akkumulering i stalden. VVS'erens tanke er så at bruge de eksisterende rør mellem stald og hus til at bringe varme fra akku'en til huset samt føre overskudsvarme fra solvarmen tilbage til akkuen. Det betyder jo at returen fra huset til akkuen kan have vidt forskellige temperaturer.

mvh Mogens


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: 1200L akkumulerings tank

Indlæg af Ernst Drastrup » 26 okt 2009 10:39

Hej Bent.
Jeg synes, du skal skele lidt til, hvordan stutsene er placeret på de diagrammer jeg har lavet.
Hvis du gå fra kedlen op og dykker ned i tanken, så skal du også have en luftpotte sat på det rør, ellers vil der jo samles luft.
Det er altså bedst, at svejse en 1" stuts på enden af tanken helt oppe ved øverste kant og køre fremløb fra kedel der ind i, og så kan du bruge udluftningsstutsen, som er 1½" (her skruer du en nippelmuffe nr. 241 i ), den skal hedde 1½" x 1"op til ekspansionsbeholderen, og på dette "stigerør" sætter du et 1" T. og det bliver fremløb til radiatorene. Returen fra radiatorene må du ikke løre hjem gennem den 2" stuts der vender opad, her skal du også svejse en 1" muffe på, den må godt sidde 15 - 20 cm. nede nuder kedelfremløbet.
Det vil skabe omrøring, hvis du kører returen fra radiatorene ned gennem toppen inde på midten af tanken.
Jeg har skrevet det op til flere gange, at du med en hånd uden på tanken kan følge, hvis der kommer noget godt koldt vand retur fra radiatorene, så kan du mærke det uden på endepladen lige under, hvor returen er sat på, at her bliver pladen ligeså kold som returvandet. Dette returvand daler stille og roligt nedad umiddelbart når det kommer indenfor i tanken.
Du kan også svejse et fælles retuerør på fire steder, som er vist på diagrammet til SDøren P.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: 1200L akkumulerings tank

Indlæg af leo-pol » 26 okt 2009 18:23

leo-pol skrev:hej ernst...
jeg sidder lige og lure på diagramet til Søren P...
grunden til at lave det på denne måde med den vramefordeling på retur er vel for at minske omrøringen i tanken så varme fordelingen sker "uden" for tanken....ik....?
er det for at gå med "livrem og seler" så man virkelig er 100% på et godt resutat eller er det rent teuretisk at det er en lille smule bedere, en hvis det foregår inde i tanken....????
hvis man laver det i 3/4" med nogle T-stykker og rør, kan det så lade sig gøre.....??
kan varmen virkelig nå at fordele sig derude... jeg tænker på at der er jo en cirkulationspumpe der trykker og så hurtigt deler varmen sig vel heller ikke.... eller hvordan....??

mvh leo.pol
øv ernst
jeg hade ellers lige håbet på at du også lige hade svaret på det jeg skrev.....!!!
så jeg smider det lige igen hvis du ikke hade set det..
mvh leo-pol

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: 1200L akkumulerings tank

Indlæg af mejeristen » 26 okt 2009 19:31

Roolig nu, giv lige ernst en chance, han pleje at svare.
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: 1200L akkumulerings tank

Indlæg af Ernst Drastrup » 26 okt 2009 21:22

    Det er ikke bare for sjov, jeg har siddet og tegnet så mange diagrammer. Det er for at hjælpe, hvor der er hjælp behov. Det er også for, at folk ikke skal lave alt for mange tåbeligheder, da det både er spild af fittings, - stumper og ikke mindst arbejdsløn. Det er så træls, at lave et anlæg to gange.
    For mange år siden, lavede jeg rigtig mange forsøg med solvarme. I nogle af forsøgene indgik også denne øvelse med returen hjem i tanken fra radiatorene, for jeg havde i flere år døjet meget med turbolæns i tanken.
    Jeg kunne ikke styre lagdelingen.
    Hvis du vil have et godt resultat med denne retur, så skal du lave det lodrette rør udenfor tanken i mindst 1½".
    De fire eller flere forbindelser ind til tanken må gerne være 1". Så skal returvandet nok selv fordele sig efter vægtfyldeforskellen, selv om der er pumpe på anlægget.
    Vandet i centralvarmeanlæg kommer jo slet ikke susende hjem, som fra et strålerør indenfor brandvæsnet, man må jo aldrig overstige 2 sekundmeter i vandhastighed. (Så slides rørene op indvendigt fra fordi der opstår hvirvler og tubolæns.
    Nej det kommer stille og roligt og finder selv hjem, hvor vægtfyldeforskellen siger det hører hjemme.
    Du kan roligt stole på det. Og jeg ønsker Jer alle held og lykke med Jeres projekter.
    Nu tager jeg til Californien i tre uger godt og vel. Vi har to af vores tre børn over there.
    Jeg er først disponibelt igen efter den 23. Nov.
    Vi brevstemmer i morgen.
    M.v.h.
    Ernst
    Første smed med solvarme i dk.
    -- Min bog om Solvarme --

    Brugeravatar
    Flunk
    Stoker Pro Engel
    Stoker Pro Engel
    Indlæg: 5377
    Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
    Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
    Areal: 186 + 160 l VVB
    Brændsel: 8 mm Træpiller
    Fremviser gerne i postnummer: 3660
    Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
    Modtaget likes: 1 gang

    Re: 1200L akkumulerings tank

    Indlæg af Flunk » 26 okt 2009 21:34

    God tur Ernst og hils over there
    __________________________________________________________

    Flunk ( Claus )

    Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


    Besvar